Konstigt beteende

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Min häst tycker att det är jobbigt att bli tränsad. Det går bra att ta på tränset, hon är inte rädd om huvudet eller ovillig på något vis. Men nästan varje gång jag ska knäppa nosgrimman så drar hon in luft, nästan som att hon krubbiter. Sen är allt frid och fröjd och hon är hur fin som helst i ridningen.
Hon är kollad i munnen regelbundet, senast i januari. Inga konstigheter där.
Jag har provat byta bett, ingen skillnad heller

Har någon nån idé?
Jag har aldrig hört en häst göra så innan

Hej
Min häst tycker att det är jobbigt att bli tränsad. Det går bra att ta på tränset, hon är inte rädd om huvudet eller ovillig på något vis. Men nästan varje gång jag ska knäppa nosgrimman så drar hon in luft, nästan som att hon krubbiter. Sen är allt frid och fröjd och hon är hur fin som helst i ridningen.
Hon är kollad i munnen regelbundet, senast i januari. Inga konstigheter där.
Jag har provat byta bett, ingen skillnad heller

Har någon nån idé?
Jag har aldrig hört en häst göra så innan

Måste den ha nosgrimma då? Ta bort nosgrimman och rid utan ett tag - om nu hästen är hur fin som helst under ryttare och nosgrimman inte behövs för att korrigera något.

Låter som en reaktion på att det kommer tryck över nosryggen. Jag har även sett hästar som genast börjar gapa och gäspa precis innan nosgrimman ska spännas - reaktioner på en stressor läser jag in i det.

Problemet är om man vill tävla så behövs nosgrimman. Vad har du för nosgrimma? Prova att byta till någon annan. Och såklart det vanliga att inte spänna åt så hårt.

Problemet är om man vill tävla så behövs nosgrimman. Vad har du för nosgrimma? Prova att byta till någon annan. Och såklart det vanliga att inte spänna åt så hårt.
Det beror helt på vilken gren man tävlar i. Finns många grenar utan krav på nosgrimma.

Hon är en hopphäst
Jag har pratat med lite vana hästfolk och det måste vara luftsnappning hon gör. Jag har haft många hästar osv men faktiskt aldrig sett/hört någon göra så innan.
Hon har ett PS träns nu. Såklart kan jag rida utan nosgrimma om det bara är just den som är problemet. Tänkte mer om någon varit med om liknande och kan spåna idéer. Ta bort nosgrimman kanske bara tar bort ett symtom inte grundproblemet tänker jag 😊
Jag testar utan ett tag och ser om det blir bättre 👍

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 672
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV