Konstig BM + matfrågor..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Enligt henne själv har hon ingen kunskap alls, det sade hon första och andra gången som jag var där. Jag replikerade då med att det viktigaste för mig med min BM är att hon kan det som handlar om graviditeten, hormonerna, amning osv. Min sjukdom kan jag tillräckligt mycket om själv, och behöver jag hjälp finns det annan att tillgå. Och känner jag att jag behöver hjälp, men mår för dåligt/inte vill be om den, så har jag en sambo som hjälper mig. Antingen med att söka hjälp åt mig, eller uppmuntra mig och ge mig stöd och mod att göra det.

Jag har försökt ganska länge med att lära om min kropp, och det bästa jag åstadkommit hittills var en period då jag åt frukost 6 dagar av 7, och middag alla dagar i veckan. Vissa dagar även lunch. Då gick jag upp 13 kg på 4 mån, trots mockning, ridning, promenader och annat fysiskt arbete :crazy:

Jag har tänkt lite på det här med senare i graviditeten. Jag vet ju om att det blir mindre plats för mat i magsäcken då, och resonerar som så att jag antagligen lär äta oftare då. Nu kan jag få i mig så pass mycket vid mitt vanliga mål att jag blir mätt LÄNGE. Det kommer inte att fungera senare, och då borde min kropp säga till med sug/hunger oftare också. Den brukar alltid säga till när något behövs, och då är det bara för mig att lyssna.

Så fort som jag känner sug/hunger nu så brukar jag äta. Ibland blir det bara onyttiga saker om jag lyssnar på suget, och ibland blir det extra mat/mackor/annat om jag lyssnar på hungern :D

Jag ska springa in på Apoteket och köpa Vitamineral nästa gång jag ska in till stan :)
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Vill bara tacka alla för svaren jag fått! Det kändes skönt att höra andras åsikter om allt detta också. Jag blev så förvirrad och kluven själv här.. Och sur :o
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Ja det kan inte vara lätt... Jag vet vilka hormonstormar jag hade som gravid och att så "uppepå" det lägga en sjukdom... Jag hade nog inte varit lätt att leva med... :crazy: :D

Ta det lugnt du, lyssna på kroppen och på dig själv så kommer det nog att bli bra! Vitamineral fungerar väldigt bra för mig, det finns en som är för kvinnor och med den behövde jag inte ens äta järntabletter under senaste graviditen!
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Jag är lite smått.. Hmm.. Odräglig nu kanske ja :angel: Gråter jag inte så är jag förbannad, eller bara lite irriterad, eller sårad eller upprörd eller.. :crazy: Jag har fått öva i mååånga år för att förlänga min stubin, vilket jag lyckades med för ca 2 år sedan. Så när jag träffade sambon hade jag tålamod, tog inte åt mig av saker, kunde diskutera utan att bråka osv osv. Nu möts han av ett nervvrak här hemma oftast :o Ska vi diskutera något så känner jag mig sämst i hela världen och måste då bli arg på honom istället. Och bara han börjar att säga något som eventuellt KANSKE kan vara kritik mot mig så tycker jag att det är lika bra att börja bli upprörd en stund innan och skrika/gråta :angel:

Hua, jag gillar inte mig själv riktigt.
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Vill bara tala om att jag gick ner 12-13 kg under mina tre graviditeter, mest därför att jag mådde illa ända fram till förlossningen.

Jag åt inte mycket varje gång utan försökte äta flera gånger varje dag istället; en dag kunde se ut ungefär så här;
Frukost: kaffe o 1/2 macka
ngn frukt på fm
Soppa eller mackor till lunch
oftast frukt eller grönsaker på efm ( hade nojja på bla paprika)
försökte äta middag lite senare, ibland blev det en rejäl portion o ibland bara lite.

I mitten av mina grav..så ville dom lägga in mig för att ge mig näringsdropp men det ville inte jag ( på Ul så var allt normalt)så jag försökte stoppa i mig lite mer under mina vakna timmar.

Det är ju ändå så att fostret tar allt den behöver medans jag blir lidande.

Lycka till o lyssna på dig själv då du känner dig allra bäst själv.

Många peppkramar
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Jag försöker just nu hitta någon slags underbar macka som jag verkligen älskar, så kan jag åtminstone peta i mig några sådana om dagen också. Jag experimenterar lite med pålägg och så :p

Nu ska jag strax gå och baka en hallon/blåbärs-paj, och avnjuta som sen efterrätt till lunchen :d
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Bra..se till att du får i dig ngt oavsett om det är potatis, kött eller blåbärspaj eller 1 kg godis..:banana:
Allt är bättre än ingenting.:)
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Jag tänkte vara en snäll och gullig flickvän igår, på sambons födelsedag. Eftersom jag är ett monster större delen av tiden liksom :angel:

Men han kom hem sisådär 6 timmar efter att maten var klar, så jag struntade i att göra efterätt och så då. Vilket var perfekt, för nu har jag tröstat mig med ostbågar och cola, och snart paj :d
(Tröst behövs för jag brände mig i solen igår, och kan inte vara ute alls idag i det fina vädret. Trots t-shirt så svider det som fan på axlarna bara lite värme kommer på :crazy: )
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Det där med mat och graviditet är ju ett kapitel för sig, jag kommer antagligen att bli satt på diet nu när jag varit på min 20-veckors kontroll på fredag, då jag redan gått upp 10 kg *suck*
Jag har nu börjat märka av att jag inte kan äta alltför mycket på en gång, så jag måste börja sprida ut målen, har annars gjort som du med undantaget att jag ätit mackor till frukost, lunch och kvällsmål...

Angående att vara gravid samtidigt som man har en bakrund som innefattar psykisk ohälsa (eller hur man nu ska uttrycka det) så är det inte lätt har jag upptäckt, och ändå har jag en "hyfsat mild" diagnos, OCD eller tvångssyndrom som det också kallas. Man märker tydligt att hormonerna spökar tycker jag med väldiga kast fram och tillbaka i den mentala balansen. Att BM vill att du ska gå till psyk beror säkert på hennes egen osäkerhet och okunskap när det gäller din diagnos...

Ja, nu fick då jag skrivkramp, men jag vill också säga det att man kan vara en jättebra mamma trots lite "hjärn-spöken"!
 
Sv: Konstig BM + matfrågor..

Bebben skrev:
Hur mycket måste man egentligen äta, för att bebis ska få i sig allt den behöver?

Barnet tar det den behöver!

Jag åt inte mer under min graviditet än vad jag gjort annars. Min bm rekomenderade en macka extra per dag, det var allt. Och då väntade jag ändå tvillingar. Min inställning var hela tiden att inte gå upp för mycket dvs inte börja kränga en massa bara för att jag var gravid. Jag gick upp 23 kg, två dagar efter förlossningen hade jag gått ner 15 av dom. Nu 5 veckor senare så är alla 23 borta!! :)

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 021
Senast: Ramona
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Exile
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp