Konstig knöl, eller?

Maris_

Trådstartare
Ett sto i stallet fölade i slutet av maj, och det har "uppkommit" en konstig knöl på henne, tror vi. Eller är det det att hon har tappat en massa muskler nu efter fölningen?

p1010016.jpg

Fler bilder finns på den här sidan!

Hon ömmar inget, den är inte varm och det känns som om det vore ett ben. Vad tror ni?

/ Maris

Hej!
Min första reflektion är proteinbrist!!
Vad ger ni för kraftfoder? Ett digivande sto behöver massor av proteiner, framför allt när fölet är runt 3 månader,då tar den mest av mamman.

Så där ser vår travarmorsa också ut, hon har visserligen alltid varit fult formad över korset men nu när allt går till att försörja ungen och musklerna i rumpan försvunnit ser hon helt grotesk ut.

I hennes fall är det inget som dykt upp (men det syns mycket tydligare nu), utan hon är född sån. Som tur är har inte ungen ärvt det fula korset. :)

/// ghost

Mitt vbl-sto är också väldigt toppig över korset. Syns mest när hon tappat lite (som nu med 4 mån diande bebis), men trots rejält byggd bakdel så är hon aldrig snygg där. Säger också tack och lov att inte fölet ärvt hennes kors/rumpa! Vet inte om det har att göra med att hon har ett både rakt och kort kors?

Ska i alla fall gå över från HippoAlfa till Krafft Pluss Grön för mer protein mm. Vill inte att hon tappar utan lägger på sig istället. Stödfodrar även med årets förstaskörd hö, vilket är mycket uppskattat!

fast bara bete räcker inte för digivande ston....
De behöver som sagt mycket proteiner, mitt sto har fått minst 1 kg krafft plus samt 2 dl soya hela betesperioden, har ävan nu börjat lägga till lite krafft protein...

men det är klart att det kan vara korset som är så utformat...

På den sista bilden innan småpållarna, ser det då rakt ut som om saccralleden har stigit upp. Att det syns tydligt kan ju även bero på en viss proteinbrist som någon tidigare skrev, men det hade nog synts ändå även om inte så tydligt som nu.

Om pållan inte är ombetäckt, och man har för avsikt att använda henne som ridhäst. Så skulle man nog rekommendera en översyn innan arbetet tar fart igen.

Nu vill jag poängtera att det kan vara svårt att via en bild ställa diagnos, därför att det krävs lite mer än så. Men ibland kan man se vissa saker med blotta ögat, och det här är ett sådant fall. Möjligen kan det finnas flera små problem i och omkring samma område eller övergången mot ländryggen.

Min donna som faktiskt ser ännu värre ut är skapt sådan, hon har inte blivit värre av förlossningen men ser värre ut på grund av att hon tappat sina muskler "där bak". Hon har vid upprepade tillfällen gåtts igenom av två olika ET som båda är väldigt duktiga på den tiden hon tävlade.

Francess: Min donna har också väldigt kort avstånd mellan kors och svans om man säger, ingen av de andra har det. Ska bli intressant att se hur hon som man kan ställa flaskor på korset (precis platt) ser ut med fyra månader gammal unge om ett år. :)

/// ghost

Hmm ja mitt vbl sto har ju väldigt kort, rakt och toppigt kors. Fölis har en fin rund rumpa! Både längre och mer normalt sluttande än morsan. Och inget toppigt alls. Och bra balans mellan framdel och bakdel.

Men även när stoet är i överhull så är hon toppig. Ser väl helt enkelt ut så. Lite som en ko med brett bäcken och synliga/utstickande höftben (dock utan att vara mager). Däremot har hon en mycket vacker hals! Lång och väl ansatt! Och som sagt kraftigt byggd bakdel, inte alls den där superslimmade rumpan man kan se hos travarna. Utan balans mellan kraftig bogparti och dito bakdel. Man får vara glad för det lilla!

Någon skrev någon gång något i stil med att: man ska notera det negativa/nackdelarna och lägga vikt vid det positiva/fördelarna när det gäller exteriören (tror det handlade om hundar men det går ju att översätta till hästar med). :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka