Konstig häst

N

noblesse

Jag blev förvånad hur många hästar beter sig "ouppfostrat" jämt nu. Så även våra. Vi har 2 haflingerston på foder sen i augusti. Allt var perfekt fram till för nån vecka sen. Då började min dotters häst hota mig i hagen (om jag blir långvarig där) och på promenader. Hon lägger öronen bak och svänger med halsen. Sen började hon stegra sig bakom min rygg eller lyfta frambenet mot mig - utan att röra mig. jag brukar säga till direkt, men utan resultat. Nu har min häst fått för sig att hon ska bocka när vi promenerar. (Min dotter rider båda- jag bara är med och leder andra hästen). Det är jag som kommer till dem med maten, vatten och sköter dem för det mästa. Måste säga att de är utegångshästar, men med det otäcka vädret i januari har vi börjat ta in dem i stallet mellan kl. 20 och 7. Jag vill nu be alla kloka människor på forumet om råd. vad tycker ni jag ska göra?
 
Sv: Konstig häst

hej
du har antagligen kommit in i den fasen när din häst testar vem det egentligen är som är ledaren. det brukar yttra sig på det sättet som du beskriver.
och det spelar ingen roll hur snäll du är eller om det är du som fodrar hästen.
jag rekommenderar att du kontaktar någon som är duktig i horsemanship, innan det börjar bli riktigt farligt.
lycka till!
 
Sv: Konstig häst

Släpp ut dem igen! Ungefär så där höll min häst på när jag hade honom uppstallad en vinter!
 
Sv: Konstig häst

hej
du har antagligen kommit in i den fasen när din häst testar vem det egentligen är som är ledaren. det brukar yttra sig på det sättet som du beskriver.
och det spelar ingen roll hur snäll du är eller om det är du som fodrar hästen.
jag rekommenderar att du kontaktar någon som är duktig i horsemanship, innan det börjar bli riktigt farligt.
lycka till!

Håller helt med! Det verkar vara en ledarskapsfråga, hästarna testar dig! Ta hjälp av ngn kunnig och "backa" inte i den ledarroll.
Lycka till!
 
Sv: Konstig häst

Tycker som redan sagt släpp ut dem igen!

Är din dotter mer kunnig än du så fråga henne om råd som kan se hästarna...
 
Sv: Konstig häst

hej
du har antagligen kommit in i den fasen när din häst testar vem det egentligen är som är ledaren. det brukar yttra sig på det sättet som du beskriver.
och det spelar ingen roll hur snäll du är eller om det är du som fodrar hästen.
jag rekommenderar att du kontaktar någon som är duktig i horsemanship, innan det börjar bli riktigt farligt.
lycka till!

Men ska det verkligen ta från augusti tills nu innan dom testar? :confused:
Jag fick min häst under senhösten och han har testat frisk hela tiden ;) , tycker att vi har rett ut saker först nu och han gör nästan aldrig något bus numera.

Det verkar alltså konstigt att det skulle ta nästan ett halvår att komma in i "testningsfasen", det där fixar hästar sinsemellan direkt, varför skulle dom vänta ett halvår med en människa?
 
Sv: Konstig häst

Glömde att säga att det är hästen som är låg i rank som gör så.
 
Sv: Konstig häst

Släpp ut dem igen! Ungefär så där höll min häst på när jag hade honom uppstallad en vinter!

Ibland ser man de mest underliga svar på buke:eek:

Ska hästen bli så trött att den inte orkar:rofl:

Ska inte hästar kunna uppföra sig för att de står uppstallade nattetid:eek:

TS.
Hästen inser att du tvekar om rangen. Eftersom du ger mat mm så vill den kommendera dej. Accepterar du det?

Hästar är alltid lite mer eller mindre ute efter att klättra om de ser en möjlighet det är deras natur. Reagerar du osäkert på små signaler (eller inte ens ser signalerna i början :crazy: ) så är det fritt fram fär en häst att trappa upp om den känne rför det. Nu har ni kommit så långt att du SER signalerna men de har säkert funnits där hela tiden fast du inte har lagt märke till det förrän nu, när det kommit till en punkt där den direkt ifrågasäter dej. Kanske beror det på att du inte
är så erfaren med hästar tex, att du såg andra signaler.

Har den tex knuffat lite, puttat undan dej, gått för nära, osv osv.

Du måste säga stopp och det nu annars blir det värre. Tala om med röst och hållning att det är inte ok. Hur du gör beror på omständigheter och häst. Utsätt dej inte för fara genom att göra något tex när hästen är lös i hagen.

Vifta till den med grimskaftet eller handen eller t o m spö om den attackerar när du leder, men ha träns då, så du har kontorll. Dvs om den inte lyssnar på rösten.Din hållning är viktig, känn att du bestämmer i hela din inställning, bli arg och sätt ner foten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp