Konstig i tölten.

_moa_

Trådstartare
Nu har min häst börja att tölta :) Han funkar bra nu. Idag när jag var ute och tränade var han helt ren när jag fick med honom, brukar alltid tappa honom mot traven när han töltar rent, annars har grisepass varit hans stora problem.

När jag fick tölten på honom töltade vi några steg innan det började att kännas hel underligt. Kändes stötigt och väldigt ryckigt i bakdelen, som att han gick och tappade hela baken. Har aldrig känt den känslan innan. Först tänkte jag att han kanske rollade, men kan dom rolla så det bara känns i bakdelen? Har alltid känt det fram annars.

Hoppas någon förstod min något luddiga förklaring och kanske berätta vad som hande?! :)

Sv: Konstig i tölten.

Låter som om han sträckt sig i någondera av musklerna i bakbenen, tex halkat på halt gräs i hagen. Kan ibland vara förvillande likt lindriga knäledsupphakningar i rörelsemönstret. En sträckning kan vara besvärlig att få att läka. Mitt ena sto sträckte sig i hagen en gång just för att hon halkade på gräset och det tog drygt 1½ år innan hon var helt ok igen. Hon kunde liksom niga till plötsligt och i några steg. Ytterligare 2 har lyckats sträcka sig i något av bakbenen i hagen. Den ena snurrade runt på ett bakben då den blev skrämd och vred så en muskel blev skadad. Det tog också lång tid innan det läkte, över året. Gör det ont bak ja då reagerar hästen med att lägga över tyngden fram och tappa bakdelen. Jag tycker du skall kolla upp det här, helst med en equiterapeut. De kan också sträcka sig vid ridning, särskilt om de är unga och lite obalanserade. En equiterapeut eller osteopat kan påskynda läkning och ge råd. Utan rätt behandling och/eller vila, kan hästen fastna i ett felaktigt rörelsemönster vilket ger felmusklingar och mer permanentat rörelsemönster på sikt som är myckert tidsödande att få bort. Spatt kan också ge liknande felaktiga rörelsemönster. Så det kan vara läge att låta en veterinär kika och eventuellt röntga. Men vi behöver ju inte måla :devil: på väggen. Jag tror det är en sträckning.

Sedan finns det ju hästar som kan rulla över för mycket bak när man töltar i särskilt nerförsbacke och liksom trampar ner lite på framsidan av hoven. Se upp med för högt tempo i tölt ner för backarna i så fall.

Senast ändrad av en moderator:

Eller så var det något som kallas vicksling, då växlar hästen bakbenssteget och detta uppfattas som stötigt, obalanserat och som om bakkärran försvinner. Orsaken är en ren orkes och balansfråga.

Men om det var en sträckning borde det inte ha känts hela tiden? Han gick super i alla andra gångarter till och med i galoppen.

Han har ju börjat tölta precis nyligen så jag kan ju tänka mig att han inte har de rätta musklerna ännu. Kanske var det de som svek honom i dom stegen.

Nu ser jag att det kanske blivit lite fel. Det kändes inte som att han tappade bakdelen hela tiden utan i just den töltsträckan! Annars gick han helt okej.

Ouppvärmda muskler? Stelhet från föregående ridning?

När mitt sto sträckt sig så märktes det bara ibland då hon liksom rullade över för mycket och gick orent ett tag efter, sedan släppte det. Kunde komma då och då och inte varje ridtur. Men att ställa diagnos utan att ha sett hästen är mycket svårt. Du får bara ta det som uppslag till felsökning. Om det nu är något fel?

_moa_ skrev:
Han har ju börjat tölta precis nyligen så jag kan ju tänka mig att han inte har de rätta musklerna ännu. Kanske var det de som svek honom i dom stegen.

Och hästar som ny bekanta med tölten kan mycket väl vixla, de är obekanta med den laterala rörelsen och bli lite obalanserad bitvis. Om det handlar om vixling, kommer det att förvinna med tiden i takt med att muskler och balansen kommer.

Jag tror också att hästen vixlar. Min häst brukar vixla och han stämmer precis in på Bojs beskrivning. Han har inte töltat så mycket och är därmed väldigt obekant med laterala gångarter (riden som tregångare i några år).

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka