Det är även mitt entydiga intryck via australiensare jag träffar i jobbet. De blir förvånade när manliga (svenska) kollegor inte hänger med ut på krog tredje gången samma vecka, eftersom de måste hämta barn på förskolan. Det framgår ju också att det finns väldigt många, även högutbildade, kvinnor som slutar jobba när de får barn i Australien. Extremt grabbiga karlakarlar till män, jämfört med svenska manliga akademiker.
Gudars ja, den där sabla ölen En kollega bodde i Falun någon månad och var extremt upprörd över det dåliga utbudet av pubar plus att han var väldigt förvånad över att jag inte ville hänga på puben varje sen eftermiddag/tidig kväll. Jag bor ju som sagt inte i Falun så jag hade liksom 2,5 mil att köra hem... Han var den grabbigaste av kollegorna jag träffat, bred dialekt och lite outback-varning Mina andra kollegor har förhållandevis lite accent, det anses i deras omgivning inte riktigt "fint" med bred dialekt (de är ju alla högt utbildade akademiker). De har mer åt brittisk engelska än australiensisk.
Alla mina jämnåriga och äldre kollegor har fruar som varit hemmafru från det att de fått barn. De har sedan gått tillbaka till jobbet när barnen är utflugna. En kollega har en fru som var hemma förhållandevis kort tid och började sedan jobba igen. Jag har faktiskt inte frågat hur de löst det med barnen men jag gissar på nanny/au pair, de har gott om pengar.