Konstig mag/tarmstörning hos häst

Sv: Konstig mag/tarmstörning hos häst

Vet inte om jag kan tillföra så mycket utöver det utlåtande du fått från labbet och veterinärer.
CFU är antal kolonier bildande bakterier per gram (i detta fall).

De mikroorganismer som du fått något värde på kan jag kanske hjälpa dig tyda:
Aeroba mikroorganismer = syrekrävande
Koliforma = "gruppnamn" för tex. E. Coli (E. Coli = starkt förknippat med avföring, i analysen har återfanns inga E. Coli, så det är ju bra!)
Entero* = förknippas med mag-tarm
Bacillus Cereus = vet ej, möjligen en bakterie som förknippas med sädesslag/grovfoder.
Clost. Perfringes = slog upp lite snabbt, kan vara en indikator på att fodret håller på att dö/bli dåligt

Kort sagt så har man analyserat jord- och magtarm-bakterier. Kan tycka att det är konstigt att dom väljer att skriva ut värden som >5,6. Det kan ju betyda vad som helst. Känns mer internt och inte en bra kundkopia, liksom. Men du har ju ett utlåtande från labbet så det är väl gott nog.

Tack för förtydligandet av det som gick :) Är det siffror som gör höet otjänligt eller vad anser du?

Hoppas ok att låna tråden lite men handlar ändå om prover.
Min kusins ponny fick för en månad sedan förstoppning och blev jättedålig!
Hade dåligt vatten i lösdriften till båda hästarna visade det sig,(pedanter så inget medvetet!!) kan det påverka?
Tänkte på eftersom man tar bakterieprov på hö så tänkte jag om även bakterier i vatten kan påverka, någon som vet? Fast båda deras hästar borde väl blivit dåliga isåfall kanske.

Det går att ta vattenprover om det misstänks att det är bakterier eller liknande. Förstoppningen kommer troligen av att ponnyn har druckit dåligt om vattnet var dåligt, det är en ganska vanligt effekt av att de dricker för lite.

Det går att ta vattenprover om det misstänks att det är bakterier eller liknande. Förstoppningen kommer troligen av att ponnyn har druckit dåligt om vattnet var dåligt, det är en ganska vanligt effekt av att de dricker för lite.

Såg inlägget E-coli fanns inte i höprovet vilket var bra, men det fanns i vattnet :o kan det ha påverkat ponnyn, den var dålig i över 1 1/2vecka.
Hur ofta ska man ta vattenprov på hästarnas vatten?..

Liknande trådar

Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 853
Senast: TinyWiny
·
Hästvård http://www.youtube.com/watch?v=5WEV1PTigQw Tyvärr lite dålig kvalite på filmen men i början och sedan lite närmare slutet så...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Sammet
·
G
Hästvård Jag vet inte riktigt vad som hände igår kväll, tänkte höra om någon här har varit om med om något liknande? Jag tog in mina hästar...
Svar
7
· Visningar
1 761
Senast: Gnistra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31