konstig andning!

S

saralee

Hejsan!
Jag är medryttare på en 5 årig valack som låter vädligt ansträng när man rider honom.
Han är jättepigg och glad att rida och gör allt man ber honom om, men han andas väldigt högt.

Han har inga problem att äta och tillgodogöra sig fodret.
Även när han gnäggar låter det liksom lite hest.
I övrigt verkar han vara en frisk och kry häst, fin i hullet och blank i pälsen.

Vad kan detta bero på?
Är himla orolig att det ska vara något fel på hjärtat eller så (blåsljud??).
Har även hört att maskar kan påverka andningen på något sätt? (Han ska avmaskas idag).

//orolig :crazy: :crazy:

Hej!
Han kan ha struppipning. Berätta gärna mer om hästen. Vad är det för ras?

är det allvarligt?

Det är ett halvblod.
Tränas regelbundet, omväxlande träning, ute, dressyr, hoppning. (Mest dressyrriden tidigare). Blir inte trött när man rider eller så. Andas bara väldigt högt i trav och galopp... :crazy:

Nej, det är inte farligt det går att operera. Låt en veterinär titta honom i halsen, då ser man om det är struppipning.
Lycka till!

Usch ja man blir orolig. ta ut en veterinär.
Min häst började med samma "symptom" för 2 månader sedan. Tog ut veterinären som ställde diagnosen Kvickdrag :cry: Men är pigg och glad för övrigt förutom den ansträngande andningen vid ridning.

Låter han på inandning eller utandning? Om det är när han andas in är det nästan säkert struppipning (=förlamat stämband). Därav den hesa gnäggningen. Min häst fick det då han var 19, därför är han ej opererad. Veterinären tyckte ej att det behövdes då han ej tävlas och en operation i den åldern är väl ej helt riskfri. Men han funkar bra ändå, det är ju inget han har ont av.

Jag vet inte om det är inandning eller utandning...svårt att avgöra, jag tycker han andas högt mest hela tiden.. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742
Hästvård Ska försöka göra en lång historia så kortfattad som möjligt. Fick min ponny från Ystad vid påsk 2009, då frisk och kry. Ställde...
2
Svar
39
· Visningar
4 024
Senast: ajs1
·
Övr. Katt Har ett veterinärbesök inbokat med vår ena katt om 3½ timme, men är såååå orolig för vad de kommer säga, så därför tänkte jag höra med...
Svar
10
· Visningar
1 289
Senast: OhNoez
·
T
Övr. Katt I våras upptäckte jag att min gammelkatt hostade några gånger i veckan. Det ser ansträngande ut och hon lägger liksom ner huvudet mot...
Svar
16
· Visningar
29 437
Senast: tindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025