Konstant vänsterställd, går snett mm

Ireland

Trådstartare
Hästen jag har på utbildning har vissa problem som vi försöker komma under fund med. Han är 5 i år men nyss inriden så är inte utbildad under ryttare.
Vid longering utan inspänningstyglar har han huvudet minst 10 cm åt vänster hela tiden och liksom tippar inåt, kan inte följa hela volten ut. Försöker jag leda in huvudet mot mig så vill han gärna dra tillbaka det direkt. Har testat att spänna in honom med inspänningar och ställa honom mer åt höger, men då ramlar han nästan.
Har tömkört honom i skogen och på ridbanan och ser ju då att han går snett, han skjuter ut rumpan åt höger och vill inte böja genom den sidan, han ser också ut att vara svagare i vä bak. Det är jättesvårt att få honom att gå rakt.
Under ridning har jag inte satt någon press ännu utan vi har mest gått rakt ut i skogen efter en annan häst, men försöker mer och mer att stötta upp honom med högerskänkeln så att han går rakt.

I somras efter att han blev inriden åkte han på bete och hade där haft grimman på sig och fastnat med benet i grimman och antagligen suttit fast ett tag och hade sen svårt att lyfta huvudet.
Equiterapeuten har varit ute många gånger och tycker att han har blivit bättre och bättre efter varje gång, sist hade han endast spänningar i nacken, inget i ryggen vilket han hade mycket av de första gångerna.
Hästar kan ju vara svagare i ena sidan, men detta tycker jag är extremt. Det är en väldigt samarbetsvillig häst som har mycket energi och vill göra sitt bästa, och man märker att han blir frustrerad när han inte kan.

Nu har han fått en tid till kliniken om ett par dagar, men kunde vara kul att höra era funderingar!

Sv: Konstant vänsterställd, går snett mm

Hej! Jag tror inte att det är något fel på hästen. Det låter mer som det vanliga standardproblemet. Svårt att ställa igenom till höger, vill inte använda vänster bak, ramlar inåt till höger, lättare att rida till vänster osv. Försök ha honom lite mer högerställd i vänster varv i stället, eller iaf rakare så han inte går vänsterställd där då om han gärna vill vara där. Och så lite rakare i höger varv. Inte ställd till höger. Så försöker du aktivera det där vänster bakbenet. Vid ridning; Spö i vänster hand, använd lite vä skänkel både i hö och vä varv, inte så mkt hö skänkel nu i början då han säkert inte tar den så bra.
Jobba på med det där benet som sagt! :) Det är mitt korta råd.

Ja det är säkert väldigt vanligt. Men jag har jobbat med honom så pass länge nu att jag tycker jag borde se en förbättring. Det jag är lite bekymrad över är att han är ovillig att gå i nedförsbackar, och jag vet inte om det är att han är så himla svag i vä bak som gör att han inte tar i med det, eller om han är halt, att det sitter nåt i knäet eller liknande. Han stannar, vinglar och spänner sig och går man bakifrån ser man det tydligt, det känns även tydligt när man sitter på honom att han inte vill använda vä bak.
I uppförsbacke går det lite lättare, men han går fortfarande väldigt snett (nu pratar vi rumpan 15-20 cm snett åt hö).

Jag var med under hans inridning i somras, och det gick helt smärtfritt. Han hade väldigt mycket energi och livsglädje (arab) och det var inga problem att rida ut själv eller i grupp, han älskade det.
Sen hade han ju den olyckan med grimman efter det, samt att han hade slängt av ägaren rejält 2 ggr när hon sen skulle sätta igång honom. Så jag har nu fått börja om från början då han antagligen blivit rädd.
Och jag kan inte minnas att han va såhär i somras. Red ju inget på ridbanan då, men jag hade nog märkt även i skogen om han hade gått som han gör nu.

Hej! Svårt! Om du tycker att han kan vara halt, då är det nog en smart idé att ta till veterinär och gå igenom vad som kan vara fel. Om han är fräsch och de inte hittar ngt så borde det ju vara ett "ridproblem". Nu vet ju inte jag din utbildning men det man aldrig kan vara helt säker på utan "proffshjälp" är ju att man verkligen gör helt rätt. Som t.ex. korrigeringar. Att du verkligen får honom att TA I på rätt sätt. Även om du gör vissa övningar och du tycker att du tränar honom på ett sätt som borde funka så kanske det inte riktigt är tillräckligt? Bara en tanke... ibland räcker ju inte kunskapen till. Om det nu inte är något fel på honom vill säga. Annars tycker jag att det jag skrev är något som kan vara bra övning:

Försök ha honom lite mer högerställd i vänster varv i stället, eller iaf rakare så han inte går vänsterställd där då om han gärna vill vara där. Och så lite rakare i höger varv. Inte ställd till höger. Så försöker du aktivera det där vänster bakbenet.

Kan vara bra även vid longering, öka minska tempo(markant) och ha honom som sagt lite rakare i båda varv. I vänster varv kan han ju vara inspänd lite till höger. Du kanske jobbat lite såhär redan?
Och vid ridning tror jag inte att högerskänkeln för tillfället är ngn hjälp, snarer "bedövande", mao ingen effekt, förren väster bak är mer inunder och aktivare.
Om du tömkör honom kan du ju vara på lite med pisken i vänster varv när han är lite inspänd till höger för att kunna påverka vänster bak lite utan att han sliter sig fri. (Beroende på hur van han är vid att tömköras)
Hoppas att ngt tips är till hjälp:)

Var på kliniken idag. Sprutad i båda bakknäna samt höger framkota, låsningar i rygg och nacke :cry:
Men det känns ändå bra att veta att det är nåt och vad det är innan man börjar pusha på dem mer. Stackars pojken. Så ont han måste ha haft när vi tränat backe bla, och aldrig en sur min.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila