Konstiga bölder!?

Panamera

Trådstartare
Hej!
Idag när jag kom till min häst i hagen så hittade jag konstiga bölder på henne. Jag tryckte lite lätt på dom men hon reagerade inte.
På bilderna har jag sprutat på utspädd jodopax för jag tänkte att ifall hon har blivit stucken av någonting så är det ju bra så att det inte blir infekterat.

Bilder:

14512619.jpg

14512616.jpg

14512618.jpg

14512617.jpg

Tacksam för svar

Diana Sellberg

Sv: Konstiga bölder!?

Ser inte så bra på bilderna. Men det kan ju vara insektsbett, älgflugebett? Min häst fick stora bulor efter just elgfluga.

Snälla, kan ingen mer hjälpa mig??? :crazy:
Bölderna var aningen större idag, men hon ömmar fortfarande inte.
Om du vet vad detta är, HJÄLP MIG!!! :bow:

Diana Sellberg som är orolig för sin häst... :cry:

Edit: Fler bilder kommer senare ikväll.

Om det inte är ett insektsbett som orsakat bölderna kom jag att tänka på om det kunde vara någon allergisk reaktion? Har du börjat med något nytt foder eller ändrat mängden av något foder eller så?

Ser inte så bra på bilderna. Men det kan ju vara insektsbett, älgflugebett? Min häst fick stora bulor efter just elgfluga.

Vad gäller älgfluga går de väl mest på hjortdjur såsom älg(!)? På hästar sitter de mest bara i brist på annat...däremot finns det andra lusflugor som går på häst. Kanske var det dessa som gav betten? En av dem är nötflugan. Oavsett vad det var är de ganska otrevliga att få på sig!

Om det inte är ett insektsbett som orsakat bölderna kom jag att tänka på om det kunde vara någon allergisk reaktion? Har du börjat med något nytt foder eller ändrat mängden av något foder eller så?

Vi ha börjat ändra foder för tre veckor sen men hon har haft samma mängd sen dess så det ska ju inte göra nån skada. Btw, det är Dodson & Horrel Build Up som jag kombinerar med krafft grund. D&H är det nya fodret.

Diana

Om det var fodret tycker man ju att det borde ha uppkommit tidigare eftersom det är tre veckor sedan du ändrade.

Ja, jag tycker också det... :crazy:
Tyvärr så unde jag inte överföra dom nya bilderna till datan nu, får göra det imon istället... :smirk:
Kan det ha varit nån växt hon har ätit för bölderna uppkom samma dag som hon parkerades i en ny hage!?

Diana

Min pålle fick något liknande..gjorde dock ingen stor sak av det. Kontrollerade enbart att det inte var infekterat eller att det blev värre. Och naturligtvis att hästen inte hade ont av det. "Bölderna"har nu helt försvunnit men jag skyllar på alla dessa flygfän som finns nu. blinningar, mygg, flugor och framförallt knott!:cool:

jag hänger på och säger att det antagligen är bett av något slag. En del är lite känsliga mot sånt.. Även om man inte varit det innan så kan man bli.

Här kommer en bild där jag har markerat ut den ungefärliga storleken på bölderna...

Bild
14544763.jpg

Senast ändrad:

Hon har varit känslig hela sommaren mot bett och sett ut som ett ufo i sitt flugtäcke, men det har ALDRIG blivit sådana här bölder av bett... :mad:

Min pålle fick något liknande..gjorde dock ingen stor sak av det. Kontrollerade enbart att det inte var infekterat eller att det blev värre. Och naturligtvis att hästen inte hade ont av det. "Bölderna"har nu helt försvunnit men jag skyllar på alla dessa flygfän som finns nu. blinningar, mygg, flugor och framförallt knott!:cool:

Jaa, troligtvis är det insekter av något slag. Min pålle hade med en mystisk knöl som tog ett par veckor innan den gav sig. Ömmade inte på något sätt.

Jag hade en häst för många år sedan som fick liknande bölder över hela kroppen. De var stora, ca som en fem-krona och han fick feber de första dagarna. Enligt veterinären var det en reaktion mot inseksbetten. Han reagerar inte i vanliga fall, men när det blev så stor mängd bett/främmande ämne så reagerade han. Betten försvann efter någon vecka.

Kanske är samma som din häst har?

Hon har varit känslig hela sommaren mot bett och sett ut som ett ufo i sitt flugtäcke, men det har ALDRIG blivit sådana här bölder av bett... :mad:

Låt henne ha på sig täcket fortsättningsvis. Blir det inga fler bölder borde det ju vara insekternas fel från början!

Svarar ALLA:

Tack så mycket för hjälpen!
Flugtäcket åker på i fortsättningen och eventuell fluggelé där täcket inte täcker.
Efter era åsiktet så lutar det mest åt att det är insektsbett, men jag ska hålla ögonen öppna så att dom inte har förstorats idag.
Men OM dom har förstorats mer, tycker ni att jag ska tillkalla veterinär?

Diana Sellberg

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 761
Senast: FUNNY
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka