Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det jag funderar på är om maskäggen är helt jämnt fördelade i hela högen... Avger maskarna ägg i en så jämn takt eller är det försumbart i sammanhanget? (Detta har jag funderat över många gånger när jag har skickat in analyser)
För att få en intressantare jämförelse mellan olika lab´s analyssvar, så hade jag velat se en sammanställning över betydligt fler prover och från olika hästar. Och även en redovisning över vilka metoder som används och hur dessa skiljer sig mellan olika lab.
Det som jag faktiskt undrar mest över är hur det kan komma sig att det förr var tvunget att göra träckprov på rykande färsk avföring men plötsligt så går det bra att skicka den med posten ?
Jag tänkte likadant angående fördelning av maskägg och hade gärna sett en fördjupad undersökning med fler prover. För ett enda prov kan ju bero på att man råkar ta "fel"
Det står ju förvisso att träcken inte ska vara äldre än ett dygn när man tar provet men sen hänger ju en hel del på posten också? Hur länge kan träcken ligga egentligen för har man lite otur kan det ju gå ett par dagar innan försändelsen kommer fram?
det framgick väl rätt tydligt i artikeln att de inte använde sig av samma medoder ?
KL
i övrigt är det väl rätt etablerat att man inte tar från en och samma hög nrä man plockar ihop till maskprov? det har iallafall våra som vi lämnat till varit tydliga med.
Okey, jag måste läsa den själv sedan också.
Men det jag funderar på är om maskäggen är helt jämnt fördelade i hela högen... Avger maskarna ägg i en så jämn takt eller är det försumbart i sammanhanget? (Detta har jag funderat över många gånger när jag har skickat in analyser)
För att få en intressantare jämförelse mellan olika lab´s analyssvar, så hade jag velat se en sammanställning över betydligt fler prover och från olika hästar. Och även en redovisning över vilka metoder som används och hur dessa skiljer sig mellan olika lab.
Men det är helt klart en viktig och intressant diskussion.
Jag som bara bläddrade i Ridsport denna helgen Intressant och bra tråd!
Vår vet är väldigt tveksam till maskprov (pga tillförlitligheten) och vår häst som nollat ett tag visade andra indikationer på att vara maskpåverkad, dock ej fastställt det var en massa andra problem i samma veva oxå. Men det var inget "nytt" att vetten fått in hästar som nollat men ändå hade för mycket mask om jag fattade vetten rätt.