Konstiga slutsatser vid tester

Madick

Trådstartare
Ponera följande:

Blod tas från två hästar och skickas till tre olika labb. Svaren kommer tillbaka och det visar sig att två av labben har samstämmiga resultat men det tredje har mycket avvikande provsvar.

Vilken slutsats skulle du dra då?

Anledningen till frågan är att jag just läste en artikel där ett sådant här prov gjordes (dock ej blod, det var ett exempel) och slutsatsen kändes väldigt konstig.

Sv: Konstiga slutsatser vid tester

Det beror på vad det handlar om för prov. Om det är ett blodprov så skulle jag lita på resultatet på de två samstämmiga proverna:) Men är det t.ex. ett träckprov där två visar ingen förekomst av maskägg medan ett visar förekomst så skulle ja gå på det som visar förekomst:D

Väldigt vanligt. Vi gjorde ett test med både mask och blod och hö analys och det blev aldrig samma, skickade till två i sv och en i tyskland.Detta var på travare där vi ofta ofta tar just blodprov.
Slutsats; välj ett ställe och använd alltid detta och notera skillnaderna mellan gångerna, dvs avvilekslerna så får man en ungefärlig angivelse som är någorlunda påltlig.

Men om vi fortsätter med samma exempel. Två av labben har samstämmig svar som säger "behandling nödvändig" och tredje har avvikande värden som säger "ingen behandling nödvändig". Skulle du ta det som att det är en osäker metod eller att det är något som är avvikande hos labbet som inte samstämmer?

Jag läste den aktuella artikeln och är bekymrad iom att det är det lab jag använt förra året och har hela årets prov redan förbetalda (köpta till lågt pris på tävling) så känns inte bra med detta resultat.
Hade ju två något förbryllande provsvar ifjor dock ett åt vart håll alltså ett förbryllande högt resultat och ett förbryllande nollat resultat och nu känner man än mer att vågar man verkligen lita på dessa resultat ? Sen kan man nästan utgå ifrån att om den höga verkligen stämmer så måste det nästan ha varit ett felaktigt provsvar året före från ett av de andra labben som ingick i detta test. Vilket då gör att man faktiskt börjar undra mer allmänt hur mkt kan man egentligen lita på dessa provsvar ?

Vilket då gör att man faktiskt börjar undra mer allmänt hur mkt kan man egentligen lita på dessa provsvar ?

DET HÄR är det intressanta. Ifrågasättande tycker jag borde hamna hos labbet som avviker. Hur är deras kvalitetskontroll? Hur kalibrerad är deras verksamhet och metoder?

DET HÄR är det intressanta. Ifrågasättande tycker jag borde hamna hos labbet som avviker. Hur är deras kvalitetskontroll? Hur kalibrerad är deras verksamhet och metoder?

Dock så har jag fått svar som kan ifrågasättas från båda de labb jag använt dessutom hör man lite för ofta om hästar som varit rena på träckprov i flera år som plötsligt vid utredningar på klinik när de har problem trots allt uppvisar ansenlig mängd mask och då talar jag inte om bandmask utan blodmask och spolmask och det trots inga förändrade smittotillfällen.

Det som jag faktiskt undrar mest över är hur det kan komma sig att det förr var tvunget att göra träckprov på rykande färsk avföring men plötsligt så går det bra att skicka den med posten ? När man vet hur noga det var innan med färskheten så ställer man sig lite undrande till om det kanske är här problemet ligger och också förklaringen på varför vissa hästar kan vara nollade på inskickade prov medans de vid färsk provtagning på klinik uppvisar riklig mängd mask.

Jag börjar faktiskt bli tveksam till trovärdigheten och lite rädd för att lita för mkt på dem speciellt eftersom jag har unghästar där ett kraftigt maskangrepp kan få förödande konsekvenser. Jag köper liksom inte riktigt att det är normalt att en häst som visat noll tidigare och gått i hagar där enbart hästar som visat noll gått plötsligt har 1200 epg blodmask när det inte finns någon smittkälla. Det för mig signalerar att minst ett prov måste varit helt åt helsike fel antingen på denna häst eller på någon av de andra hästarna i hagen.

KL
Har inte läst artikeln (ännu) men ett tips när man skickar in prover är att vara säker på att man vänder sig till ett ackrediterat laboratorium.

Jag har också förbetalt analyser hos dem, men nu börjar jag bli tveksam om jag ska skicka dit öht.

Jag funderar på om jag ska anse de pengarna som borta och skicka någon annanstans istället.

Jag har också förbetalt analyser hos dem, men nu börjar jag bli tveksam om jag ska skicka dit öht.

Jag funderar på om jag ska anse de pengarna som borta och skicka någon annanstans istället.

Ja jag sitter med 12 st förbetalda jättekul, dock har jag som sagt erfarenhet även av egendomligt svar även från det andra labbet som är frekvent använt så jag börjar bli tveksam överhuvudtaget faktiskt hur trovärdiga dessa svar är. Gick precis och funderade på när jag mockade.

De första åren vi gjorde träckprov (nog ca 10 år sedan vi började) så blev samtliga hästar avmaskade en gång på hösten då vi varje år hade problem med styngflugor gissningsvis då ett bete i närheten lånades ut av en granne till en mindre nogran hästuppfödare så troligtvis kom det därifrån för ett par år efter de slutade ha hästar där så försvann styngflugorna och vi kunde låta bli att avmaska på hösten. Dock ser jag nu ett samband mellan att jag började få lite förvånande masksvar hit och dit på olika hästar i samma veva som vi slutade med dessa avmaskningar. Den tanken oroar mig lite för då tyder det på att de inte alls är så rena som proverna sagt att de var och är inte hästarna helt rena som visat det på svaren ja då är inte heller de hagar jag trott var det heller det.

*kl*

Är det någon hemlighet vilket lab ni pratar om eller kan någon skriva ut namnet för oss som inte prenumererar på Ridsport? :)

Det var ett test gjort där de skickade samma träckprov till 3 lab, SLU, Vidilab och Euippolab där den sistas svar avvek mkt från de två förstnämnda. I efterföljande diskussion om det så ansåg de två första att viss avvikelse är ok men att det var för stor medans den sistnämnda inte tyckte det var en anmärkningsvärd avvikelse. Det handlade om ett svarvärde där de två första fick mycket mask = avmaskning krävs medans det sista svaret gav måttlig = inget behov av avmaskning så det handlade inte om 0-50 utan om en rejäl diff.

Står det något om hur testet är utfört?
Hur de har tagit proverna tex?

(jag har inte möjlighet att läsa fören nästa vecka...)

Som jag fattade det (har inte tidningen här just nu) så togs helt enkelt alla tre från samma hög och skickades på samma gång till alla tre labben. Är ju inte så svårt att få ihop tillräckligt till tre träckprov från samma hög iom att det är så liten mängd de vill ha in.

Jag jobbar själv på ett veterinärmedicinskt labb. Det man ska tänka på när man skickar prover i största allmänhet är att laboratoriet är ackrediterat. Det borgar för att man använder metoder som är kvalitetssäkrade. Det man också ska tänka på är att olika laboratorier kan använda olika metoder, och därigenom komma fram till lite olika svar. Har man inte använt samma metod så är inte reslutaten jämförbara. Där jag jobbar måste man tex begära odling angående stora blodmasken, annars får man ett resultat som bara anger blodmask i största allmänhet. Bandmask måste också begäras specifikt.

Okey, jag måste läsa den själv sedan också.

Men det jag funderar på är om maskäggen är helt jämnt fördelade i hela högen... Avger maskarna ägg i en så jämn takt eller är det försumbart i sammanhanget? (Detta har jag funderat över många gånger när jag har skickat in analyser)

För att få en intressantare jämförelse mellan olika lab´s analyssvar, så hade jag velat se en sammanställning över betydligt fler prover och från olika hästar. Och även en redovisning över vilka metoder som används och hur dessa skiljer sig mellan olika lab.

Men det är helt klart en viktig och intressant diskussion.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 721
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 912
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka