Konstant lera

annan1

Trådstartare
Hur påverkar det egentligen hästen att hela tiden gå på superlerigt underlag? Jag menar inte bara i hagen, utan på uteritter också. Nästan alla våra ridvägar är totalt sönderkörda av skogsmaskiner, och de var inte direkt torra till att börja med.

Jag är orolig för att min häst ska få spänningar eftersom han uppenbart inte gillar lersörjan. Dessutom finns ju en uppenbar risk för att gå omkull. :arghh:
 
Sv: Konstant lera

Har samma problem just nu. Överallt där man ska rida är det lerpassager som gäller tills man kommer till "fast mark". Min häst ogillar det skarpt, men vad ska man göra?
Jag har traktbrodd i, inbillar mig att det hjälper lite iaf. Sen tänker jag att jag rider igenom henne ordentligt på bra underlag, så att spänningarna släpper, efter att vi kommit ut ur lervällingen. Givetvis bara skritt ute om det inte går att rida alls där det är ickelerigt, och lite fler ridhuspass än vanligt...
 
Sv: Konstant lera

Har samma här, har en grusväg att rida på men går ju sönder om man ska rida ordentligt varje dag på den.
Försöker åka till tränare eller bara ridhus åtminstone en gång i veckan nu, så man kan rida igenom och så hästen vågar sträcka ut steget.
 
Sv: Konstant lera

Ja, jag ska nog testa med traktbrodd, tack för tipset! Jag har tänkt att det inte skulle hjälpa alls (vår lera är riktigt tjock och kladdig) men det är värt ett försök.
 
Sv: Konstant lera

Det är nog bättre än inget :/

Är nu som man på riktigt saknar en ridbana :(, resten även året så går det ju att rida ordentligt, men leran.... Den Är Hemsk!
 
Sv: Konstant lera

Jag tycker att grusväg är suveränt att rida på.
Förstår inte riktigt att grusvägen skulle bli förstört av regelbunden ridning?

Jag rider en vanlig vardag 3-5 hästar, och på helgerna lite fler. Så länge det inte är tjäle, kan jag utnyttja paddocken på helgerna (saknar belysning) men annars är det grusvägen som gäller.
Tycker inte att den verkar fara illa av det!
I mitt fall handlar det om en grusväg som är trafikerad. Just nu jättefint, lagom tillkört och lagom fuktigt underlag som sviktar fint och som är jämnt och fint på ytan.

När det blir tjäle, ska jag låta sko tio hästar och då blir det tio som hålls igång under resten av vintern. Har inte sett häst-skador på vägen hittills.

Hagarna är leriga, ja, men det verkar vara OK så länge hästarna inte behöver gå till kotorna i blötan. Hovarnas undersidor verkar inte ta skada, tycker jag.
 
Sv: Konstant lera

Hovarna mår riktigt dåligt av att ständigt gå i lera så har du inga problem har du tåliga och mkt härdiga hästar .

Kl
Enligt mig (och djurskyddslagen) ska hästarna öht inte gå i hagar där de inte kan komma bort från lera. Dvs det är inga problem att det är lerigt vissa partier osv , tex grindar och vissa delar av hagarna , men hästarna ska ha mark där de inte behöver stå i leran .
 
Sv: Konstant lera

Det är skillnad från väg och väg. Vi har en grusväg vid stallet som harvas och sköts ofta, det blir stora märken i den enligt de som sköter och betalar för underhållet.

Mjuka vägar som består av mer finkorning sand/lergjord binder mer vätska och får således mer märken än en med grövre grus som sköts väl. Men dessa blir också stenhårda som asfalt när det är riktigt torrt.

Har man inga märken i vägen är det väl bara att rida på, har man det kan man ju visa lite hänsyn till ägarna så att man inte riskerar att bli bannlyst från vägen oavsett underlag.
 
Sv: Konstant lera

Mina har inte heller problem med leran, de kan gå undan från den i hagen, men står en hel del i den. Nojade extremt mycket över hovröta ett tag tills min hovis sa att det är ovanligt på lösdriftshästar eftersom de inte står i sin egen skit på samma sätt som boxhästar.

Sant eller ej vet jag inte, men han har iaf minst 30 år i ryggen, utbildning och anlitas av stora travtränare runt om i landet så helt bakom flötet är han inte.
 
Sv: Konstant lera

Håller mig borta från skogen tillsvidare.
Blir lite skavande på de 2 korta grusvägar utan belysning vi har här, sen asfalt resten. :wtf:
Lösdriften är kletig bitvis men vi är noga med mockningen på den leriga biten.
2 valacker som alltid bajsar på samma ställe. Dagtid är dom uppe i skogen på bergsknallarna.
 
Sv: Konstant lera

Mina har inte heller problem med leran, de kan gå undan från den i hagen, men står en hel del i den. Nojade extremt mycket över hovröta ett tag tills min hovis sa att det är ovanligt på lösdriftshästar eftersom de inte står i sin egen skit på samma sätt som boxhästar.

Sant eller ej vet jag inte, men han har iaf minst 30 år i ryggen, utbildning och anlitas av stora travtränare runt om i landet så helt bakom flötet är han inte.

Ser öht inte hur svin lera och fukt i såna leriga hagar skulle ngnsin Kunna likställas till en torr mockad box halva dygnet ... Låter som en konstig generell kommentar ?
En lerig blöt hage lär vara tusen ggr mer skadlig i sikt på hovarna än en mockad torr box varje natt . Säger sig självt?

Men har du inte lera allmänt i hagen utöver det så gör det ingen skada i sig självklart , lika lite som en fräsch mockad box skulle göra det trots några högar bajs över natten ?

Konstig kommentar från hovslagaren ...
 
Senast ändrad:
Sv: Konstant lera

Hovarna mår riktigt dåligt av att ständigt gå i lera så har du inga problem har du tåliga och mkt härdiga hästar .

Kl
Enligt mig (och djurskyddslagen) ska hästarna öht inte gå i hagar där de inte kan komma bort från lera. Dvs det är inga problem att det är lerigt vissa partier osv , tex grindar och vissa delar av hagarna , men hästarna ska ha mark där de inte behöver stå i leran .

jag ser på ditt svar att vi utgår från olika tänkt situation:)
Självklart består inte hela hagarna av upptrampad lera där hästarna går ner sig djupt.

Dock är det åtminstone här så att det är blött i största allmänhet och markytan, oavsett om den består av lerjord, sand eller annat, är fuktig. Detta innebär självklart att hovarnas undersida kommer i kontakt med lera/fukt.

Och intressant nog väljer mina utegångshästar hellre att stå ute i blötan än att vara i ligghallen. Tydligen mår de inte dåligt av det.

De som är uppstallade, står på box 9-10 timmar per dygn och blir torra och fina.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp