"Konstiga" halsmuskler.

S

Stålis

Tänkte höra om ni har någon teori om detta:
Min kompis häst har under de senaste månaderna utvecklat "nya" muskler på sidorna om halsens nedre del (hade varit enklare att förklara med en bild).
Hon var tidigare ganska dåligt musklad med en liten underhals. Underhalsen har börjat försvinna men hon har inte satt så mycket muskler på ovansidan av halsen. Men nu har hon fått de här "nya" musklerna. Jag har aldrig sett såna muskler tidigare. Halsen ser onaturligt bred ut ( är en förövrigt ganska späd häst) när men sitter på henne. Hästen rids ofta med gummisnodd.

Tacksam för svar /Stålis

Sv: "Konstiga" halsmuskler.

Sitter de "nya" musklerna på undersidan, vid övergången bröst/bog?
Isf skulle jag gissa på att hästen har en dålig balans och försöker hålla i sig genom att dra in och upp halsen. Gummisnodden förstärker nog detta ytterligare genom att försöka dra hästens huvud neråt-bakåt, precis motsatsen till vad den själv vill göra. Vad ni/hon behöver göra är att lära hästen att balansera om sig. Lägger den fler kilon bakåt så blir det inte så mycket som tynger där fram, och som den känner att den behöver motarbeta. Det absolut värsta som jag ser det just nu är en gummisnodd eller annan hjälptygel som motarbetar hästens vilja att balansera med huvud och hals. Innan den har lärt sig att bära med r*ven så kommer den troligtvis bara att ägna sina ridlektioner åt att motarbeta hjälptygelns inverkan...

Musklerna börjar på halva halsen på sidorna och går snet ner mot bogen, bakom öronen är hon och ner på halva halsen är hon "normal". Att hon har dålig balans stämmer nog. Hon har dålig koll på vart hon har fötterna och är ofta svår att rakställa då går hon mest och ålar. Jag ska lite fint ifrågasätta gummisnodds användningen nästa gång jag är i stallet.

En korrekt riden hästs hals är jämntjock upptill, från framför manken upp till öronen. En dåligt riden hästs hals är timglasformad sett uppifrån, den är tjock i botten och smal i mitten och normal där den fäster i huvudet tack vare nackmusklernas senfästen.
Ser man halsen från sidan så är den korrekta halsen sladdrig undertill och fet och stoppad upptill. Den icke korrekta halsen är smal upptill vid mankammen och det ser ut som att allt innehåll ramlat neråt.
Om hästen dessutom är väldigt framtung och vill bära sig genom att lägga all vikt på frambenen och sen dra ihop sin hals för att inte slå en kullerbytta, kan den få en sån där tjock bas på undersidan/sidorna. Dessvärre är min erfarenhet att det sällan/aldrig går att påverka hästmänniskor att sluta göra det dom gör, enda undantaget om man tar fett betalt av dom på en clinic el liknande, därför tror jag inte du heller kommer lyckas, snarare lär hon väl bli arg på dig :/

Stålis skrev:
Tänkte höra om ni har någon teori om detta:
Min kompis häst har under de senaste månaderna utvecklat "nya" muskler på sidorna om halsens nedre del (hade varit enklare att förklara med en bild).
Hon var tidigare ganska dåligt musklad med en liten underhals. Underhalsen har börjat försvinna men hon har inte satt så mycket muskler på ovansidan av halsen. Men nu har hon fått de här "nya" musklerna. Jag har aldrig sett såna muskler tidigare. Halsen ser onaturligt bred ut ( är en förövrigt ganska späd häst) när men sitter på henne. Hästen rids ofta med gummisnodd.

Tacksam för svar /Stålis

Den hästen har precis samma muskler som min häst hade innan kiropraktorn var ute. Kiropraktorn berättade att min häst hade skaffat dom för att kunna hålla balansen. Dom är helt borta nu med hjälp av massage och rätt ridning. På min häst var dom triangelformade längst ner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama