Konstiga gallor (bilder!)

Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?

Min får gallor på samma ställe när hon släpps i gräshagen på våren/sommaren. När gräset slutar växa **poff** gallor borta.....
Samma sak VARJE år.
Helt ohalt och helt obekymmrad över dessa gallor.

Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?
Hade det kommit i samband med betet så hade jag avvaktat ett tag.

Jag tror det har samband med betet, har börjat med motion, antar det tar några dagar innan man märker någon skillnad om de går ner osv?

De kan vara kvar så länge det är nog med kräm i betet. Mina fyller lätt alla fyra ben när det regnat och varit sol = gräset växer mer.

Så länge det inte är bara ett ben oroar jag mig inte.

De kan vara kvar så länge det är nog med kräm i betet. Mina fyller lätt alla fyra ben när det regnat och varit sol = gräset växer mer.

Så länge det inte är bara ett ben oroar jag mig inte.
Ah ok, det här med gallor är lite nytt för mig, förra året var nog inte betet så kraftigt som i år så då fick hon inga.

Jag tror det har samband med betet, har börjat med motion, antar det tar några dagar innan man märker någon skillnad om de går ner osv?

Gallorna hos min går ner när gräset slutar växa. Det märks så tydligt. Det blir värre när gräset växer som mest, t.ex. efter regn och i början på betetssäsongen.

Men om du är osäker och gallorna på din är betesrelaterde så hade jag nog kolla det, för det vore trist om hästen går hela sommaren med gallor som sen visar sig inte vara relaterade till betet.

Liknande trådar

Hästvård Blev lite oroad när jag kom till stallet nu på kvällen för att sätta på BoT-paddarna.. Pållen har hela sommaren haft "gräsgallor" i...
Svar
3
· Visningar
1 748
Senast: Linn_H
·
Hästvård "Min" häst har "alltid" haft gallor bak och de har hållt sig relativt mjuka och fina. Men i söndags upptäckte jag när jag tog in honom...
Svar
3
· Visningar
775
Senast: wannehavefun
·
Hästvård Hej. Mitt halvblodssto (F -93) har fått en rörelsestörning på hö bak. Hon lyfter det mkt högre än det vänstra och lixom slår ner det i...
2
Svar
21
· Visningar
4 447
Senast: Qluring
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023