konstig färg och nedärvning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 950
D

DuploBit

Mitt russ har en konstig skäckfärg.

juliaochalzhita.jpg

julia.jpg

hur kan detta komma sig om hennes mor är helt mörkbrun och hennes pappa är svart? Fadern har bläs och 4 vita kotor. skulle detta kunna göra att hon fick denna färg? Hon har inte heller mycket vitt i släkten annars heller.. Om jag nu skulle villja ta föl på henne, är changsen då stor att hennes färg blir nedärvd?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: konstig färg och nedärvning

Är hon DNA-testad mot sin far ?

Nej, inte vad jag vet, men jag har en garanti på språng och sådant..
uppfödaren har också intygat det.
Kan man kalla henne nästan missbildad? :crazy:

jag kan ju välldigt lite om avel, men jag vet ju lite om hur det fungerar med människor och jag kan tänka mig att arvet fungerar på samma sätt för hästarna.
det betyder att man kan ha anlag för att ha blåa ögon i sig eftersom ens mamma har det, men man har bruna ögon för ens pappa har det.
när man själv sedan får barn så följer anlaget för blåa ögonen vidare till barnet som det kanske också får bruna ögon.
det där blåa kan följa med i flera generationer utan att det "tittar fram" och det kan jag tänka mig är fallet för din häst....

alltså tänk så här.. bara för att du har blåa ögon, men att ingen i din släkt har det, betyder ju varken att din mamma vart otrogen eller att du är missbildad. anlagsarven är knepiga och rätt lurigt att förstå, det har med massa små kromosomer X och Y och massa andra saker. vad kan ja inte säga, det var för länge sedan jag gick natur B :p

jag kan ju välldigt lite om avel, men jag vet ju lite om hur det fungerar med människor och jag kan tänka mig att arvet fungerar på samma sätt för hästarna.
det betyder att man kan ha anlag för att ha blåa ögon i sig eftersom ens mamma har det, men man har bruna ögon för ens pappa har det.
när man själv sedan får barn så följer anlaget för blåa ögonen vidare till barnet som det kanske också får bruna ögon.
det där blåa kan följa med i flera generationer utan att det "tittar fram" och det kan jag tänka mig är fallet för din häst....

alltså tänk så här.. bara för att du har blåa ögon, men att ingen i din släkt har det, betyder ju varken att din mamma vart otrogen eller att du är missbildad. anlagsarven är knepiga och rätt lurigt att förstå, det har med massa små kromosomer X och Y och massa andra saker. vad kan ja inte säga, det var för länge sedan jag gick natur B :p

hehe, ok :) tack för svaret.
Jag anser bara att det är väldigt konstigt och ovanligt.. hon har blåa ögon men ingen annan har det, plus att hon är russ och det är väldigt ovanligt med russ som är skäckar. Jag är bara lite förvirrad när det gäller henne..
men då tror du att om jag tar för på henne så är risken stor att fölet också blir skäck även om den pappan är helt brun?
:bow:

Alltså... :love: Det är INGET fel på din ponny och förmodligen inte på härstamningen heller!

Russen har en skäckfärg - bukskäck - som är recessiv. Dvs det krävs att BÅDA föräldrarna har anlaget och nedärver det för att det ska kunna bli en skäck. OM föräldrarna har anlaget i enkel upplaga så syns det inte på dem, men de kan fortfarande nedärva det.

Det du vet är att OM du betäcker henne som kommer hon ALLTID nedärva ett skäckanlag till sin avkomma.
OM hingsten helt saknar skäckanlag så blir avkomman "ickeskäck", men anlagsbärare
OM hingsten HAR ett skäckanlag, alltså är "ickeskäck" till utseendet, men anlagsbärare, så är det 50% chans att avkomman blir skäck
OM hingsten själv är skäck så är det 100% chans att avkomman blir skäck.

:love:

Mitt russ har en konstig skäckfärg.

juliaochalzhita.jpg

julia.jpg

hur kan detta komma sig om hennes mor är helt mörkbrun och hennes pappa är svart? Fadern har bläs och 4 vita kotor. skulle detta kunna göra att hon fick denna färg? Hon har inte heller mycket vitt i släkten annars heller.. Om jag nu skulle villja ta föl på henne, är changsen då stor att hennes färg blir nedärvd?

Tacksam för svar. :bow:

hehe kan det vara så att brevbäraren har varit i närheten?:angel: :rofl:

Alltså... :love: Det är INGET fel på din ponny och förmodligen inte på härstamningen heller!

Russen har en skäckfärg - bukskäck - som är recessiv. Dvs det krävs att BÅDA föräldrarna har anlaget och nedärver det för att det ska kunna bli en skäck. OM föräldrarna har anlaget i enkel upplaga så syns det inte på dem, men de kan fortfarande nedärva det.

Det du vet är att OM du betäcker henne som kommer hon ALLTID nedärva ett skäckanlag till sin avkomma.
OM hingsten helt saknar skäckanlag så blir avkomman "ickeskäck", men anlagsbärare
OM hingsten HAR ett skäckanlag, alltså är "ickeskäck" till utseendet, men anlagsbärare, så är det 50% chans att avkomman blir skäck
OM hingsten själv är skäck så är det 100% chans att avkomman blir skäck.

ok :)
men hingsten är brun, utan täcken.. men han kan alltså fortfarande vara anlagsbärande.

Även om Stoet är övervägande vit så är chansen större att fölet blir helfärgad, om hingsten är hel? (och man inte har en aning ifall han bär anlag eller ej)

JA; hingsten kan vara anlagsbärare, eftersom bukskäckanlaget är ett av de få recessiva anlagen som finns hos hästarna.
Det krävs alltså att båda föräldrarna är anlagsbärare för att fölet ska bli skäck, så risken för helfärgat med helfärgad hingst är 50-100%, beroende på om hingsten är anlagsbärare eller inte.

Jag tror att man har ganska klart för sig inom russaveln vilka hingstar som kan vara anlagsbärare. Man vet SÄKERT att hingsten bär anlaget om den antingen har en skäckförälder eller har lämnat en skäckavkomma. Eller om den är skäck själv naturligtvis :idea:...
Hur stor andel vitt stoet har spelar ingen roll för nedärvningen.

Mitt russ har en konstig skäckfärg. hur kan detta komma sig om hennes mor är helt mörkbrun och hennes pappa är svart? Fadern har bläs och 4 vita kotor. skulle detta kunna göra att hon fick denna färg? Hon har inte heller mycket vitt i släkten annars heller.. Om jag nu skulle villja ta föl på henne, är changsen då stor att hennes färg blir nedärvd?

Gratulerar till ett sto med ovanlig färg och häftig teckning!

Precis som ameo skriver är detta inget konstigt. Det recessiva skäckanlaget finns i russrasen, ventralskäck (bukskäck) är enligt rasbeskrivningen en godkänd färg. Det finns tre godkända hingstar som är rödskäckar: Stig Helmer 461, Toppå 550 och Allgunnens Yes 560, och ännu fler som är helfärgade men anlagsbärare. Hoppas du tänker använda godkänd russhingst till ditt sto?

Åsikterna går isär om russ-skäckarna, en del tycker de är urfula, andra tycker de är balla. Hursomhelst är det en färg som funnits i rasen sedan åtminstone slutet av 1800-talet och det är förstås angeläget att den bevaras. Men kan vanligen spåra skäckanlaget i rakt nedstigande led till skäckstoet Sterna 7, född 1894.

Senast ändrad av en moderator:

Gratulerar till ett sto med ovanlig färg och häftig teckning!

Precis som ameo skriver är detta inget konstigt. Det recessiva skäckanlaget finns i russrasen, ventralskäck (bukskäck) är enligt rasbeskrivningen en godkänd färg. Det finns tre godkända hingstar som är rödskäckar: Stig Helmer 461, Toppå 550 och Allgunnens Yes 560, och ännu fler som är helfärgade men anlagsbärare. Hoppas du tänker använda godkänd russhingst till ditt sto?

Åsikterna går isär om russ-skäckarna, en del tycker de är urfula, andra tycker de är balla. Hursomhelst är det en färg som funnits i rasen sedan åtminstone slutet av 1800-talet och det är förstås angeläget att den bevaras. Men kan vanligen spåra skäckanlaget i rakt nedstigande led till skäckstoet Sterna 7, född 1894.

Javisst ska jag ha en godkänd hingst :D ja jag ska åka och titta på honom idag. och se om det är något. men självklart så hade jag villjat ha ett skäckföl. :D
Tack för era svar, nu förstår jag bättre :D:bow: :love:

Javisst ska jag ha en godkänd hingst :D ja jag ska åka och titta på honom idag. och se om det är något. men självklart så hade jag villjat ha ett skäckföl. :D
Tack för era svar, nu förstår jag bättre :D:bow: :love:

Trevligt att du ska använda en godkänd hingst - hoppas det är en russhingst? Som sagt, skäckanlagen är värda att bevara och då gäller det att avla stamboksgillt.

Om du vill vara 100% säker på att avla ett skäckföl är det någon av de tre skäckhingstarna jag nämnde som gäller: Stig Helmer (Ås, Jämtland), Toppå (Rydaholm, Jönköpings län) eller A Yes (Skellefteå, Västerbotten). Se hingstlistan på SRAFs hemsida för kontaktuppgifter. Lycka till.

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 892
Senast: Maja_Kandi
·
M
Avel Nu har mitt lilla islandssto föl blivit tre veckor. Men hennes färg förbryllar mig. Då jag aldrig haft föl innan vet jag inte så mycket...
Svar
6
· Visningar
1 161
Senast: avur
·
  • Låst
Avel Färg på avkomman!! Funderar på att betäcka mitt sto, och är lite nyfiken på vad det kan tänkas bli för färg... Kanske finns det någon... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
18 310
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V