Konstig i benet !?

Hambo

Trådstartare
Jag har upplevt min häst som något stel sista tiden.
I går när vi töltade, avslappnat och i bra form, så kändes det plötsligt som att hans v.bakben "släppte" på nåt sätt, han saktade självklart
av ( Eller var det jag som saktade ner ? ) och jag tyckte han haltade i några steg innan jag självklart satt av.
Jag gick med honom en bit
Först var han lite knepig i benet/korset? i några steg
Men bara efter några steg, så gick han rent igen.

Jag fortsatte leda honom och var i valet och kvalet om jag skulle ringa efter transport.
Men han verkade pigg och glad så jag satte upp igen, mest för att känna om han skulle börja gå orent igen.

Men han kändes fräsch och både en liten tölt och en längre trav kändes bättre än på länge:confused:
Kan det ha varit nån muskelknuta som plötsligt släppte eller
nåt liknande ?

Kom gärna med funderingar

Hej från hambo

Sv: Konstig i benet !?

Ja det kan det kanske va.. Eller någon mindre låsning.. Går han bra nu så är det väl bara att vara glad!! kanske bara vara lite extra uppmärksam och ta det lite lugnt några dagar och arbeta med lösgörande övningar som efter en kiropraktisk behandling?
Nå, GRATTIS:idea::rofl:

Låter som en lindrig knäupphakning, kan pållen vara av äldre natur och stått några dagar extra?

Han är ju lite äldre, 18 år och jag rider honom sparsamt .
Alltså så gammal är han ju inte, men det märks att han inte är någon umghäst
Men det slog mig faktiskt också, det är med upphakning, han har haft
problem förut med just det knäet .
Jag känner dessutom att han är ngt spänd över korset just på v.bak.
Så han har kanske lite känning där .
Jag rider honom ungefär varannan till var tredje dag, lättare och ibland lite tuffare, beroende om vi har sällskap med eller inte:crazy:.
Just denna dag hade vi faktiskt klättrat lite på lång tygel och han föredrog att gå sicksack och inte rakt fram vilket är jobbigast

Jag är väldigt dålig på att rida honom på banan, dvs dressyr för vi tycker det är så tråkigt......
Tycker du att han bör röntgas igen ?

Eller ska jag avvakta och se vad som händer..........
Hej från hambo

Självklart är jag glad om han går bra.
Men jag måste ju ha reda på VARFÖR detta hände !
Hej från hambo

Ja då bekräftar du bara vad jag trodde, och iofs är 18 år ingen direkt ålder. Men beroende på arv osv, kan din häst ha svagare knäligament och därför händer detta. Jag skulle nog försöka hålla ett så regelbundet schema som möjligt, du behöver inte rida på bana för att få ett resultat. Regelbunden motion, gärna med inslag av klättring etc brukar hålla ligamenten i schack samt stärka dem lite också. Om möjligt, så lång utegång som det bara går är gynnande och försök undvika sugande underlag såväl i hage men även under ridning. Detta tänjer i ligamneten, och gynnar inte precis upp situationen.

Om situationen inte blir värre, skulle man kunna avvakta lite förutsatt att hästen inte uppvisar hälta eller smärta.

Jätte stort tack Boj för dina råd !
Han går ute natt/dag . Står inne dock ett par timmar och äter frukost.
( Olika givor till Hästarna)
Han visar mycket bestämt att han inte vill vara på banan.
Jag tolkar det faktiskt som att det tar emot för honom:angel:
Men han är Ypperlig som promenadhäst !!

Jag ska fortsätta vara lyhörd för hur han går och mår !
I går var han mycket fräsch
Ha det gott
Hej från hambo

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur