Konstig sätt att träna pass på?

K

Kandusjungaenvisa

Idag pratade jag med en kompis som har en mycket trevlig femgångshäst. Bra grundgångarter och trevligt lynne. Min kompis har nu bestämt sig för att plocka fram passen i sin fina häst och sökte upp en tränare i henne område för hjälp, då hon bara haft och tränat fyrgångshästar förut.

Denna tränare rekommenderade henne att sätta på klockboots på en sida av hästen. Alltså på ex. Högerbak och högerfram. Jag tycker det låter sjukt konstigt att man skulle göra så? Det skulle visst främja tvåtakten.

Vad tycker ni? Är det något ni hört talas om eller rent av provat?:crazy:

Sv: Konstig sätt att träna pass på?

hmm, ingen aning, låter lite knäppt, men visst kan ju funka. som min förra tränare sa till mig om mitt tjuriga lilla 4-gångsto som inte alls vill tölta att vi skulle prova sko av henne på fram hovarna och bara gå skodd på bakhovarna, har ni hört nått sånt förut?
min hovsagare som och är duktig islandsryttare hade aldrig hört de, vi testade aldrig utan gav henne bara tid och den börja komma lite smått nu :)

Har aldrig hört om det, möjligen för tränare med mindre erfarenhet av passridning.

Men ditt problem med svag tölt, då är tekniken att tynga bak och lätta fram väldigt vanlig och väldigt effektiv. För passtaktig häst vänder man på steken, tynger fram och lättar bak.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 170
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI