konstantskimmel, finns det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ondaegot
  • Startdatum Startdatum
Sv: konstantskimmel, finns det?

Aha! Tack så mycket! :bow:

Har trots att jag läst om nedärvningsmönster och så vidare i skolan aldrig lyckats få detta klart för mig.

Kanske kan det vara av intresse att känna till att konstantskimmelanlaget anses vara letalt - dvs dödligt- i dubbel uppsättning. Parar man hingst och sto som båda bär på anlaget och resultatet blir en homozygot konstantskimmel, dvs ett embryo som får anlaget från båda föräldrarna, så blir det inget föl, den ev. dräktighet som blir resultatet avbryts spontant på ett tidigt stadium. Det här innebär i praktiken ochså att alla häatar som är konstantskimlar är heterozygota för anlaget, dvs har det bara i enkel uppsättning.
En häst kan också vara bärare av både konstantskimmelanlaget och anlaget som ger avblekbar skimmel samtidigt. Man kan då i regel se att hästen har konstantskimmelanlaget när den är ung, men allteftersom den bleker av ser den bara ut som en "vanlig" skimmel. Några exempel på detta fenomen är Connemarahingstarna Tiger Boy, Lucas och Lofty Roderic.

kl

Ja, jag vet - gammal tråd. Men ameo har lärt mig att alltis söka i forumet innan man skapar nya trådar ;).

Jag har ett sto född 2009 som jag köpte vid sin mammas sida. Hon är grå, och jag har förväntat mig att hon ska bleka av nu när hon tappar vinterpälsen. Det gör hon förvisso, men jag tycker att hon har väldigt mycket färg kvar på huvud och ben. Kan hon vara konstantskimmel?

Har bara haft hbl/xx/x i avel innan och hos dessa saknas ju anlaget så jag har aldrig funderat över det innan.

Hon är e Coosheen Finnbarr (skm - född?) u brunt sto (som väl knappast kan bära skm-anlag?).

Finns ingen trakhener i denna, är e connemarahingst (som jag antar anlaget kommer från?) u rp-sto med mest ox och xx och en liten gnutta NF.

Coosheen Finbarr är förmodligen homozygot skimmel, dvs han lämnar bara skimlar efter sig (Han är för övrigt född brun). Om stoet är brunt så har hon inget konstantskimmelanlag (för det syns väl alltid?)

Men kan han ha konstantskimmelanlag? Jag ska ta bilder av fröken nån dag och lägga in.

Du har fel! På senare år har man funnit flera ardennerhästar med dubbla konstantskimmelanlag vid gentest. Så dom dör inte alls i livmodern.

Liknande trådar

C
  • Låst
Avel Något som retar mej till vansinne är vilseledande marknadsföring. Där finns en hingst som utannonseras till avel med rubriken "Skäck...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
14 095
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2