Konstiga kala fläckar....

Sv: Konstiga kala fläckar....

Om det är pälsätande löss så kommer de under vinterhalvåret och försvinner av sig själva på sommaren. Behandlingen måste upprepas eftersom de ev ägg som finns inte påverkas utan man måste vänta tills de också kläcks (och förstås sedan behandla innan de blivit könsmogna och börjat lägga nya ägg).

Här finns mer information om bla pälsätare
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Tack för infon, där står mkt bra. Problemet nu är att vi trots olika behandlingar inte lyckats få bort besvären eller odjuren:( Blir det ingen förbättring i veckan så måste vi åka in på klinik för att få hjälp med tvätt och annat, vet inte om de har starkare medel men de kan ju också ta fler prover så att vi inte har missat ngt på hemmaplan.

Trist är det. Åringen är väldigt besvärad av klåda och har mkt håravfall nu.

Vi har nu behandlat med Advantage, Switch och veterinären vill att vi avmaskar henne också nu. Har också ytterligare preparat att hämta ut och prova, Top-spot-on. Det känns som om man utsätter henne för en massa gifter bara!:( Hur fasiken kan krypen vara så livskraftiga:confused:

Jag tycker att det verkar som att täcket har skavt bort pälsen, har hästen täcke?

Min valack har fått konstiga kala fläckar i olika storlekar på halsen och bogen.... Helt kala ser rakat ut...

Han har inget mjäll och hittar inget annat i pälsen, ingen klåda...

Nån som har nån ide vad det kan vara, eller har han helt enkelt lyckats skala av det själv!?

//Domino_s

Låter som ringorm. Vi har ringorm i vårat stall nu.

Hur ofta ska man använda switch vid löss?
Switch är ju långtidsverkande så jag skulle tro att en 5-6 veckor emellan räcker. Det måste ju bero på om du använder spray eller det men drar som en linje längs mankammen. Jag har ett sto med föl som jag inte vågar behandla just nu med Switch eftersom fölet kliar mamman. Hon har små runda fläckar och tappar pälsen i stora fläckar runt detta. Ny skorvig yta där pälsen också faller av , tror hålen i mitten kan varit som hon kliat sig, men vad kommer set skorviga ifrån. Ser absolut inte ut som pälsätare eller ringorm. Kan absolut bero på näringsbrist.

Är det någon som har annat förslag?
Har haft henne 2 veckor och ger extra protein, mineraler och multivitamin.

Testa Etotal finns på Granngården och är egentligen för minkar, när en ponny i vårt stall fick löss förra våren testades alla möjliga medel men inget tog bort lössen, till slut köptes det Etotal och lössen försvann på ett kick :) ingen av de andra hästarna blev smittade.

Måste fråga er, är ny här men jag har en islänning, en valack.
Och jag har ägt honom sedan sommaren 2008 och då kliade han av sig manen...bara manen.
Inget på svansen eller pannluggen men vi utesluade att det var eksem.

Men nu när han kom hem från vinterbete som han gått på från nov till feb. så upptäckte jag kala fläckar på halsen...
och sen ser det ut som om någon klippt i hans päls på bogen. Och jag har läst i flera inlägg här om att det kan vara pälsätare, då en annan tjej's hät hade också kala fläckar + det såg ut som om någon klippt i pälsen.

Så nu till min fråga då jag ska börja behandligen. Tror ni att han kan ha haft detta hela tiden sedan jag fått honom ?
Så då kanske han inte har eksem ?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar