Konstigt beteende?

pandemonium

Trådstartare
För ett par veckor sedan kastrerade jag min ena honkatt. Hon är mamma till min andra honkatt som snart är 5 månader. Innan hon kastrerades så sa hon tydligt nej när ungen ville ha tutte... men nu gör hon inte det längre!

Mamman lägger sig med magen upp och spinner när ungen vill... men det kan väl knappast finnas någon mjölk? Visst är jag glad åt att de kommer överens och så eftersom bråken började bli väl häftiga innan mamman kastrerades, men detta känns inte normalt. Kommer ungen att använda sin mamma som napp resten av livet? Eller kommer ungen att växa ifrån det?

Vad gäller mamman funderar jag också på om det är bra att gå promenader med henne eller inte. De dagar jag gått promenader med henne har hon nämligen en tendens att sätta sig och jama efter mer vid ytterdörren... när jag inte varit ut med henne är hon däremot tillfreds med innetillvaron. Är det elakt att bara hålla henne inne? Att ha henne som utekatt skulle funka i det här området, men jag bor bara här tillfälligt (tills jag får ett jobb) och sen kan det ju bli att jag inte kommer kunna ha henne ute. Jag vill egentligen inte omplacera henne, men ibland jamar hon så hjärtskärande vid dörren att jag funderar på om inte lantliv skulle passa henne bättre... Eller kan jag med gott samvete hålla henne inne?
 
Sv: Konstigt beteende?

Min Abbie diade sin mamma då och då upp till 5 års ålder. Vad spelar det för roll liksom? Det är ett socialt beteende helt enkelt.
 
Sv: Konstigt beteende?

För mig känns det inte som att det är ett naturligt beteende och det är därför jag frågar om det. Jag vill bara att mina katter ska ha det bra och frågade därför om detta eftersom det skulle kunna vara ett symtom på något annat. Är det någon som vet hur vanligt det är? Ska nog fråga veterinären om beteendet när ungen ska kastreras i november.
 
Sv: Konstigt beteende?

Det är mycket som inte är naturligt för dig märker jag. Hur stor kunskap har du av katter egentligen? Det är inte naturligt för för en köttätare att äta mat bestående av mestadels kött, det är inte naturligt att snutta av sociala skäl.

Men just diandet är inte speciellt ovanligt när man behåller en ur kullen, det beror mycket på hur snäll mamman är som låter ungen fortsätta. Blir det sår eller om mamman tappar i vikt så får du såklart bryta. Men det vanligaste är att dom ger sig efter ett tag.

Abbie 2,5 år på bilden
21473141.jpg
 
Sv: Konstigt beteende?

Hade det varit så att katten hela tiden fått dia sin mamma hade jag inte tyckt att det var något konstigt. Men de bråkade en hel del just om detta innan mamman blev kastrerad eftersom hon då tyckte att ungen diat färdigt. Nu efter kastreringen har hon ändrat åsikt. Jag har inte sett detta hos någon annan katt och undrade därför om allt var som det borde.

Men oj så snabba vissa här (du) är till påhopp. Vi delade inte åsikt i tråden om torrfoder och därför är jag en dålig kattägare som inte vet nåt alls om katter?! Snacka om snabba och ogrundade slutsatser!

Inte för att det hör hit men jag har vana av katt, hund, häst, getter, får, åsna och fåglar. Detta eftersom jag arbetat på ett center för omhändertagna djur.
 
Sv: Konstigt beteende?

Efter en kastrering blir det en stor omställning med de hormoner som finns i omlopp. Katten blir lugnare och det är inte alls så konstigt att honan "släpper till" nu efter att hon blivit kastrerad. :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 840
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp