Konstig hälta..... HJÄLP!!! (långt)

Beemergirl

Trådstartare
Ja nu har den lilla pållen Stenis varit halt i fyra veckor och jag vet inte vad jag skall göra :confused:, hoppas på att nån här på buke kanske kan ge mig ett vettigt råd...

Det hela började när jag var iväg på ATG med min andra häst och lilla Stenis gick hemma i hagen under dagen. Han kan va lite springig i hagen när han är själv även om det finns andra "kompisar" i hagarna bredvid.
Skulle dagen efter longera honom och såg då att han markerade på ett framben, tog in honom och kännde igenom benen men hittade inget. Antog att han kanske vrickat eller sträckt sig i hagen så han fick vila ett par dar och sen kollade jag honom på longering igen, det var nästan sämre. Man kunde inte i början se nåt i skritten egentligen, inte mer än att han nickade lite med huvet. Däremot markerade han rejält i traven på böjt spår och lite på rakt spår.

Hovis fick kolla om det eventuellt skulle kunna va nån hovböld men han hitta inget och vid det här laget borde den ju kommit ut om han missat det...

Va på ATG med Stenis för två veckor sedan och vet böjde koter och knän fram. Ingen reaktion på koterna men däremot en rejäl reaktion på HF-knä. Det bedövades bort på tre ställen men det blev ingen skillnad. Tog bilder och dom visade inte heller nåt. Alltså var det inget i leder eller skelettet. Vet gav honom metacam i tio dar och tenis blev genast mkt bättre efter första dosen. Vet trodde som jag trott hela tiden att det va en rejäl sträckning.

Eftersom han då svarade så bra på metacamen, han blev bättre och bättre så trodde jag i min enfald att det var på rätt väg.
I torsdags fick han det sista av metacamen och nu är han lika halt som innan.... Jag blir tokig alltså, en häst som aldrig varit halt i hela sitt liv blir så rejält halt ger mig huvudbry så det står härliga till.

Kommer att ringa vet imorron och rådfråga men kanske det finns nån här som har nåt förslag om vad jag kan göra....

Sv: Konstig hälta..... HJÄLP!!! (långt)

Nej det gjorde han inte.

Min häst visade hälta fram, men när hela det benet var bedövat och det inte blev bättre, visade hon istället hälta bak. Det visade sig vara ett inflammerat bakknä och det andra bakknäet hade degenererat brosk som dom fick operera bort. Nu är det bara vila som gäller, 8 veckor i sjukhage. Jippie hela sommaren förstörd;P
Men kolla bakbenen, det kan sitta där.

JO tanken har väl slagir mig att det sitter nån helt annanstans men han är ju som stel i hela frambenet.... Ser nästan ut som om han är spjälkad de första stegen och sen blir det lite bättre....

Ringde iafl vet idag men han på Dannero som jag va hos hade semester.... Kan få tag på honom nästa vecka.... Ringde då till Umeå dit jag ska med den andra hästen på återbesök på onsdag, dom ville inte skriva ut nåt antiinflammatoriskt när som inte sett hästen. Dom rekomenderade sjukhage tills jag får tag på Dannerovet. Jag förstår att dom inte kan skriva ut medikament hur som helst men eftersom jag inte får tag på Dannerovet så vad göra????

Kan tyvärr inte ta med Stenis till Umeå eftersom Werner är dubbelåkare annars hade det ju varit enkelt...

Aja det är väl bara att avvakta och se om det blir bättre av "boxvila"...

Kan han inte ha busat till det ordentligt i hagen då när du åkte iväg med den andra hästen till kliniken? Då möjligtvis gått omkull och fått en snedhet i skelettet (tänker på ryggrad/hals nu) eller fläkt sig någonstans i överarms- eller bogmuskulaturen?

Metacam biter ju på muskulära problem också, men de kanske inte hade tid att läka ut under behandlingens gång, och så fort metacamet tog slut så återkom smärtan?

Mycket möjligt.. Jag har ju som hela tiden trott att han busat runt i hagen den dagen så det är som sagt inte omöjligt att det skulle kunna vara nåt sånt...

Får som sagt nu bar aavvakta till Dannerovet är tillbax så får vi diskutera hur vi nu ska gå vidare. Känns ju som sagt inte bra att han ska gå omkring å ha ont.

Tack för svar!:bow:

Nej det gjorde han inte.
Jag hade åkt på ett åb och bett om att få hästen böjd bak, för att utesluta hälta där.
Hälta fram = oftast problem bak.
Hittar man inget så är det bara att gå vidare...finns massor som kan bli knas i en hästkropp :).

Bog och manke, ganska vanliga ställen att få en sträckning på (enl. min erfarenhet), och kan göra ruskigt ont samt ge skumma symtom.

min häst sträckte sig i bogen med smma hältsymptom som din häst. det var iofs en rejäl sträckning med synlig initial hälta rakt fram och bara marginell böjprovsreaktion...men det du beskriver låter exkt som hur hon haltade efter ett par dagar. kollade vet igenom rygg/bog oxå? smärta där kan även utlösa böjprovsreaktion.

Nej vet kollade inte rygg eller bog, som sagt antog hanen rejär sträckning i bogen och han fick metacam. Nu rids inte hästen eftersom jag är för stor för honom så ryggproblem gissar jag inte på... Men de tär klart dom kan få ryggont trots att de inte rids.

Ska ringa vet på måndag när han är tillbax så får vi se hur det blir. Ska stå på mig för ett återbesök!

Tack för svar!:bow:

Igår va jag ju iväg med Werner på ÅB och han va frisk!!! Stenis fick då stå inne hela dan och han va faktiskt lite bättre då så jag har gjort en sjukhage för att begränsa rörligheten så får vi se hur det går.
Ringer Dannerovet på måndag iallafall för att höra om det finns möjlighet att få ett ÅB till honom. Vill ju som veta vad problemet egentligen är.... :confused:

Lycka till! !
Min häst är nu opererad för degenererat brosk i båda bakknäna, vila i 8 veckor och sedan återbesök. Hela sommaren försvann:smirk: Men förhoppningsvis blir hon bra sen:bump:

Oj, men lycka till å jag håller tummar å tår för din pålle oxå!

Tack! Jag ska på ett litet återbesök nästa vecka för att ta bort stygn och eventuellt ska hon få en injektion i ena knäet. Hoppas att allt blir bra med henne nu:)

Håll mig uppdaterad om din/dina pållar! ::D

Självklart uppdaterar jag!

Stenis är lite bättre nu tycker jag... Han är inte lika stel på morgonen nu som han va tidigare men han blir mer halt mot kvällen när han varit ute i sin lilla hage. Ringer vet imorron och hör vad vi ska göra härnäst.

Werner mår bra, har ju som sagt inte ridit ännu men på fredag tar vi först skrittren *läääängtar*

Ringde vet idag och han har lixom halvsemester fortfarande så det jag fick lämna ett meddelande så ringer han upp.... :crazy: Så än vet jag inte vad vi ska göra....

Vad bra att det går åt rätt håll iallafall :)
Farah Diba var ganska stel förut, men vi har börjat gett henne glucosamin nu (aasdyrt men vi lurade försäkringsbolaget att det var livsviktid medicin så att dom betalade det :angel:) och det har blivit mycket bättre! nått att fundera på om man har råd vill säga. Vi ska till vet på torsdag för att ta bort stygnen!

Först idag ringde vet upp mig...
Han skulle vilja ultraljuda för att se om det är nåt i några ligament men tyvärr har dom ingen fast ultraljudsmaskin på Dannero så jag fick välja om jag skulle låta Stenis vila ett tag till för att se om "naturen" fixar det själv eller åka till S-vall. Det skulle komma en vet med ultraljud till Dannero i augusti så jag tror jag låter han vila och så får vi se...

Känns väl inte riktigt bra det heller men jag ger det väl nån vecka till så får vi se....

Attans, tänk om han ALDRIG blir bra igen???? :cry:

Nej det gjorde han inte.
Vad konstigt, har jobbat på med hästar under flera år och varit med många hästar på hältutredning och aldrig varit med om att veterinären bara böjer fram.

Även om det initialt utan böjning ser ut som om hästen är halt enbart på fram. Har veterinären alltid först böjt alla ben på hästen för att sedan böja högt och lågt på det/de ben som hästen var halt på efter första böjprovet.

Vad tråkigt med din häst hoppas det blir bra... För ungefär 1 vecka sedan sträckte min häst en sena bak på VF, vet kom och kolla han då han haltade kraftigt (4 grader). Vet sa att jag skulle sätta värmebadage och så skulle jag ge honom smärtstillande. Jag satte på värmebadage och dagen efter var det redan bättre, så jag ringde vet och sa att jag inte vill ha smärtstillande för om han börjar springa i hagen så han för mer ont. Han blev bara bättre och bättre men dum som jag är så var det jätte varmt ute en dag och jag tänkte att han kanske kan få gå utan ett tag, när jag kom tillbaka till hagen var han svullen igen så nu står han med bandage hela dagarna men svullnaden har gått när lite. Om du ser att han är svullen i något ben så pröva linda med först en våt handuk (i ljumet vatten å sen en plastpåse på det å en stallinda eller en elastisk linda. Sen sa vet att jag ska röra lite på honom bara gå korta korta svängar. Nunär han har blivit bättre går jag längre svängar.:) Lycka till med din polle..

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 773
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V