Konstigt ensilage

Hipphopp

Trådstartare
har fått konstiga balar i stallet, massa hästar ratar hälften av sin mat för att det finns massa strå som är jätte breda, ser mest ut som halm.
Har bonden inte tagit vall, vad tror ni, stallägaren slipper betala vad jag hört
men det blir ju inte bättre för hästen som inte få i sitt tillräckligt med mat:(

Sv: Konstigt ensilage

Svårt att säga utan att ha sett det. Men det skulle kunna vara tex skyddszoner eller helt enkelt vall som tagits mkt sent (pga vädret ex).

Jag har lite sånt i mina balar också, i en del av dem i alla fall. Ogräs. Hästarna äter det inte, men i mitt fall är det så lite att jag inte tjafsar om det. Mitt är slaget sent, i början av augusti, har dock bra näringsvärden.

Om nu hästen inte får i sig tillräckligt med näring pga det "oätliga" så får man ju ge hästen mer mat, dvs öka antalet kg av grovfodret så att det inte gör nåt att hästen sorterar bort hälften.

Vi har i en del hösilage balar skräppor som vi får plocka bort.Det är ett jäkla ogräs svårt att utrota på våra vallar,nu är det inte mer än att jag plockar bort det från höpåsarna innan jag fodrar.Hästarna äter det verkligen inte de är hårda ......kan det vara såna du menar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV