Konstig hosta..

P

PowerFairy

Det är så att min 15 åriga D-ponny hostar konstigt när man rider..:confused:
Ingenting i skritt eller nåt, men just dom första travstegen så kan han hosta allt mellan 2-5 gånger... fattar ingenting.han hostar ingenting annars utan bara då. En del dagar hostar han inte alls och en del dagar mera. jag blir jätte orolig och har allldrig varit med om någonting liknande.:eek: Vet ni vad det kan bero på??
det har varit länge kanske något år nu. det spelar ingen roll om det är vinte elelr sommar och han går ute mycket och på vinter är han täckad och varm. han har inte varit sjuk innan..

Tacksam för massor av svar!:bump:
 
Sv: Konstig hosta..

Det du beskriver är ett ganska typiskt symptom för ospecifierad retning i luftvägarna. Ofta reagerar hästar med kronisk bronkit ("kvickdrag") med att hosta när de sätts igång. Eftersom din häst inte uppvisar några andra symptom så är det säkert ingen fara på taket, men du bör ändå låta en veterinär undersöka hästen. Om det rör sig om bronkit kanske du behöver ändra något i hästens närmiljö, t ex typ av strö, foder eller något annat i stallmiljön. Många hästar med allergiska besvär (kvickdrag beror i de flesta fall på en allegi mot mögelsporer i företrädesvis hö eller halm) reagerar även sommartid, då pga diverse olika pollen.
 
Sv: Konstig hosta..

hmm..ska nog ta ut en veterinär som får kolla på honom så fort som möjligt!
Mvh madde
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp