Konstruktion på vindskydd

A

Ardnas

Jag sitter ofta och dagdrömmer om min framtida gård... :D Senaste iden som bara ploppade upp idag är om man inte kan använda de sk köldskydden (tjocka plast"remsor", typ draperier som man hänger upp, som hästarna kan gå igenom som de vill, ska tydligen hålla ute vind och kyla hyfsat) som väggar. Alltså tak och så dessa köldskydd som alla fyra väggar... Min tanke var att köldskydden håller ute vind och kyla precis som riktiga väggar, fast hästarna kan gå in och ut var de vill och man behöver inte oroa sig för att en häst blockerar ingången, dessutom blir nog luften lite ännu bättre än i vanliga vindskydd och så borde de väl känna att de har lite bättre sikt ut? Är det någon som har erfarenhet (jag har bara hört talas om dessa) av köldskydd, som har lust att kommentera denna ide? Skulle den kunna fungera? Problem som kan uppstå som jag inte tänkt på?
Vet inte än om det är en bra eller vansinnig ide... :p :D

Sv: Konstruktion på vindskydd

Skulle inte använda det för alla fyra väggar. Frågan är om jag skulle använda det alls, då det inte finns någon värme inne i vindskyddet att hålla kvar. Jag kör hellre på tre och en halv vägg med öppningen vänd mot en skog eller mot en annan byggnad för optimal vindstillhet inne i vindskyddet (alt. bara vänd mot söder för att slippa nordanvinden).

det låter lysnade!
Vad som dock slog mej var att dessa kommer att falla in lite i nederkant när det blåser, och regn på det så kommer det in i vindskyddet. Det borde dock gå enkelt att lösa.

När det blåser hårt så fladdrar remsorna.

En av bönderna i närheten av vårt stall har det.
Han har tjurar som går ute året runt, och då i anslutning till lagården så har han en stor hall, där en av väggarna är öppen och där har han såna där plastremsor.
Dom går ju inte ända ner till marken, men det verkar funka bra. Det ser riktigt hemtrevligt ut där inne ;) med lampa och så.
Hästarna tycker dock att det är lite läskigt när det helt plötsligt prasslar till och ut kommer det massa små tjurar :D

Alla fyra väggar blir nog svårt.

Jag har köldridå i öppningen till min ligghall för att det inte ska snöa in och blåsa så mycket där inne. Öppningen är åt öster och inte åt söder som hade varit det mest idealiska, så köldridån gör nytta.

Skulle inte använda det för alla fyra väggar. Frågan är om jag skulle använda det alls, då det inte finns någon värme inne i vindskyddet att hålla kvar. Jag kör hellre på tre och en halv vägg med öppningen vänd mot en skog eller mot en annan byggnad för optimal vindstillhet inne i vindskyddet (alt. bara vänd mot söder för att slippa nordanvinden).
Fast när hästarna står inne i ett vindskydd så värmer de faktiskt upp det lite, vindskyddet håller kvar värmen hästarna avger. (Sägs det iaf, och min erfarenhet är att det stämmer.) Och köldridån ska ju hålla kvar värme, eller hålla ute kyla vilket borde vara samma sak.
Problemet med en öppning är ju just det att ofta ställer sig en ranghög häst i ingången och blockerar den... Så det optimala är nog fler än en ingång. Då blåser det väl visserligen lättare, men då kan ju dessa köldridåer vara bra..

När det blåser hårt så fladdrar remsorna.
Hur hårt måste det blåsa innan de börjar fladdra? Och hur mycket rör de sig? Blåser det alltså in om det blåser hårt?

Susanne och Rikkan. Borde inte det gå att lösa genom att fästa något lite tyngre i nederkant på dem? Någonting som då inte skadar hästarna? Hmm...

Smurfmodesty. Fast det borde ju gå att göra dom ändå ner till marken.

Sweet. Varför skulle alla fyra väggar bli svårt? Kommer det att blåsa för mycket eller? Hur mycket nytta gör din köldridå?

häftig idé, men jag känner tvärtom mot dig, dvs att det nog blir SÄMRE luft inne i lösdriften.
Plast håller ju kvar fukt väldigt väldigt bra, blir imma och sådant.
Jag har ju bara en öppning som det är nu, men jag funderar på att öppna upp en till och sätta sådana där remsor för den så att det inte blåser rakt igenom. Men jag skall köra idén genom min far eftersom det är hans gård...
Då har jag alltså stora ingången helt öppen samt en mindre ingång med köldridå som "nödutgång"

Hade funderingar på det när jag byggde lästallet. Har två öppningar, en på tre meter och en på två meters bredd. Kollade då priset på plastremsorna :eek: :eek: så jag provade utan och det har fungerat bra utan.Tror inte temperaturen är det viktigaste utan att lä och torrt är det som är viktigt.
Har lagt öppningarna så det inte blåser rakt in på vintern.
Kan också nämna att de inte varit i lästallet sedan början av oktober :smirk: medan de på somrarna springer ut och in flera gånger om dagen :cool:

Rolle på Österlen

Tror inte att det är en bra idé till vindskydd. Tre väggar och tak och en helöppen sida tror jag är bättre. Om man ska ha plastremsor till hela vindskyddet så kommer det att blåsa sönder. Bästa vindskyddet för hästarna är skog och det är också det som de föredrar. Jag har en köldridå till min ligghall som är i filtduk. Den är vit och i mjukt material så att hästarna inte kan göra illa sig. Den fungerar jättebra. Den fladdrar lite när det blåser men hästarna har vant sig och blir inte rädda för det. Min häst lärde sig att gå in och ut genom köldridån på en minut, de andra hästarna tog det ca: 5 dagar för innan de själva gjorde det. Grejen är att hästarna inte använder det som ligghall. De får kraftfoder och vatten där och vi sköter om hästarna där. Men de ligger inte och sover där, det gör det vid sin stora höbal. Vill de ha lä så går de in i skogen. Det är inte ofta som de vill ha lä, inte ens när det var snöstorm. När det blåste och snöade som allra värst och var stormvarning, så travade de in i skogen. I ligghallen äter de av halmen och rullar sig om de blivit blöta annars trivs de bäst ute. Det bevisar bara att hästar trivs bäst ute eftersom de har möjlighet att välja här. Om de står i ligghallen så blir det mycket varmare där än ute. Men hästarna har inga problem med kylan så länge de har hö, vatten och lä och kan röra sig för att hålla värmen. Du kan komma och hälsa på och se hur jag fått det här hemma. Det är en del skillnad sen du var här sist. Eller kan jag skicka några bilder till dig. Ha det/Therese

Senast ändrad av en moderator:

Jaja... :o det kanske inte var en sådan lysande ide ändå.. Men om man placerar det inne i skogen då? Då får man ju lite extra vindskydd gratis, och så kan man ju kanske göra bara tre väggar istället? Har lite svårt att släppa iden... :D Fast iofs skulle man ju kunna göra typ åtminstone någon riktig vägg åt det håll det blåser mest ifrån, placera det i skogen och någon vägg av köldridån åt det håll det inte blåser så mycket från. Och så kan man ju sätta köldridån på skenor, så att man kan öppna upp lite mer när det är riktigt bra väder, och stänga för nästan helt vid riktigt blåsväder.

Det skulle vara jättekul att komma och se hur ni har det nu, jag kanske kikar förbi någon gång efter nyår!

Köldridå kostar ju skjortan och det går åt mycket för man måste ju montera det med överlappning också. Dessutom lär man behöva använda den allra tjockaste och bredaste (läs dyraste) varianten om det inte skall fladdra för mycket, om man skall ha hela sidor som du tänkt. Bara en liten öppning på ca 9 kvm av den sorten går på 2.500-3.000 :eek:

Hmm, men du förstår, jag ska ju vinna på triss naturligtvis! :D :p Nä, men seriöst, jag visste inte att det var så dyrt... Ja, då kanske det är en väldigt dålig ide isf, det skulle ju alltså bli jättedyrt med hela väggar.. :eek: Jaja, då lägger jag väl ned den iden då, och återgår till det mer traditionella vindskyddet i mina dagdrömmar då..

På ridskolan jag red på förr hade dom såna plastremsor för öppningarna, för att det inte skulle bli så kallt i stallet (det är ju mkt spring ut och in på en ridskola, och vattnet frös lätt om man lämnade dörrarna öppna). De funkade bra, fast blåser det ordentligt så fladdrar de MKT. Så alla väggar tror jag inte på, det skulle nog bara bli en enda fladdrande plasthög av alltihop, och då ger det ju inte så mkt lä.... ;) . Däremot tror jag det är toppen att ha tex på två öppningar, eller en stor så att ingen maktgalen pålle kan täppa till hela! Fast det låter som sagt dyrt. Våra använder knappt heller sin ligghall på vintern, lite mer senaste veckan när det varit så knöggligt och de oskodda varit lite ömma om fossingarna :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
14 083
Senast: pews1972
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 139
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama