Vad kan det var för fel på honom?

Sv: Vad kan det var för fel på honom?

Har du funderat på, om det kan vara vattnet som gör honom dålig i magen? Det han dricker, det är olika bakterieflora i vattnet beroende på vart man bor, ifall man har eget vatten, kommunalt, osv. Finns hästar som reagerar på vattnet.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Min häst ÄTER hö och har gjort det hela sitt liv, så alla hösilageaspekter kan vi nog räkna bort :)

Som någon skrev, att han kanske var stressad i stallet. Det tror jag inte är en omöjlighet, men nu har jag verkligen försökt att anpassa det så bra som möjligt för honom i en stressfri miljö. Men han verkar ju inte bry sig..

Vattnet skulle det ju kunna vara... men hur vet jag? Han har stått i ett annat stall ca 2 km från nuvarande stall, och då var han bra i magen.. Kan vattnet ändras så mycket?

Vissa andra hästar i stallet är också lösa i magen. Men min ponny är inte lös på det sättet, utan han har extra tarmsaft. Och jag överdriver inte när jag skriver att HELA hans ben är svarta :(

Fick resultat av träckprov idag. Han hade 850 epg, även fast jag gjorde avmaskning innan sommaren. Så nu blir det till att avmaska igen och sen ska jag hålla tummarna och hoppas att det var det som störde honom!

Samtidigt har jag ju gjort 2 andra avmaskningar utan större resultat i magen, men förhoppningsvis denna gång :)

Nu har jag inte läst alla svar på tråden men här kommer iaf en tanke från mig. En häst i stallet hade samma symptom som din häst. Inte lös i magen utan mera som vatten som rann ut. Hans problem kom veterinären fram till berodde på blindtarmsproblem som det vad jag förstod inte finns någon medicinering för. Han var även mycket spänd runt buken och var en aning bukig. Detta kan ju iofs bero på att han inte blev riden pga andra bekymmer. Hästar är gjorda för att äta många timmar om dygnet och höst/vintertid får de inte tillräckligt med grovfoder och kan därigenom få problem med just blindtarmen, det man i ett sådant fall kan göra är många små fodergivor per dag så tarmen jobbar så regelbundet och mycket det bara går. Hoppas du får ordning på problemet iaf, tänkte bara delge mina erfarenheter av liknande problem.
MVH // Sandra

Har haft två hästar i stallet som blir sådär av betfor. Det är inte så att du ger betfor när hästen är installad men ingen betfor sommartid? Skulle kunna vara värt att pröva att ta bort betforn en period isåfall.

Jo ensilage som man ger kor är för det första mycket blötare vilket hästarna mage inte alls orkar med!!
Sedan är det så att dem flesta använder är det nån slags melass blandning? I ensilaget till korna,vilet inte alls heller är så bra för hästarnas mage sen när de har varit i konserverat läge. nu va det ju kanske 3-4 år sedan jag läste Foderlära men det var det jag lärde mig då! Kanske man har kommit på nått nytt? men Enislage ska man inte ge till hästarna just för att deras mage pallar inte med det!

Det jag menar är att om en häst äter GRÄS, så är det ett "levande " vatten i Gräset- slår du gräset- var va dag så tappar gräset sin näring eller hur?
det är ju därför vi tar prover osv på foderet.

Det är ungefär likdant med hösilaget,men processen tar längre tid, men ju längre tid det är i förpackningen så tappar det sin näring oxå- men så klart mycket långsammare än tex Vanligt hö uppe på en höskulle!

Ett höislage med mycke vatten är blötare att hantera eller hur? = på nått sätt har det blöta "kommit ut" eller nått vilket gör att de vattnet är inte upptaglligt för hästarnas mage- det rinner ju bara igenom.

gu va svårt dte va att formulera hur man menar.. hm.. jag återkommer när jag kan få ihoo en bra förklaring över hur jag menar!! :)

Ursäkta stavfel, skriver med en hand samt ätit massa värktabletter...

Åh självklart har jag ingen källa att gå på, dett ahar jag och två bönder diskuterat om ett par gånger ;) hihi men vi tror att det är så. OBS VI TROR! Vi kan ha helt fel ute om dte här oxå, men det är ju en BRA PROCESS INNE I BALEN, för om du inte ens har GODA bakterier osv där inne, om allting är DÖTT så dör ju allting i balen... hm, ja det e nästan som att ni ska vara med när vi sätter igång med våran disk. men bönderna har iaf övertgat mig om det hela- svårt att förklara det dme har förklarat för mig :p hihi

Men men shit the same! Omman går på riktigt fakta så verkar det ju som om att TS har mask i magen på hästen!! Frågan är ju om masken har föröstört tarmarna på den? kanske är dax för en vet. koll?!

och kanske måste hela stallet avmaska samtidigt samt att samtliga rasthagar göra rent ordentligt?

vattnet kan komma i ena stallet från kommunalt och e det ena egen brunn.. så jo det kan vara annat vatten.
En anna grej är oxå vattenkoppen, är det bra flöde i det? det sk aväl komma har jag för mig minst 6 liter /minut? eller va det till och med mer?
Bra flöde e A och O annars slutar hästen att dricka tillräckligt...

Jo ensilage som man ger kor är för det första mycket blötare vilket hästarna mage inte alls orkar med!!
Varför inte det?
Sedan är det så att dem flesta använder är det nån slags melass blandning?
I ensilaget? :confused::confused:

I ensilaget till korna,vilet inte alls heller är så bra för hästarnas mage sen när de har varit i konserverat läge. nu va det ju kanske 3-4 år sedan jag läste Foderlära men det var det jag lärde mig då!
Var har du läst detta?

Det jag menar är att om en häst äter GRÄS, så är det ett "levande " vatten i Gräset- slår du gräset- var va dag så tappar gräset sin näring eller hur?det är ju därför vi tar prover osv på foderet.
Det är ungefär likdant med hösilaget,men processen tar längre tid, men ju längre tid det är i förpackningen så tappar det sin näring oxå- men så klart mycket långsammare än tex Vanligt hö uppe på en höskulle!

Ett grovfoder som lagras tappar inte ngn näring annat än en del vitaminer!! Det verkar vara en vanlig missuppfattning. Men hur skulle det gå till? Det måste i så fall bli angripet av bakterier och mögler och annat otrevligt där det ligger på höskullen!
Vi analyserar för att veta hur mkt födret innehåller inte vad det har tappat efter lagring.

Ett höislage med mycke vatten är blötare att hantera eller hur? = på nått sätt har det blöta "kommit ut" eller nått vilket gör att de vattnet är inte upptaglligt för hästarnas mage- det rinner ju bara igenom.

:confused: Hur går det till när hästarna dricker då? Rinner det också rakt igenom? När hästen äter och dricker så delas födan upp i två delar en vätskefas med vattnet och en fastare fas med ex grässtrån som sönderdelas. Dessa två faser lägger sig i två olika lager ovanpå varandra när de passerar genom de olika organen. Vattenfasen går mkt snabbare vilket medför att när hästen dricker så rinner vattnet snabbt vidare förbi "maten" och ner i matspjälkningskanalen. Tack vare detta kan hästen mkt och snabbt på en gång. Men det betyder inte att det rinner rakt igenom och ut på andra sidan. Det är ju ganska meningslöst! Vattnet tas naturligtvis upp i kroppen.

gu va svårt dte va att formulera hur man menar.. hm.. jag återkommer när jag kan få ihoo en bra förklaring över hur jag menar!! :)

Ett litet tips innan du försöker få ihop en bra förklaring är nog att leta upp dina gamla foderböcker och läsa på lite.

Här är en mkt bra länk till en sida om ensilage även om den tar upp en del annat än det du skrev.

http://www.ensilagenytt.se/index.htm

Senast ändrad:

Det där får du nog visa källa på innan jag tar det som sanning eller teori.

Hö har ju också vad du kallar "gammalt" vatten, 16 %, och det borde i så fall märkas av.

Hösilage har ju ingen process, det är lufttät lagring som är konserveringsmetoden. Alltså sätts inte någon process igång förrän syre kommer till, då startar förruttnelseprocessen och mögel och andra djäkligheter kan komma igång.

Sedan håller jag absolut med om att vissa hästar tål silage sämre än andra, oavsett ts-halt.
Om du inte menar plastat hö så sker ju en process även med ett hö som ensileras- det man känner som en svagare ensileringsdoft. Sockret förbrukas i jäsningen.

det är många som inte tål silage. Kanske pga Ph eller att var bal är ett foderbyte. många foderbyten o hästen kan bli känslig.

Tror inte att att alla hästar som får dålig mage har råkat ut för undermåligt silage.

Det är ju många bönder som är i hästnäringen som menar att ett bra hästhösilage bör ligga runt 70%.
de som har egna hästar o därmed egna erfarenheter av ett stort hästunderlag- som en mkt stor långvarig sann studie.

Vad kobönder rekommenderar kan jag bara tänka mig.
Nej förresten. De vet sedan gammalt att hästar ej tål samma som kor.

Om du inte menar plastat hö så sker ju en process även med ett hö som ensileras- det man känner som en svagare ensileringsdoft. Sockret förbrukas i jäsningen.
Efter att ha läst en del trådar här på forumet så har jag insett att det säljs hö med ts på 80% och hösilage med ungefär samma ts. Det verkar vara många som inte har koll på detta med ts. (Ett hö med 80% ts är inte tillräckligt torrt osv)

det är många som inte tål silage. Kanske pga Ph eller att var bal är ett foderbyte.
Det finns studier som visar att hästens tarmflora inte reagerar mer på silage än på hö (det är annars en av de viktigaste anledningarna till att det inte är bra med foderbyten). På vilket sätt skulle pH- värdet kunna påverka ngt? Vet du hur surt det är i vissa delar av matspjälkningskanalen?

Tror inte att att alla hästar som får dålig mage har råkat ut för undermåligt silage.
Vad grundar du detta påstående på?

de som har egna hästar o därmed egna erfarenheter av ett stort hästunderlag- som en mkt stor långvarig sann studie.
För mig betyder ordet studie i detta sammanhang en vetenskaplig studie. Men jag inser att vi inte menar samma sak.

Jag kopierar ur länken ovan, som jag anser vara mycket sakkunnig och korrekt information:

---
När gräset är så torrt som 70 % ts-halt sker inte särskilt mycket fermentation, och det finns därför mycket lättillgänglig näring i form av socker för möglet att använda för sin tillväxt.
---
källa: www. ensilagenytt.se

Detta innebär alltså att det inte främst är processen som skyddar materialet, det är den lufttäta lagringen.

Och jag tror vidare (men det är bara funderingar) att det kan ställa till det mycket med silage, när man väljer konstiga ts-halter som inte är optimala. Jämför med att lägga hö i en påse, suga ut luften och knyta till. Det är sällan det blir bra...

Det i sin tur ger strul i hästmagar. Jag vet hästar som fungerar ypperligt på låga ts-halter (sk kosilage), men det kräver ju - som allt annat! - en långsam tillvänjning när man gör ett radikalt foderbyte.

Jag jag definierar hösilage just som det från början var tänkt. 60-65%.

Är det 75-80?plastat hö.

FA. En enda s.k. vetenskaplig studie gjord på ett mindre antal hästar o under kort tid- inte år efter år där silaget skiljer sig, ser inte jag som en sanning.

Man har hävdat att många inte gör silage efter alla konstens regler- dålig hygienisk kvalité .

Du kan ha en stor mängd hästar o även fast invänjning sker på samma sätt finns det känsliga individer som reagerar. Har man ett litet antal blir felmarginalen helt skev.

En häst som ligger i riskzonen för fång skulle jag aldrig ge ett blött silage.

Vet även en häst som fick hjärtmuskelinflammation av för blött foder som bildade toxiner. Enligt SLU.

Hö är 84 % och över. 70-75 % är för det stora antalet hästägare drömsilaget. Inte för mig dock.

Det här lät faktiskt väldigt intressant! Jag har faktiskt tänkt på att han är lite bukig, och kanske lite spänd. Inget någon annan skulle reagera på, men något jag tänkt på.

Har du någon mer information om det? Vad gjorde de med hästen?

Beror inte på betfor. Han fick havre förra året, men den togs bort pga för mycket engeri, och för ett par veckor sedan åt han en näve betfor för att äta loppfröna. Han har alltså inte ätit betfor några längre stunder i stora mängder. Lös i magen har han varit större del av tiden.

Tyvärr vet jag inte så mycket mer. Hon provade många olika "kurer" men inget hjälpte och som jag skrev tidigare så uppfattade jag att den bästa behandlingen är att hästen hela tiden har något att tugga på. Han var bättre sommartid på betet. Sen var ensilage inte att rekommendera till honom då ett blött ensilage är starkare för magen, ser att det diskuterats mycket kring ensilage i tråden :)
Mitt råd är iaf att hitta ett bra hö och ge många små givor per dag om det är möjligt. Hästen i mitt stall tog dom även bort betfor och kraftfoder men hästen åkte tillbaka till sin gamla ägare under sommaren så jag vet tyvärr inte om det blev någon ordning på magen. Har du någon veterinär att diskutera med? Hittar inte så mycket information om just blindtarmsproblem på nätet så en dialog med en kunnig veterinär är mitt andra tips :)
Stort lycka till önskar jag dig!

knapp lån..

Har inga studier eller forskning till underlag.

Bara tänkte delge att min unghäst aldrig mått bra på hösilage. Alltså blivit lös i magen.
Fick det i början när jag köpte henne. Gick inte. Bytte rakt av till "vanligt" hö. Blev mkt bättre snabbt. Inga andra foder användes.
Detta året var hon på träning, de utfodrade med hösilage. Blev lös i magen direkt. Bytte till hö. Men även fodrat med kli, lite betfor o linfrö olja. Resultat = mkt bättre!

Så jag tror som vissa andra att alla hästar tål det inte helt enkelt..

Jag har bara höet han äter just nu analyserat. Ett hö anpassat till tävlingshästar, med högt energi och protein, tyvärr. Han skulle nog passat bättre på typ ängshö, har försökt att få tag på det men det är svårt!

Vet en häst med samma symtom som din, det rinner efter och den är alltid slabbig på benen (den är bra på sommaren). Den är ordentligt utredd på klinik och har konstaterats kronisk tarminflammation (kommer inte ihåg om det hette nått annat på "vetspråk" men det är vad ägaren brukar säga för att förklara fodringsrutiner mm). Den fungerar utmärkt på hö, luzernhack (melassfritt), foderjäst och några dl korn per dag, den får ca 1kg hösilage per dag mer klarar den inte. Jätteviktigt på den är att den äter låååångsamt och heeela tiden, allt hö och hösilage blandas med halm i höpåsar så den får jobba länge, till natten får den en transportkrubba inhängd med luzernhack för att den ska ha nåt på sennatten, den är inte jätteförtjust i det så den äter det inte på en gång men på morgonen är det slut. Vatten i hink + vattenkopp.

Om något av detta fallerar är den ganska snabbt rinnig igen, den behöver hyfsat mkt strå (ca 10-12kg hö, 1 kg hösliage, 2kg luz ) på vintern sen kan man minska daggivorna efterhand det kommer gräs i hagen , men står den inne på natten kan man ej minska nattgivan även om den blir lite rund av gräset. (Det är en ganska liten häst om någon reagerar på hömängden)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix