konstig värme/svullnad

M

missyp

idag när jag tog in min häst så var hon lite varmare i ena frambenet och lite i hoven. Ingen "pulserande" värme och inte alls mycket, men mer än i de andra benen. Benet var även lite, pyttelite tjockare men inte alls mycket, senorna syntes fortfarande. det var mest där skenbenet, heter de så? började, alltså lite under knät på insidan som det var lite hårdare och tjockare, det kändes ungefär som en blodåder om man ska förklara det.

hästen var inte halt eller ofräsch vad jag såg. ledde en stund i ridhuset och satte sedan på Back on Track, efter att jag hade gått i ungefär 15-20 min och kom in i stallet tog jag av BoT för att se hur det såg ut och då var hon fortf. varmare men ungefär lika "torr" som i det andra frambenet.

Funderar på om det kan vara en liten vrickning pga snöstyltor men eftersom hon inte är halt kanske det inte är så...Hon har tidigare haft en vrickning bak och vart då lite ofräsch, det var ca 3 år sen så om det var en vrickning kanske hon skulle visa mer smärta. Hästen är förövrigt väldigt känslig. fick mugg en gång och började då halta lite osv så om hon har ont tror jag nog att hon skulle visa det mer.

funderar även på hovböld, var en liten spricka i hoven.. har ingen aning och tänkte fråga om någon har en gissning här. kommer självklart åka in till klinik om det inte ser bättre ut på några dagar eller blir värre. min hovslagare sa även att hästarna ibland "byter blod" eller något i olika hovar åt gången och att det kan bero på det, men jag är så nojig...

någon som kan tänka sig vad det kan vara?

Sv: konstig värme/svullnad

Hon kanske slagit i tåsträckaren? Bara fått en smäll lr nått? Var hon svullen på framsidan av skenbenet`?

nej inget alls på framsidan. den enda svullnaden var på insidan av skenbenet högst upp under knät där svullnaden var lite "hård" alltså det kändes som en stor blodåder, kanske var det? jag vet inte blir så nojig på engång, särskilt med tanke på att hon i princip aldrig är varm/svullen eller gallig...

vad är tåsträckaren för något?

en liten fråga;

ska man ha på Back on Track vid värme/svullnad eller ska man kyla med tex blue lotion

Jag satte på BoT i detta fallet..vet inte om jag kanske ska kyla istället imorgon?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Mearas
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"