Vad kan det vara? Hjälp oss spåna...

Sv: Vad kan det vara? Hjälp oss spåna...

Den ser ju ut att ha ont i magen.. Jag hade en här som såg ut sådär när det körde till i magen.

Kanske hon blev sparkat av en annan häst och har skadade närv vi hadde en fullblodshäst som blev sparkat i skrittmaskinen och sen sparkade han med bakbenet var 2minuter när han stod stilla.Så hon kan ha skadede närv.

Har tyvärr ingen aning om vad det kan vara, aldrig sett nåt sånt förut, men undrar dock/jämför med mig själv. Kan det vara någon smärta högt upp, i lårbensknöl eller höft, så det är därför hon "steppar"? vet nämligen att när jag har ont nånstans inuti kroppen så vill jag gärna röra på det området hela tiden. Typ;ont i en axel=rör på axeln hela tiden, m. m.

Eller kanske ont inut, alltså inte i ben eller så, utan i mjukdelar. Äggstockar, eller vad det nu är som sitter där bak!?:confused: Är inte så hemma på hela hästens anatomi.:o

Aja, hoppas det går bra på kliniken och att ni får svar på gåtan och kan få hästen att bli bättre. Lycka till!:banana:

Jag funderade också på om det inte var något med magen?.

Förstoppad eller att den ätit något olämpligt som gjorde ont därbak/i tarmen. Även om hästen bajsade normalt så kan det ju ha gjort ont.

Samma sak med kissandet, så hästar borde väl kunna få uvi? Fast då borde det väl inte gått över sådär. (jag vet inte, bara en tanke).

En annan långsökt tanke är att det kan ha kliat någonstans extremt mycket på hästen. Just med tanke på att det är fällningstider och så, så kan ju vissa hästar få sina små ryck.

Hur eller hur så får vi hoppas att det inte kommer tillbaka! :)

Skönt om det är bättre! Funderade också på en nerv i kläm, såg ju ut att ha lite problem med balansen när det hände, kanske därför hon tog ner huvudet, för att hjälpa till med att hålla balansen. Annars Kanske en massör/equiterapeut kunde kolla igenom hästen och ge hjälp, eller ledtrådar!?

Är hon helt bra nu?

Om inte veterinärerna hittar något skulle jag tro roterat bäcken/SI leds låsning. Det låter så på din besktivning var hon reagerade vid palp. Jag har sett flera hästar gå så här när de ska vända runt, dock inte lika mkt, när de har ont/låsning/roterat i kors/SI/bäcken. Detta kan de ju få lätt av vad som helst, ex rulla fast i boxen, trampa snett, halka...

När hästen gäspar är det ett tecken på en spänning som släpper. Jag tror hon försöker "fixa" det själv när hon trampar så pass mkt.

Jag har själv väldigt mkt problem med mina SI leder, och gör faktist precis likadant när jag har låsning/ont i dem, man försöker att få det att släppa liksom, man vill att det ska knäppa till lite för efter det känns det bättre. Värst är det när ichiasnerven också kommer i kläm.

Har mkt erfarenhet av sådana här låsningar på häst, vill du veta mer kan du PMa mig.

Vad bra att hästen blivit bättre.
Helt ok nu?

Jag tror Titti pratar om den led som travare kan få problem med (om jag tänker rätt nu, super super trött så här tidigt på morgonen). Tydligen kan det vara lätt för andra raser att få provlem med det också?

Iallaflall, glad att det löste sig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025