Konstigt "sår"

Kissing Spine

Trådstartare
Lite inspirerad av den andra tråden... Arjan har en fläck på ryggen , som en ärta ungefär. Det ser inte ut som ett sår utan det är svart klet i den, påminner om tjära. Han har inte ont av den om man inte pillar på den och han har haft den länge. Har pillat bort den entt par gånger och tvättat med jodopax men den försvinner inte! Vad kan det vara?

Sv: Konstigt "sår"

fistel var det första jag tänkte på, men frågan är om de kan sitta på ryggen... annars en infekterad por typ pormask/finne!?

Min häst hade samma sak!! Jag pillade bort ruvan och tvättade noga varje dag och tillsist så försvann den. Hade lite misstankar att det kanske var en fästing som hade lämnat huvudet kvar. Eftersom jag kunde med pincett plocka bort något svart mystiskt som liknade ett fästingshuvud.

Och det läkte inte ordentligt förren jag hade fått bort allt svart konstikt klet. Ska kanske tillägga att detta var på hösten efter att de hade kommit hem från betet.

Så försök pilla bort så mycket du kan med en pincett som du torkar av på ett papper med jodepax mellan varje gång du plockar gojs ur såret. Min hade inte ont eller var påverkad på något att vis än att hon hade det här såret som var stort som en ärta.

Eftersom det ser ut som tjära skulle det kanske kunna vara melanom, även om ryggen kanske inte är det vanligaste stället. Är hästen skimmel, hur gammal är den och har den liknande knutor t ex under svansen?

Tack :bow:

Vad är en melanom? Han är 7 år och brun. Och det är det enda stället han har det på!

Vad är en fistel? (här har man koll hehe) Okej, ska börja tvätta så får vi se! :)

Kan ha inte bara fått kåda på sig?? Prova att smörja med helosan o låt det sitta en stund och ta bort helosanen sen, följer det med så är det kåda :smirk:

En malign tumör är elakartad och enligt uppgifter på Agrisa hemsida är ca 75% av "skimmeltumörerna" maligna.

Argh! Han ska inte ha cancer :eek:. Tror att risken är rätt liten med tanke på att han är brun...

Joyride: Nepp, det är inte kåda ;). Det kommer ju bara mer och är som ett litet svart sår.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Fazeem
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 437
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar