konstiga ord

Om trippelplural är av allmänt intresse, så kan man nämna det vanliga ordet datorer.

Varning för huvudvärk:
Datum: En enhet information.
Data: Flera enheter information.
Dator: Grupper av flera enheter av information.
Datorer: En samling grupper av flera enheter av information.

Kristallglas. Kristall innebär att atomerna sitter regelbundet ordnade i materialet medan glas betyder att de är slumpmässigt placerade. Mycket irriterande om man läst (för mycket ?)strukturkemi.

Senast ändrad:
Kristallglas. Kristall innebär att atomerna sitter regelbundet ordnade i materialet medan glas betyder att de är slumpmässigt placerade. Mycket irriterande om man läst (för mycket ?)strukturkemi.
Mao det bästa av två världar!

Vetenskapen kommer snart uppfinna kristallplasma.

Mao det bästa av två världar!

Vetenskapen kommer snart uppfinna kristallplasma.
Fast samma sak som att säga att nått är runtfyrkantigt..
Kristallplasma låter intressant och det finns ju flytande kristaller så varför inte. Oordnat är det dock inte alltså inte glas...

Det beror på hur man ser på saken.

Om man väljer att se "glas" i "kristallglas" som materialet glas så blir det ju fel.
Men om man läser glas som "föremålet dricksglas" så blir det ju väldigt rätt.
Ett (dricks)glas av kristall...

Om man väljer att se "glas" i "kristallglas" som materialet glas så blir det ju fel.

Jo det var därför ja la till det där om att ha läst för mycket strukturkemi ;)

Problemet är ju att det inte är ett glas av kritallint material. Det är lika amorft (oordnat) som allt annat glas. Att det gnistrar och därför kallas kristall beror på att det är en hög halt av blyoxid i det och att blyerts tunga atomer gör att ljuset bryts annorlunda än on man bara har lättare ämnen som natrium- och kiseloxider.

Liknande trådar

Kultur Buke, nu behöver vi hjälp! Jag jobbar på Gamla Uppsala Kyrkogård, den som är gammal som jag vet inte vad. Idag uppmärksammade min...
Svar
19
· Visningar
1 054
Senast: Ninnurur
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 430
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar