Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är väl ingen byggfirma som lägger på 43 000 kr för hyra av ställning när de är anlitade att göra ett jobb?Jag testade att söka på "hyra byggställning pris" och fick upp den här sidan och ett ca pris på 43 000 kr, DET var dyrt.
En del gör så, de bygger inte ställningen själv utan anlitar en ställningsbyggare och det kan bli väldigt dyrt.Fast det är väl ingen byggfirma som lägger på 43 000 kr för hyra av ställning när de är anlitade att göra ett jobb?
Fast igen, då är det ju en kostnad som måste vara med på en offert. Det är ju det som är det stora problemet här - inte fakturan i sig.En del gör så, de bygger inte ställningen själv utan anlitar en ställningsbyggare och det kan bli väldigt dyrt.
Med jordbruksfastigheter, kan det vara s å, att man enbart får inkomster av skogen, med, som du säger rätt glesa intervall. Det kan vara så om man har mindre areal skog, att man får intäkter med kanske 10-15-20 års intervall, men att man ändå har utgifter för skötsel av skogen under tiden till nästa intäktstillfälle, och för hållandet av de maskiner som krävs för skogsskötsel, och för de byggnader som behövs.Jag TROR att insnävningen av momsreglerna kom samtidigt som de tog bort möjligheten att som egenföretagare ta upp momsen i inkomstdeklarationen. Några år efter 2010?
Jo, vi är momsregistrerade.Till TS: ta kontakt med lantbruksrådgivare inom ekonomiområdet, för att undersöka om du/ni borde vara momsregistrerade, och säkerställa att ni deklarerar lantbruksfastigheten på rätt sätt för att t.ex. kunna utnyttja förlustavdrag.
Jo, vi är momsregistrerade.
Jag lär försöka i alla fall.Är du momsregistrerade kan jag inte tänka mig att konsumentlagstiftningen är applicerbar, och då kommer inte heller ARN att göra något. Det är en tjänst som vänder sig till konsumenter.
"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. Vi avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag."
www.arn.se
Men det är ju ingen som ifrågasatt vad som är skäligt eller inte för att köpa eller hyra ställningar? Problemet är ju att kostnaden inte fanns med på ts offert, inte kostnaden i sig.Nästa gång kan du få hyra mina ställningar busbilligt!
Jag har inte ens gett så mycket som 43 papp i inköp för dom. Men å andra sidan, har jag bara så det räcker till ena sidan av ditt tak.
När vi byggt/lagt om stora tak själva, har det funkat finfint, vi har bara varit på en sida i taget.
Samt går väldigt fort att sätta upp.
Gå in och kolla priserna på ställningar på Blocket. Försäkringsbolag gör ju så när de vill kolla pris på bilar som ska lösas in.
Då kan du själv avgöra om 43' är skäligt för ställningen. Jag hade hellre köpt en egen för de pengarna, som jag hade kunnat sälja när den inte används längre. Man förlorar inte mycket på ställningar. Man vill inte bli av med dom heller.
Nä, precis. Han försöker nu hävda att offerten endast var för kostnad för arbete och material, och då skriver han vidare att i takarbete ingår inte att montera/demontera ställning och ej heller avfallshantering. Och det skulle jag har förstått.Men det är ju ingen som ifrågasatt vad som är skäligt eller inte för att köpa eller hyra ställningar? Problemet är ju att kostnaden inte fanns med på ts offert, inte kostnaden i sig.
Uppdatering kring ställningen. Jag har varit ute och mätt idag, och sidorna är 16 meter, inte 20 meter. Det är ca 2,5 meter från mark till där taket börjar. Jag vet inte om detta gör någon skillnad?Jag tycker 13,5 h är rimligt för ställningen, jag har köpt egen och det går ganska fort att bygga men 20 meter hus och två sidor är ganska mycket och med frakt fram och tillbaka tycker jag det är ett bra pris.
Är timkostnaden 500 kr inklusive moms?
Nästa gång kan du få hyra mina ställningar busbilligt!
Jag har inte ens gett så mycket som 43 papp i inköp för dom. Men å andra sidan, har jag bara så det räcker till ena sidan av ditt tak.
När vi byggt/lagt om stora tak själva, har det funkat finfint, vi har bara varit på en sida i taget.
Samt går väldigt fort att sätta upp.
Gå in och kolla priserna på ställningar på Blocket. Försäkringsbolag gör ju så när de vill kolla pris på bilar som ska lösas in.
Då kan du själv avgöra om 43' är skäligt för ställningen. Jag hade hellre köpt en egen för de pengarna, som jag hade kunnat sälja när den inte används längre. Man förlorar inte mycket på ställningar. Man vill inte bli av med dom heller.
OT men anknyter till ämnet. Något som inte är ovanligt är att materialet faktureras till överpris. De prislistor som byggvaruföretag använder sig av är ofta kraftigt saltade, som exempel: jag har bara LRF:s medlemsrabatt på Ahlsell men har ändå mellan cirka 50% upp till över 90% beroende på vad jag köper, byggare bör ha mer. En byggare eller elektriker som då erbjuder säg 15% rabatt på materialet fakturerar ändå mer än dubbla kostnaden, vanligast är det vid arbeten till kommunen men förekommer även mot enskilda.