Konstiga uppringningar.

Apropå konstigt så fick jag förra veckan ett text sms med en klicklänk där det brukar komma sms om missat samtal. Avsändaren utgör sig för att vara en myndighet.
Letar upp myndigheten för att kontakta dom för tror ju att detta är bluff, för inte skickar en myndighet ut klicklänkar när det är minst 2 andra myndigheter (MSB och polisen) som varnar för att klicka på okända länkar.

Tydligen tycker tillväxtverket att det är helt i sin ordning att skicka ut sms med klicklänkar för att som i mitt exempel få reda på folks resvanor.
 
Jag fick en del samtal förra veckan från telefonnummer som gick till privatpersoner. Jag har inte för vana att svara på helt okända nummer, utan söker på dem först och ringer eventuellt tillbaka. Seriösa lämnar meddelande eller ringer tillbaka.

Men i alla fall, jag svarade på ett av numren och då var det en inspelad röst på engelska, från Paypal, om att jag köpt något för en viss summa och de ville ha konfirmation på det. Sedan lade jag på. Efter snabb googling stod det att det inte rekommenderades att ringa tillbaka, för det är då de kan lura en på pengar.

I övrigt ringer en del telefonförsäljare, men de har oftast väldigt dåliga omdömen på nätet, så då behöver man inte ringa tillbaka ;)
 
Spoofing. Jag är hårt ansatt av detta just nu, ringer 2-3 gånger/dag från olika mobilnummer som tycks tillhöra privatpersoner runt om i Sverige.

Har ringt upp ett av numren som tillhörde en kvinna som driver café i Vara, hon hade inte ringt mig och hade ingen aning om att hennes nummer var ”kapat”.
 
Mitt nummer har varit (kanske fortfarande är) kapat så att det ser ut som att det är jag som har ringt och stackars ffa äldre har ringt tillbaka till mitt nummer. Men eftersom jag efter en id-kapning har tagit bort mitt nummer från allt som går på nätet så har stackarna anmält mitt nummer på hitta.se som bedrägeri. Det känns lite trist men jag kan väl inte göra så mycket åt saken tror jag.
Jag har också inställningen att min mobil blockerar alla okända uppringare och skickar dem direkt till röstbrevlådan där jag också tagit bort mitt personliga meddelande så jag förstår ju att ”jag” blir anmäld som bedragare 😅
 
Vad som faktiskt fungerat bra för mig när försäljare ringt, är att svara och förklara att jag inte är intresserad, OCH att jag vill att de tar bort mitt telefonnummer ur deras register så att de inte ringer igen.

Jag testade en gång, telefonförsäljaren blev tydligt förvånad men hade visst möjlighet att göra det jag bad om, och sedan var det tyst länge (tills nästa företag började ringa).
Precis, det är ju det enklaste sättet att bli av med just försäljare - att lägga nån minut på dem och sen slipper man just det företaget. :up:
 
Här fortsätter uppringningarna, ibland från nummer med ägare som finns på hitta.se, ibland från nummer "utan ägare". Svarade en gång, då hördes ett fjärran "hello". Jag lade på, inser att jag är utsatt för spoofing. Mitt nummer är hemligt sen många år tillbaka., dessutom nixat. Hoppas inte det är kapat, tycker jag har gjort vad jag kunnat för att skydda mig..
 
Mitt mobilnummer måste vara den mest välbevarade statshemligheten eller något. Jag har haft samma mobilnummer i 25 år minst och aldrig någonsin fått ett samtal från försäljare,. Numret finns inte heller på mrkoll och liknande sajter. Hitta och Eniro har jag tagit bort för länge sen. Har visserligen nixat numret men det var för max tre år sen. Framstod kanske som onödigt men gjorde det ändå.
 
Ibland är det bra att svara. Svarade och någon sa, talar jag med (riktigt namn) jag suckade lite och väntade på att säga att jag inte ville köpa något. Visade sig att det var apoteket. Mina tresiba pennor är restade till årsskiftet och jag använder ampuller istället. Apotekaren hade tagit fel eftersom jag har ampuller. Hon skulle ringa tillbaka när hon rett ut röran - har flera olika recept på tresiba både pennor och ampuller.
 
Jag svarar alltid när det ringer, om jag kan. Förstår inte varför jag inte skulle göra det. Är det telefonförsäljare tackar jag och lägger på. Samma om det är något annat. Lägger inte ner energi på sådant och har inte problem heller. Jag har haft ett oregistrerat kontantkort i många år nu som automatiskt laddas på, när det blev krav på att registrera suckade jag surt och tänkte att nu kommer det stå med på Hitta och Eniro för försäljare att spamma mig, men det finns inte där... Där är bara mitt urgamla kontantkort som inte använts på urmånga år nu. De kan ju spamma det istället så jag har låtit det vara kvar :D Det ringer inte många till mig tack och lov!
 
Jag svarar alltid när det ringer, om jag kan. Förstår inte varför jag inte skulle göra det. Är det telefonförsäljare tackar jag och lägger på. Samma om det är något annat. Lägger inte ner energi på sådant och har inte problem heller. Jag har haft ett oregistrerat kontantkort i många år nu som automatiskt laddas på, när det blev krav på att registrera suckade jag surt och tänkte att nu kommer det stå med på Hitta och Eniro för försäljare att spamma mig, men det finns inte där... Där är bara mitt urgamla kontantkort som inte använts på urmånga år nu. De kan ju spamma det istället så jag har låtit det vara kvar :D Det ringer inte många till mig tack och lov!
Är väl det som är skillnaden att jag har problem med detta. Har jag en dag med bara 3 spoofing samtal om dagen så är det lite.

Förr var det lättare då det mest ringde från utländska nummer så hade att inga utländska nummer gick fram. Svarade ju för några veckor sedan då en kollega inte trodde det kunde få så många spoofing samtal. Frågade faktiskt han som ringde varför det ser ut som det är Sven från Stockholm som ringar när det inte är det, han var ärlig iallafall och sa att det är inga som svarar om det är utländska nummer nu mer.
 
Ringer ofta 070nummer till mig och något fruntimmer frågar om det är mig dom pratar med på dålig engelska .Då alla utlänningar har problem att uttala mitt namn så låter det rätt kul . Det damen i andra änden försöket tala om för mig är att jag har massor med bitcoin och jag måste ta ut dom nu annars brinner dom inne .Hon ska skicka en länk och jag ska identifiera mig med bankid .Pratade med dom första samtalen .Brukar säga att jag inte har någon mejl .I början var det kul att driva med dom men nu pratar jag mål med dom och dom lägger på direkt .Förra sommaren var det 08 nummer .När jag lagt på ringer jag upp igen och då svarar en oförstående svensk som pratar utmärkt svenska .Dom gjorde så med mitt nummer förra sommaren så det började ringa en massa folk från Malmö och undra vad jag ville .Så därför svarar jag bara hallå nu när jag svarar
 
Här har dom börjat med ett jävla ofog för att lura äldre .Dom säger .Vi ringer från Handelsbanken i Lima och det är någon som varit inne på ditt konto .Men då alla här känner dom som jobbar på banken så svarar dom .Kan jag få prata med någon av tjejerna som jobbar där och säger hennes namn. Då lägger dom på direkt
 
Ringer ofta 070nummer till mig och något fruntimmer frågar om det är mig dom pratar med på dålig engelska .Då alla utlänningar har problem att uttala mitt namn så låter det rätt kul . Det damen i andra änden försöket tala om för mig är att jag har massor med bitcoin och jag måste ta ut dom nu annars brinner dom inne .Hon ska skicka en länk och jag ska identifiera mig med bankid .Pratade med dom första samtalen .Brukar säga att jag inte har någon mejl .I början var det kul att driva med dom men nu pratar jag mål med dom och dom lägger på direkt .Förra sommaren var det 08 nummer .När jag lagt på ringer jag upp igen och då svarar en oförstående svensk som pratar utmärkt svenska .Dom gjorde så med mitt nummer förra sommaren så det började ringa en massa folk från Malmö och undra vad jag ville .Så därför svarar jag bara hallå nu när jag svarar
När de ringer mig frågar de alltid efter någon med ett mansnamn. En gång drev jag hejdlöst med dem och svamlade om att han var död och att jag inte visste vad jag skulle göra med kniven och allt blod, helt hysterisk. 😂 Killen som ringde lät helt chockad och sedan var det tyst i flera månader. 🤭
 
Brukar alltid svara. Är inte rädd för försäljare eller liknande. En period blev jag uppringd av någon som först kom ett elektronikst pipljud när man svarade och sedan hörde man hur någon frenetiskt knappade på ett tangentbord och sen ett hårt desperat upprepat hamrande på en och samma knapp vad det lät. Sedan la på. Brukade prata på och en gång provocerade jag tillräkligt för att få personen att svara var en kvinna som sa något på ett afrikanskt språk. Höll på i några månader. Blivit uppringd från Indien med men förstod aldrig vad de ville för var mitt i natten.
Men är som sagt aldrig rädd för att svara, vad kan de rimligtvis göra en genom en telefon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
1 860
Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Kirre
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp