Konstiga kala fläckar....

Domino_s

Trådstartare
Min valack har fått konstiga kala fläckar i olika storlekar på halsen och bogen.... Helt kala ser rakat ut...

Han har inget mjäll och hittar inget annat i pälsen, ingen klåda...

Nån som har nån ide vad det kan vara, eller har han helt enkelt lyckats skala av det själv!?

//Domino_s

Sv: Konstiga kala fläckar....

Hej!

Vi har två såna i stallet jag står. Vet har tittat på dom och inte kommit fram till nånting vettigt alls. Inget fel på dom, liksom.. Det enda som är gemensamt för båda hästarna är att de går med halstäcke från september till april typ. Och vanligt täcke också naturligtvis.

/ Lavinia

Min valack har fått konstiga kala fläckar i olika storlekar på halsen och bogen.... Helt kala ser rakat ut...

Han har inget mjäll och hittar inget annat i pälsen, ingen klåda...

Nån som har nån ide vad det kan vara, eller har han helt enkelt lyckats skala av det själv!?

//Domino_s

Våran ena långhåriga ponny såg likadan ut förra vintern ,jag trodde först att den andra hästen hade ryckt eller bitit bort pälsen ,eller att hon kliat sig mot något träd.
Jag hitta avlånga små pälsätare tror det var i manen ,fick ett medel som jag la på 3 ställen på huden ,sen försvann dom.
Långhåriga hästar kan tydligen få detta på vintern ,pälsätarna finns i naturen och sätter sig på lite mottagligare hästar ,den andra hästen fick det aldrig.

Hej!

Ska försöka svara alla....

Askersund - Han är 15 år.

HonSomSyns - Tror inte det, kollade upp lite på nätet hur det ser ut och hans är mer rakt kala fläckar, eller lite månformade....svårt att förklara....

stumpan - Detta var min första tanke, letade som en galning igenom hela honom tyckte jag, men såg inte minsta spår av nåt annat än det som ska vara där....

Lavinia - Min går inte med halstäcke, endast vanligt och är den enda i stallet som ser ut så....

Tuvisen - Han har en kompis som är shetlandsponny, dom busar/småbråkar väldigt mycket, står och biter och grejar mot varandra hela tiden...(lekfullt) min valacks grimma ser ut som ett tuggummi framtill... Kan det vara shettisen som biter på ett sådans sätt? :idea:

stumpan - Som jag skrev innan så var detta det första jag misstänkte.... Ska kolla igenom honom en gång till idag.... Han har ingen jätelång päls, han har gått täckad hela tiden så på kroppen har han ingen päls alls att tala om, och halsen är inte speciellt pälsad den heller.... Köper man det medlet på apoteket eller får man recept av vet? Vart på kroppen fick din häst dom kala fläckarna?

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

min första tanke är "striptotricos" en slags svampsjukdom. fick det på min fjording en gång för många år sen. det är om hästen varit fuktig och det blir för tätt i pälsen eller om man har täcke som inte andas tillräckligt eller att man har täcke på dygnet runt tex. och att huden inte torkar upp utan fukten ligger kvar för länge. man kan få en tuss päls i handen och där den suttit är det bar hud. låt hästen gå utan täcke så mycket som möjligt och tvätta med jodopax så ska problemet vara avlöst och det växer snart ut ny päls. hjälper inte det så kan veterinären skriva ut en salva mot svamp.

Kommer du ihåg vad det var för medel? Min nordisåring har fått ngt liknande:( Hon har kliat sig en del och jag trodde att det var enbart p g a att hon var varm i sin tjocka päls, och p g a den fuktiga väderlek vi haft på sistone.
Kan inte se några kryp. I går hade hon en rektangel på framsidan av halsen där det verkligen ser ut som om någon har rakat henne! Inga skorvigheter, inte rött eller irriterat, sårigt utan alldeles som renrakat.

Så; om du kommer ihåg vad det var för medel så skriv det gärna:)

Jag kommer inte ihåg vad det va för medel ,jag ringde vet som sa vad jag skulle ha för medel .

Har nu fått diagnos; löss:( Behandlas med ett medel som heter Advantage, får se om det har bra verkan eller ej.

Skriv gärna ner doseringen.
Pratade också med vet idag om liknande bekymmer.

Frontline, Advantage eller switch var det som gällde.
Men dom två förstnämnda är ju för hund och katt,
hon sa aldrig ngt om hur det skulle doseras.

Det var Advantage avsett för hundar från 25 kg och uppåt ( vetten sa från 40 kg men ngn sådan styrka ville de inte kännas vid på något av de Apoteken jag sökte på, det fanns inte i deras databas ens, kanske har vetten skrivit fel kg angivelse ) doseringen som veterinären ordinerade var; 3 pipetter till shettisen och 4 till nordisåringen. Samma dos ska ges igen om 4 veckor.
Priset för denna omgången var ca 390 kr.

Jag tyckte dosen kändes fjuttig med tanke på att det är avsett till hundar och att vi t ex brukar sätta två pipetter per schäfer av t ex Frontline eller Exspot.

Vi får se, jag avvaktar hur det verkar nu de närmaste veckorna. Pälsen fortsätter att falla av men kliandet verkar ha mildrats.
Vetten ska hit igen för att vaccinera om 4 veckor ca så då ska jag be henne spana in om lössen har avlidit eller packat sina resväskor:cool:

oj, det är väl minst 10 år sen hon hade detta, men ring och fråga veterinären för det är nog receptbelagt ändå.

i ett stall jag stod i för några år sen så kom den en gammal ponny och han hade löss. så vi fick behandla hela stallet för säkerhets skuld, jättekul. :grin: då tvättade vi hästarna med chevalet. låter lite med doseringen du fick. kanske lika bra att ha på switch?

Switch tog inte bort dem på shettisen, har kört Switchbehandling på honom i två omgångar förut. Det är konstigt det här med sanering av stall etc för jag frågade veterinären om det och hon sa att det inte var nödvändigt eftersom löss inte överlever någon längre tid utanför värddjuret. Hon sa bara att använd inte samma borstar och håll koll på de stora hästarna om de börjar få symptom för i såfall skulle de också behandlas, det var alltså inte ens nödvändigt att behandla alla hästarna i stallet.

Jag vet inte vad som är rätt för det är första gången, mig veterligen, som vi har haft löss på hästarna. Shettisen har ju i o f sig tyvärr gått med detta länge utan att vi fått rätt diagnos på honom:(

Jag ska ta o ring veterinären och höra, vågar inte behandla med andra medel samtidigt utan att konsultera först. Jag tyckte nu i kväll att åringen återigen kliade sig så jag undrar om den dosen verkligen var tillräcklig.

Ingen här som använt Advantage till häst och som kommer ihåg doseringen ni gav?

Det låter som samma som jag hade på mina två hästar för några år sen. Det kom tillbaka två vintrar i rad. Vet tittade, kliade sig i huvudet men vi gjorde aldrig nån biopsi. Prövade med diverse medel - inklusive svampmedel, medel mot ohyra etc. men det påverkade inte. Efter en tid började det växa ut päls igen och sen var det bara borta. Har inte sett till de de senaste tre åren. Och vet inte vad det var och vad som gjorde att dom inte fick det igen.

Hur ofta ska man använda switch vid löss?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar