Konstig hälta..... HJÄLP!!! (långt)

Sv: Konstig hälta..... HJÄLP!!! (långt)

Ja jag har ju haft turen att inte behöva åka med nån häst tidigare för hältutredning så man är ju inte allt för hemma på det.... Jag litar fullt på vet att han gör vad han ska.

Jag är ganska övertygad själv på att det sitter högre upp än knät på fram, han går lixom å svänger benet med en cirkel utåt (väldigt svårt att förklara). Även om han nu reagerar på böjprov vid knät...

Nu sa han ju att jag kunde låta honom vila så får vi se om "naturen" sköter det hela. Ska iafl avvakta några dar och sen besluta mig om det blir ett besök på S-vallskliniken.

Det finns ingen svullnad eller värme nånstans på benet det är det som gör mig så konfunderad över denna hälta. Det går ju lixom inte att linda armbågen som jag tror att det hela sitter i....

Men tack för tipset ändå! :bow:

Usch nu på morgonen när jag skulle släppa ut Stenis så ville han knappt röra sig.... :( Har ringt typ till alla ATG-kliniker men det finns ingen tid att få. I S-vall va det så fullt att det tidigast eventuellt fanns en tid i början på vecka 29, Ö-sund hade semester from nästa vecka och Dannero har ju inget ultraljud...
Ska ringa till Umeå oxå men det va upptaget nu så jag testar igen om en stund....

HJÄLP vad ska jag ta mig till???

Ja nu efter många många samtal har jag fått en tid, det blev S-vall iallafall eftersom Umeå inte heler hade nån tid förrän nästa fredag. Valde då S-vall eftersom det är närmare.

Hoppas bara nu att dom hittar problemet, åker inte därifrån innan dom hittat nåt!

Nu är han lite bättre igen men om man ska kratsa hoven på HF så är han lite "joxig" vill inte riktigt att man böjer benet och ställer ner noven ytters försiktigt.
Skönt att det bara är fyra dar kvar innan vi förhoppningsvis får en förklaring på denna konstiga hälta! :confused:

Hovböld skulle det ju kunna vara ändå, det kan vara jättesvårt att hitta om man inte gröper ur rejält. Skulle stämma in på symptomen med att smärtan kommer och går också... Min kompis häst gick med en böld i säkert sex veckor (om inte mer) innan dom hittade den.

Mjaa... Hm, haha, nä, inte vet jag, jag spekulerar lite bara! ;) Lite önsketänkande kanske, bölder är ändå relativt lätta att behandla och brukar inte få några men.

Jo det är sant, men eftersom hovis kollade eventuell hovböld efter en vecka så tycker jag nog nu efter åtta veckor att den borde ha kommit ut.... Men ja, jag vet ju inte heller vad som är felet och har spekulerat sönder skallen :eek: vid det här laget. Nu hoppas jag verkligen att vet hittar nåt fel så att man vet hur man ska bete sig. Ska han stå på boxvila eller röra sig lite eller som vanligt??? :confused:
Önskar att det är så enkelt som en hovböld jag med men ja som sagt på fredag vet jag förhoppningsvis....

Jag håller verkligen tummarna för er...I Tisdags var jag med min polle till ATG i Boden och då visade det sig att han har fått brännskada för att förra vet hade informerat fel jag har haft på våtvärmadnde omslag i 2 veckor och man får högst ha det i 1 och en halv 2 timmar.:( Dom gjorde iaf ultraljud och kollade om dom såg något som kunde visa varför han hade haltat före första vet var, men dom hittade inget men kunde ändå inte säga att han har fått någon spricka eller nått. Så dem tog 2 röntgen plåtar men hittade inget förutom gammla skador (gammla förkalkningar). Som tur var:) Såå nu är det bara vila även om han är hur pigg som helst och vill bara busa så måste han ta det ganska lungt:D

Igår va vi alltså till S-vall på ATG-kliniken och det blev en ganska lång dag....

Eftersom det va en ny vet som tittade på honom fick jag till att börja med berätta hela historien om Stenis hälta och visade att han va rejält stel i HF-knä.

Sprang på gången och vet böjde och sen longerade vi. Han tog fyra bilder på det "sjuka" benet och sen två på det friska bara för att ha nåt att jämföra med.
Han såg inte heller nåt på bilderna så han beslöt sig för att bedöva den övre och mellersta knäleden för att se om det gick att bedöva bort hältan. När han stack kanylen i den övre leden var det blod i ledvätskan!!! "Oj, det ser ine så bra ut det där" sa vet. Fick återigen springa på gången och longera honom, hältan försvann inte i bedövningen. Då stog han å funderade lite och sa att han ville bedöva bort hoven oxå bara för att utesluta den, sagt och gjort men hältan fanns kvar.

Efter "fyndet" med blod i ledvätskan så behandlades han med kortison, tuppkam och antinflammatoriskt direkt i leden. Spolade lederna oxå innan behandling. Sen får han nu butta i 10 dar och återbesök om två veckor.

Jag hoppas nu att han svarar på behandlingen så att det är det som är problemet, svarar han inte så får vi fortsätta leta på nästa besök. Hur som helst är det en inflammation i knäleden och den måste bort hur som helst.

Känns skönt att han hittade nåt men samtidigt får man dåligt samvete över att han har behövt gå så länge med det innan nån behandling. Så nu är det bara att hålla tummarna att det blir bra och det måste man ju tro att det blir.

Tycker verkligen synd om både dig och Stenis, Malin!
Men han är ju en riktig fighter så det blir nog bra ska du se. Jag håller tummarna för er. :bump:

Tack tack!!! :bow: Jo men jag tror nog att det blir bra, även om det tar lite tid. Det får ta den tid det tar bara lill-killen blir bra igen!

Verkar som om lilla Stenis har svarat på behandlingen! Han är mkt bättre, inte allas lika stel i knät men det kan ju bero på buttan oxå. Den lilla rackarn smet ur sin sjukhage idag och drog ett race!!! :angel: Kanske inte det bästa han kunde göra men roligt såg det ut som han hade när han drog iväg....

Ja dom är helt omöjliga, förstår aldrig sitt eget bästa :p

Ja igår va sista dagen på buttan och han verkar bättre, inte lika stel men lite halt i traven fortfarande. Nu är det bara att vänta och se om det blir värre nu när buttan är slut eller om det gett verkan med behandlingen.... Tror iofs att han blir behandlad igen på ÅB på måndag.

ville bara flika in en sak....

När jag åkte ner med mitt sto på Mälarkliniken så åkte jag ner med en häst som var rejält halt på ena frambenet. alltså synligt. Trotts det så undersökte vet. HELA hästen innan hon började böja och döva. Kändes verkligen seriöst och genomtänkt. Allt från nackkotor till svansrot och från sko till manke, ja hela hästen. Sedan så böjdes hästen runt om och vi fick fram att reaktionen satt i bägge fram ena benet natruligtvis mer då en den andra....

Tycker att det är viktigt att vet. inte stirrar sig blind på just det sjuka benet el var det nu kan vara utan kollar igenom hela hästen. Dessutom så röntgades hon och då tog man inte bara en plåt utan 8st på hela benet för att utesluta och finna problemet...

Va skönt att din pålle svarat på behandlingen! Lycka till nu!

Jo jag var helt inställd på att var benhård men eftersom han nu gjorde denna upptäckt med blod i ledvätskan så måste ju den inflammationen bort hur som helst och jag tror nog att det är det som spökat hela tiden. Naturligtvis kommer det att gras vidare undersökningar om han inte blir av med hältan efter avslutad behandling....

Tack! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 773
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V