konstigt bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare faksen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 012
F

faksen

jag och en kompis köpte ett konstigt bett igår, priset var 10kr på utförsäljning så vi kunde inte låta bli att köpa "ostbettet".

Bettet består av ett ihåligt järnrör som det är borrat små hål i. sen är det rörliga bettringar på varje sida.
Någon som den blekaste aning om vad det är för bett och vad det ska vara bra för?

Sv: konstigt bett

Kallas för flöjtbett, men jag har aldrig förstått vad det ska vara bra för. Enligt någon förklaring har jag läst att det ska främja salivutsöndringen... Men jag tycker att det är alldeles för stor mundel och jag hade då inte stoppat in det i munnen på min häst.

okej så det är det heter. ja det var väldigt stor mundel på det så då är de nog det bettet

har ett till konstigt bett nu som jag undrar vad det är :smirk:

detta är ett plastbett(tror jag), svart iallafall. är rakt men blir smalare på mitten, ser nästan ut som om det är tänkt att det ska vara nån sorts tungfrihet. är dte nån som tror sig veta vilket bett detta är?

Man ska stoppa t ex bomull indränkt med t ex melass i bettet, är tänkt för unghästar för att göra bettet 'smakligare' vid invänjning t ex. Iaf som jag lärt mig, men jag tror modellen är lika utdöd som 'lekbetten' vid unghästinvänjning.

okej det kan ju förklara varför det bara kostade 10kr.. nån som vill köpa det förresten :angel:

Jag har ett vanligt syntetbett som ser ut så. Ganska tjockt vid bettringarna och smalt på mitten. Bekvämt för hästen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka