Konstig mag/tarmstörning hos häst

phie

Trådstartare
En häst i stallet visade koliksymtom i lördags. Han hittades liggande i vindskyddet i hagen och var mycket matt. Veterinär kom dit och konstaterade kolik, och gav hästen kramplösande med mera.

Igår var hästen inte mycket bättre. Han hade inte ont i magen, men slemhinnorna och tandköttet var riktigt mörkrosa och hästen var mycket matt. På veterinärs inrådan fick han hö på morgonen, men det orkade inte han peta i sig.

Veterinären kom ut igen och kände igenom hästen rektalt och gav åter igen kramplösande. Det som var värt att notera var att tjocktarmen verkade inflammerad och hade samma färg som slemhinnorna och tandköttet. Avföringen som veterinären fick ut luktade otroligt illa och atypiskt för hästar. Hästen hade även förhöjd puls och lite feber.

Natten till idag verkade en annan häst ha känningar som den insjuknade, men den verkar ha klarat sig från vidare komplikationer.

Vi har skickat in höet (som är näringsmässigt analyserat) på hygien- och bakterieanalys nu imorse och tagit vattenprov. Vi har även flyttat hästarna som går på den mark som den insjuknade till ridplanen där vi gjort småhagar för att eliminera marken som orsak. Eventuellt blir det jordprov om ovanstående inte ger något resultat.

Nu till åkomman. Veterinären gav tarminfektion som diagnos, men kan det rent av vara botulism? Hur vanligt är det att hästar får det av vanligt torrhö?

Kan det vara något annat? Känner du igen förloppet och har erfarenheter av detta? Alla idéer och tankar tas emot!

Sv: Konstig mag/tarmstörning hos häst

Efter ett mycket snabbt förlopp fick hästen vandra vidare idag.

Åh nej vad hemskt!

Hoppas han inte fick lida och att ni får reda på vad orsaken var.

Så fruktansvärt tråkigt, :cry:

Blev hästen mycket sämre med samma symtom eller?
hade en ponny i våras med nåt liknande, men den repade sig även om det tog ca en vecka, sen har det inte vart nåt mera,,

Fruktansvärt! Betyder det att ni inte får veta vad som var orsaken? Och hur mår den andra hästen??

Jag beklagar.

Har ni tagit blodprov?
Vår unghäst fick något som var på vissa punkter liknande.
Vad man tror var polycithemia vera (stavning?), blodcancer/men som även sabbade hans nerver, sista dagarna hade han ingen känsel i sina ben.

Hans tandkött var också väldigt rött, men inte koliksymptom, men väldigt matt, ville inte gärna gå, hängig (hingst, 3 år, världens karaktär som frisk, men i slutet bara hängig o konstig).

Han fick 60 liter dropp när vi kom in på djursjukhuset på natten, men hjälpte inte...
Förloppet var också väldigt snabb, han blev märklig 2.5 vecka innan han togs bort. (Gick treårs 2 veckor innan, ridprovet 1 vecka innan avlivningen)

är hur som helst ledsen för er skull, jag vet exakt hur det känns . :(

Låter lite som det mitt sto dog av i våras, väldigt snabbt förlopp på 12 timmar trots att hon insjuknade på kliniken. Hade opererats ett par dar innan för äggstockstumör och chockade på nsaid som hon fick efter. Behandlades med vätskedropp, cirkulationshöjande och blodplasma. Tarmen började släppa ut gifter och hade hon överlevt hade risken för fång varit väldigt hög.

diagnosen blev colit och hon var väldigt dålig hela tiden och överlevde inte trots att hon redan stod inne på klinik med intensivbehandling:(

min hade fått metacam i 2 dagar när han blev slö och dålig aptit, andas väldigt ofta och tungt.. dåligt med ljud om man lyssnade på magen men bajsade ibland.. men man såg tydligt på han hur ont han hade!! hela eftermiddagen gick och det blev kväll innan jag tillslut fick ut jour veterinär ( som hade tyckt att vi avvaktar eftersom han ändå bajsat) men runt 11 halv 12 på natten kommer han ut och han vart då orolig för bukhinneinflamation, och skickade oss till strömsholm så dom kunde göra ett bukplantat!(prov på bukvätskan) vi kommer in dit och dom gör rektalundersökning och då kommer det jätte löst bajs blandat med blod. dom ultraljudar lungor pga andningen men hittar inget! ultraljudar tarmarna men hittar inget onormalt! dom tror på sår i tarmarna och han får stå kvar i 5 dagar! han vart helt uttorkad och fick dropp och probiotika för att hjälpa tarmfloran! bukvätske provet visade på att det har läkt ut protein från tarmen= inte bra! väldigt låg infeltions värden så det skulle bli bra bara dom fick tarmen att bli bra!

nu är han bra och dom sista blodproven som togs en vecka efter hemkomsten såg tillräckligt bra ut! något värde som var lite högt bara fortfarande men eftersom han var pigg och allt så tyckte dom att dom kunde släppa honom!

veterinärerna på strömsholm blev lite fundersamma eftersom metacam ändå ska vara ganska snällt mot magen i jämförelse med andra liknande preparat! då undrar man ju om metacamen bara gjorde så bägaren rann över! vad var det isf som orsakade?????

Svarar alla så gott jag kan.

Hästen mådde mycket dåligt i måndags. Han hade ont, var hängig och orkade bara inte. Att inte låta honom vandra vidare var inte ett alternativ, har nog aldrig sett en häst må så uselt.

Inga prover (avföring/blod et.c) togs på hästen. Det hade verkligen varit intressant att veta om det var något annat, men nu det gjordes inget sådant. Jag respekterar veterinären och hästägarens (inte jag själv, alltså) beslut i detta. Veterinären ansåg att det var akut kolit, och att tarmen s.a.s förgiftade hästen och gjorde att blodcirkulationen blev ordentligt eftersatt.

Den andra hästen mår bra. Kanske att det var en ren tillfällighet att den fick kolik, kanske var den inne på samma spår som den nu avlidne hästen.

Baron-Gruff lät intressant, men hästen hade inga diarréer utan bajsade vanliga pruppar, om än i mindre mängder. Det var avföringen som veterinären fick ut när han gick in rektalt som hade en vidrig lukt. Hästen åt inte heller något kraftfoder, utan stod på hö som inte var högt på protein enligt analysen. Men kanske att clostridium perfringens inmundigades via marken (verkar som att den finns i jord) och hade oturen att bli dålig?

Vi väntar på svaret på den hygieniska- och bakteriella analysen av grovfodret fortfarande, återkommer i ämnet om resultatet är avvikande.

Låter väldigt likt symtomen vi fick på en ponny i somras där klinikvet konstaterade akut kolit:/ Ponnyn pigg på kvällen. På morgonen dagen efter hittades han liggande i hagen med flera bajshögar runtomkring som var väldigt lösa. Trots ett tappert kämpande med massa dropp etc gick hans liv inte att rädda & han var borta innan lunchtid:(

Enligt vet skulle detta inte berott på något han ätit! Dom får in några få såna fall varje år tydligen. Fruktansvärt att vara med om. Ledsen för er skull.

Marie

Skulle gissa på en kraftig bakteriemi - bakterier i blodet, blodförgiftning - peritonit (bukhinneinflammation, sek till koliken) eller kanske en förgiftning av något slag.

Höet skulle jag inte misstänka, men det är ju bra att kolla för säkerhetsskull.

Kommer ni att låta obducera hästen?

Intressanta tankar, tack!

Hästen blir inte obducerad. Ekollon som förgiftningsorsak är uteslutet (finns inga/ett extremt fåtal i länet), men nog så viktigt att ha i bakhuvudet framledes ändå.

Jag hade en konvalecent för några år sedan som också hade liknande förlopp...denna hästen obducerades och det visade sig att den var förstoppad, och att förstoppningen varit ganska länge fast det hade kunnat komma ut lite avföring ändå, detta hade byggts på i tarmen och tillslut bränt sönder allt. Nu var ju hästen diagnosticerad med magsår och fått medicin för detta.
Enl obducenten hade det inte ens gått med buköppning då den gamla avföringen satt som cement i tarmen.

Hon fick även hög feber och snart började slidan underläppen och öronen hänga på henne...hon kunde knappt stå på benen och tillslut rasade hon bara ihop.

Vår häst hade tarmen satt fast mellan njuren och mjälten och orsakade stopp så att det kom ut lite bajs men resten satt där stoppet var. Vi hann dock lösa det i tid då vi åkte till Strömsholm istället för att ta ut någon veterinär.

I fredags fick vi den hygieniska analysen av höet. Känner mig inte så säker på resultatet, så jag hoppas på lite input.

Labbpersonalen ansåg att värdena var så låga och ska inte påverka hästar ö.h.t och tycke att det var okej att ge. Veterinären ansåg att värdena var låga och inte ska påverka hästar 'egentligen' men avrådde från att utfodra med detta hö för säkerhets skull.

Både labb+veterinär sade att det inte finns några fastställda gränsvärden för bakterier i hö. Enligt dem är det svårt att säga vid vilken halt hö är otjänligt på grund av detta.

Vad anser ni? Kan höet ha påverkat den avlidna hästen utifrån siffrorna? Finns det alltid någon mån av bakteriell eller mögelförekomst i hö som man kan utläsa av denna analys?

analys.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 853
Senast: TinyWiny
·
Hästvård http://www.youtube.com/watch?v=5WEV1PTigQw Tyvärr lite dålig kvalite på filmen men i början och sedan lite närmare slutet så...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Sammet
·
G
Hästvård Jag vet inte riktigt vad som hände igår kväll, tänkte höra om någon här har varit om med om något liknande? Jag tog in mina hästar...
Svar
7
· Visningar
1 761
Senast: Gnistra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Uppdateringstråd #2