konstiga hovar?

K

konststycke

jag har nyligt tagit ett treårigt sto på foder, barfotaverkad.
tidigare i veckan upptäckte jag att hon har små fåror på hovens undersida, ungefär emellan horn och vita linjen.
vad tror ni att detta kan vara?

Sv: konstiga hovar?

Be din hovslagare eller barfota verkare att titta på hästen, men det låter som hålväggar.

Är det djupa fåror? Mina shettisar har ibland fått grunda "rännor", men de har växt bort snabbt och aldrig gett några besvär (med undantag för att det lätt fastnar småsten i fårorna).

hovslagaren kommer först om tio dar.. vad är hålväggar?

itchie; nej de är inte särskilt djupa. vet du vad dina shettisars fåror beror på?

Senast ändrad av en moderator:

Hålvägg är en sprickbildning mellan vägghorn och lamellhorn. Brukar oftast utvecklas vid bärrandsröta. Fårorna du pratar om verkar (enl mig) mera vara att den behöver verkas. Dvs att hoven växt lite för mycket.

tack för svaret! jag hoppas verkligen att det bara behövs verkning.
jag ska prata med ägaren imorgon och fråga om stoet haft sådana fåror förr och när hon verkades senast.

Om det går att skrapa loss gojs i fårorna kan det vara lamellrandsröta. Om det är rent och fint men ändå ett "dike" kan det vara resultatet av överutfodring.
Kolla över verkning, foder, och mängd rörelse.

Skall man kunna kommentera bättre behövs bilder. (Sen bor ju inte jag så himla långt bort heller...)

men det är ju du! stoet det gäller känner du till, jag skickar ett pm.

jag vet inte riktigt vad som menas med "gojs", enligt mig är det inte annat än smuts i fårorna iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 807
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar