konstig galopp?? varför?

T

thatshot27

Ja alltså när jag ska galloppera så känns det jätteryckigt lixom.
Andra hästar jag suttit på har det kännts följsamt och mjukt, fast denna häst känns endast stötigt och hårt vid varje nedsittning så att säga, vi hittar inte det rätta gunget?
Vad är fel?

Sv: konstig galopp?? varför?

Ptja det kan ju bero på många olika saker :p

Min häst har extremt hemsk galopp när hon är under uppbyggnad efter att hon har stått ett tag.
Även om hon är spänd är det en plåga att sitta på henne :p

Alla hästar har ju olika steg. Det behöver inte finnas någon direkt anledning till varför just 'din' häst är stötig i steget.

men denna häst är ändå 20 år gamal då borde den inte vara för svag i muskelaturen eller?
Den rids 6 dagar i veckan
inte av mig dock jag rider endast 1 gång i veckan

låter som hästen är väldigt framtung..då kan galoppen va stötig och svår att sitta i..
man får försöka få till en rundare galopp..få hästen att arbeta rätt..då brukar dom bli bekvämare att sitta på..

Det har ingenting med åldern att göra (Eller ja, det kan ha) utan som sagt, det är ingenting man kan veta utan att se hästen.
Det kan vara just Att den är gammal.
Det kan vara att ingen rider den i form.
Eller att den har ont.
Eller en trång sadel.
Eller att du inte rider ihop den.

osv osv osv.. :p

öva förvänd galopp!

det är en bra lösgörande övning, och får hästen mer liksidig. det brukar jag göra med min ena häst, som lätt blir läng och stötig i galoppen. rider du hästen i form?

Om hästen är 20 år gammal kan det mycket väl vara så att den har en del svagheter. Det blir så när man blir äldre *smile*.
Kanske korsgalopperar h*n pga av att h*n inte riktigt orkar hålla en ren galopp? Om du rider på volt? Är det samma i båda varven?
Jag har fått lära mig att korsgalopp ofta beror på svagheter i ryggen? Unghästar korsgalopperar ofta innan de har blivit starka nog för att galoppera stadigt i rätt form.
Om du nu inte själv känner varför det är stötigt? Be någon titta på dig när du galopperar för att utesluta korsgalopp.
Lycka till och hoppas att du kommer underfund med varför det inte känns bra/Malin

Tycker det brukar kännas som du beskriver om galoppen blir fyrtaktig. Det kan den bli om hästen t.ex. har dålig framåtbjudning men är ju svårt att veta om man inte har sett hästen.

ok tack för alla svar ska kolla om ¨ågon kan titta på men man vill ju inte klaga på ägaren direkt=(
Är glad att jag fått tag i en häst=) men men ..

Jag tror nog att din häst galopperar i fyrtakt. Det gör den när den inte har bjudningen fram till bettet, men ändå är het och vill fram. För att undvika detta måste då få hästen att gå in i handen.

jaha ok , tycker det är svårt det där med att rida hästen på tygel.

Liknande trådar

Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 764
Senast: Capybara
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 438
Senast: Piaff
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka