Konsten att sälja en travhäst.

nexxa

Trådstartare
Nu har jag säkert lagt den här tråden fel.
Men i allafall.
Hur svårt är det egentligen att sälja en travare som ridhäst?
Oerhört svårt i många fall skulle jag säga.

För ett år sedan skänkte jag bort min ena travare, oseriöst tycker kanske många.Men eftersom hon inte skulle vara ridbar pga skador tyckte jag inte det var mer än rätt då jag hittade ett kanon hem.

Men om man nu ska sälja en travare som är tänkt för ridning och kanske någon form av tävling. Vad skriver man i en annons då? (ska inte sälja häst själv..) Det värsta som finns är ju ändå någon som skriver att hästen i fråga ser ut som ett halvblod.Det känns som att det bara försämrar det hela..? Inte för att halvblod är dåliga men för att man inte kan acceptera och tycka om travaren.
Och får hästen egentligen ett bra hem om man säljer den för nått mellan 1000 pch 5000:- ? Visst finns det säkert underbara människor som köper en billig travare och lägger varenda krona på den, men sen finns det dem också som inte riktigt uppskattar travaren heller för att det är "en billigare häst".

Så för att sälja en travare för 15.000 :- vad tycker du hästen måste ha för utbildning då? (Eller iaf nått mellan 10.000-15.000 eller över..)
Hur ska man förbättre travhästen-såld-som-ridhäst-världen ?
Hur ska man hjälpa de "seriösa" travhäst säljarna att hitta nya hem till deras hästar..?

Sv: Konsten att sälja en travhäst.

Visst går det att hitta väldigt bra hem för hästarna mellan 1000-5000 kr, likasom att det går att hitta svin för mer pengar... 15.000 kr anser jag egentligen att man ska kunna få för en travare som kan galopp i båda håll, går i någorlunda form och är inhoppad, kanske har gått någon clear round lokalt.

Givetvis kan man hitta bra hem även om man säljer dem billigt.

Jag köpte min vbl-valack för 14.000 för 2 år sen, han var då 9 år. Är nog endast inkörd o ngt travtränad upp till 2 års-åldern (har ej hittat några resultat på atg), sen dess gått som ridhäst. Kan båda galopperna, öppna, sluta, endast hoppad på hemmaplan upp till 1 m. Jag fick med massor av utrustning, bla 2 sadlar, 3 träns, 4 täcken, benskydd osv iofs inte nytt men det kvittar ju samt att vet. bes ingick. Hon begärde 20.000 men det tyckte jag var för mkt..

Jag tycker det är väldigt lätt att få sålt travare, det måste ju bero på att priserna är så låga men de jag vet som har travare sköter om dem lika mkt som man andra sköter om hästar i 100 000kronors klassen.

Visst kan det finnas folk som nedvärderar travare(såna vet vi ju att det finns gott om ) men jag tror inte många av dem skulle gå å köpa en häst de inte gillade.
Jag har själv haft en travare å jag kan utan att skryta meddela att den hästen var den mest bortskämda hästen i hela stan.
Hon hade flest täcken av alla, 2 olika sadlar, massor av träns, grimmor , benskydd mm av bra märken.

Jag var mer noga med henne än de flesta är med sina dyra tävlingshästar å tog ut veterinären för besiktning bara för att kolla läget, inte för att hästen var sjuk.
Alla behöver inte miss sköta sina hästar bara för att de köpt hästarna billigt.

Jag kan bara skriva för mig själv att för att jag ska köpa ett vbl för 15 000 ska den vara väldigt speciell.
Det är inte så att jag nedvärderar dem men jag går efter marknadsvärdet på vilken hästras jag än köper.
Ett vbl som är grundriden skulle jag inte betala det priset för om det inte var en häst jag jag kände.

Man kan ju inte gå å höja priset bara för att amn tror hästen får det bättre då, det finns många med mkt pengar som inte sköter sina hästar bra å man får helt enkelt anstränga sig lite för att ta reda på vad köparna är för människor, gärna få se deras stall å få omdömen om dem från andra tex.

Det är som jag skev på en annan tråd, man kan ju inte gå å sälja en skadad häst för 30 000 när den skulle vara t märkt egentligen, bara för att den "skulle få bättre ägare" :eek:
Ingen kunnig köper ju en häst för mer än den är värd marknadsmässigt.

Varför man inte kan ha samma priser som ett hbl har, när man säljer ett vbl som ridhäst är ju för att dessa har vissa begränsningar å inte är avlade för att vara ridhästar(men det är ju iofs ingen häst :smirk: )

Kallblodstravare kostar i regel inte under 15000. :smirk:

Jag gav just 15000 för mitt sto när jag köpte henne för fyra år sedan. Hon hade inte gått på travet, var riden rakt fram i skog och mark och något westernskolad. Mycket välhanterad och uppfostrad och en fröjd att handskas med.
Otroligt trevlig att rida, lyhörd och ambitiös.

Immer

Senast ändrad:

För min egen del när jag tittar i annonser osv. så tycker jaga tt de är super viktigt hur annonsen är skriven.
Det ska vara en någerlunda kort presentation,men innehållsrik..fast man ska inte skriva ner allt utan saker son får folk att bli intresserade.
Sen inte 511bilder utan en ordentligt bra bild på hästen.

Priset du får ut beror ju på ganska så mycket, ålder,utbildning,skade fri osv.

Sen får du nog räkna med att en del rötägg ringer på annonsen,men sälj inte till första bästa, de ska ju kännas rätt för dig med och givetvis för hästen!

Lycka till.

Jag tycker att det det beror väldigt mycket på individen vad man kan få för den. En varmblodstravare som med lätthet fattar galopp i båda varven och har lätt för samling är mycket mera värdefull som ridhäst än en som har problem att samla sig. Galoppen kan man lära, men det kan vara svårt.

Beskriv ordentligt vad hästen kan respektive dess svårigheter. Begär åtminstone 10 000:- för den i annonsen, så visar du att hästen har ett värde och inte bara att du vill bli av med den. Sen kan man givetvis sälja hästen billigare om rätt person dyker upp. De flesta varmblodstravare är ofta väl hanterade och lugna i de flesta situationer, och det är också något att ta upp i annonsen.
Och så en riktigt bra bild på hästen förstås! :)

Har vilket märke man köper på sin hästs prylar att göra med hur pass bortskämd hästen är :confused:
Jag trodde i min enfald att det handlade om hur man behandlade hästen...

Precis så jag menar! Att man kan sätta ett högre pris och sen sänka det om man hittar rätt personer! Jag menar det kryllar av travare som folk bara vill bli av med och därför nästan ger bort.

Nej det var naturligtvis inte så jag menade, meningen var att beskriva att alla som köper vbl inte är superfattiga utan har råd att ta hand om sina hästar å inte köper skit grejer.

Så kan man ju göra men då finns risken att ingen svara på annonsen då de tycker det är för dyrt redan när de ser priset.Att försöka annonsera ut ett vbl utan utrustning för tex 20 000(har sett några såna) ger inga resultat för det mesta :smirk:

jag säljer min vbl-kille för 15.000:- inkl ALL utrustning :smirk:

Får en massa mail där folk prutar och vill ge allt emellan 1000:- till 6.000:- och då självklaaart även INKL utrustning...DET ÄR FÖR MIG EN GÅTA HUR FOLK HAR MAGE!! :mad:

Hästen ifråga har lätt för samling i alla gångarter. kan öppna sluta fram/bakdelsvändning mm mm. borde inte jag kunna få 15.000:- då? :( Han är dessutom en snygg kille, som många tittar en x-tra gång på, ska inte säga att han är av hbl-typ för det vill jag inte ens ha :D

Utrustningen är inget skit :smirk: utan bara ena sadeln kostade dubbelt så mkt i inköp som totton....

*ehumm* lånade knapp så det var inte direkt riktat till dig Chrysler :angel:

Jag antar att du med vbl menar varmblodstravare? Du vet väl att alla svenska halvblod är registrerade i avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen? D v s att det finns ett rätt stort antal varmblodsraser, där varmblodstravare är en av dom.
Det är alltid bäst att använda dom rätta namnet, så finns det inget utrymme för missförstånd :)

Jag tycker att om man ska sälja en travare ska man:

1. om den inte är omskolad, sälja den billigt till någon som man vet har kunskap att skola om den.

2. om den är omskolad och har bra ridhäst exteriör ska priset ligga därefter.

Jag tror att många ggr rids de oskolade av mindre duktiga ryttare och detta leder ofta till mindre bra rykten. Folk ser hur denna travare kutar omkring med näsan i skyn och därmed stärks ryktet att en travare inte är bra som ridhäst.

Vi i Svenska Ridtravare Föreningen försöker nu att arbeta FÖR travaren som ridhäst genom att nå ut till ALLA. Nå alla med information om vad viktigt det är med omskolning! Dels för att förebygga skador och dels för att det blir så mycket roligare ridning.

Det man alltså bör lägga vikten på vid försäljning är att se till att travaren blir omskolad om inte innan så efter försäljning genom att sälja till en kunnig ryttare inom området. Be om referenser så dessa florerande rykten inte har nåt att gro av sas.

Tack för ordet

Jadå me nu disskuterade vi vbl travare så jag antog att alla fattade :smirk:

Ja, ja tror tråden hette: Konsten att sälja en travhäst. ;)

Så var det ;)
Nu kom jag in på vbl men tror alla fattade iaf :smirk:

jo man borde ju förstå... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar