konstig efter valpning

M

Maggan_p

Jag har ett stort problem!!! min Amris tik fick valpar i helgen, efter de är hon helt galen, hon hatar sina valpar skulle nog bita ihjäl dom om hon fick, hon är ständigt stressad sitter och flåsar och morrar på allat och alla, hon kan inte hantera sina känslor, i bland sprninger hon och piper och är jätte glad ....vi åkte till vet. hon fick lugnande och hormonsprutor men inget hjälpte....man blir livrädd för henne är hon sitter där och flåsar som en galning och visar tänderna och morrar, spelar ingen roll om hon är helt ensam i ett rum så är hon lika dan. någon som varit med om sån tik???:confused:

Sv: konstig efter valpning

Tiken som födde fram min kennels första valpkull, blev helt personlighetsförändrad efter valpkullen (om än inte lika mycket som din) Hon blev väldigt vaktig mot andra människor och visade tendenser till att nafsa efter folk. Det blev tyvärr inte bättre efter att valparna flyttat och efter ett års konstant vaktande på henne när vi hade främmande/barnen hade kompisar hemma etc., så avlivade vi henne dels pg. av att hon inte mådde bra av att konstant vakta och dels pg. av att jag kan inte ha en opålitlig hund!

Detta var då alltså en hund som innan valpning, var världens snällaste, sociala tik, man kunde tänka sig, så det var ett mycket svårt beslut :cry:

Hoppas din tik kommer ur beteendestörningen och inte slutar som min...

Du skriver att hon skulle bita ihjäl dem om hon fick, är hon inte med sina valpar hela tiden nu då???
När mina tikar valpat är jag benhård på att de ska få vara ifred, INGEN får se valparna före de har öppnat ögonen. Har jag en väldigt vaktig tik så väger jag valparna när tiken är ute och rastas. Alltså ingen onödig hantering av valparna när tiken är med.
Å andra sidan, en tik som ej accepterar sina valpar kanske det kan vara bättre att man håller på med dem och "visar" tiken att de är mysiga.... har aldrig varit i den sitsen själv.
Lugn och ro för tiken är viktigt i början. Med en tik som din skulle jag nog undanbe mig besök tills hon "landat". Har du pratat med uppfödaren för tips och råd?

Senast ändrad av en moderator:

oj...vad jag blir ledsen...min tik ar oxå väldens snällaste innan, hon är så fin och underbar på alla sätt, så speciell då hon skrattar som en människa. oh..jag bara hoppas jag kan hjälpa henne på nå sätt, och jag hoppas ju för guds skull att hennes avkommor inte blir lika, man får tala om för köparna hur tiken är. som tur är har jag en annan tik hemma som oxå fått valpar så hon har tagit till sig alla valpar annars skulle dom inte klarat sig för tiken hugger dom så fort dom kommer mot henne.

Flåsigheten kan bero på kalkbrist, det kan även göra tiken väldigt stressig. Kontakta veterinär och be dem undersöka. Min tik var väldigt stressad, dock inte aggressiv mot valparna, och hon hade kalkbrist. Hon lugnade ner sig betydligt efter hon fått kalk.

Du har fått ett toppentips av Jepps! Köp Calcium Zandos (tror jag det stavas) på apoteket och ge henne. Värt att prova.
Jag hade en tik för några år sedan som blev helmysko, inte aggressiv men flåsig, vinglig och kunde knappt gå. Vetrinären visste nada men vår uppfödare tipsade om kalk och vips så var hon bra!

jo då vi har försökt...till och med vet. har försökt få henne intresserad vi har lagt henne med valparna varje dag men det går inte...självfallet så vill ju vi att hon ska ta till sig sina valpar, vi fick ju sprutor att ge henne varje gång hon skulle dia med hormoner och lugnande men det hjälper inte, vi fick en munkavel av vet om hon inte hade den på sig så skulle valparna vara döda nu

TACK då ska jag åka och köpa det i dag

ja jag har prata med uppfödare hon har aldrig varit med om det säger hon. det är svårt att inte ha folk här då jag arbetar som dagmamma och har barn och föräldrar här varje dag, men min tik är på över våningen nu hela tiden och ingen har varit med valparna jag vill heller inte det. tiken har sett att jag håller i valparna och att dom inte är farliga både jag och vet. har försökt. som du skriver att hon ska vara med valparna hela tiden det är ju självklart men i detta fall går det inte hon får panik hugger och visar tänderna och morrar hoppar hit och dit, hon låter som en tiger.

Gud så jobbigt! En sån gång är det tur att ha två digivande tikar!
Det är väl "bara" att sina ur tiken och inse att hon inte ska ha några fler valpkullar då. Hoppas att hon blir sitt gamla jag igen.

I england kallas detta för "Puppy Bed Fever" och det ska tydligen det man för kallade "barnsängsfeber" hos oss. Där behandlar man tikar med dessa symptom med penecillin.

Men jag tycker det låter mer som en förlossningspsykos än barnsängsfeber! Och det är ju inget man behandlar med penicillin i så fall. Tycker att vet borde upptäckt om hunden var sjuk i kroppen och inte bara "själen".

hon äter pencillin men inge förändring sen är det ju inte bara valparna hon är arg mot utan hon morrar och gruffar på alla

hon fick ju pencillin ifall hon morrade för att hon skulle ha ont eller så pga. nån infamation men det hjälper inte.
Jag har nu varit och köpt kalk men calcium Zantos var ju brus tabletter?? jag köpte andra men frågan är ju hur mycket jag kan ge henne nån som vet??

Börja med att blöta upp en tablett i lite vatten och skeda eller spruta i henne (de brukar inte gilla smaken) och se om det blir någon skillnad.
Tyvärr låter det inte riktigt som det skulle bero på kalkbrist men det är värt ett försök. Hoppas att det löser sig för dig.
Hur många valpar har din andra tik då? Klarar hon att ge di åt alla nu eller måste du tillskottsmata?

min andra tik har nu 8 valpar att dia jag har inte gett tillskott ännu då dom ha fått dia på sin mamma med tvång iblan men inte nu längre kanske måste jag ge tillägg snart

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 581
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min gamla tik har en öroninflammation som vi inte får bukt med. I förrgår var hon hos veterinären och fick örat ordentligt rengjort...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: soom
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 820
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka