könsmognad

S

semlis777

min hingst är 1år nu och hur kan man känna att han är könsmogen osv.igår så var det ett brunstigt sto i hagen brevid och då åkte den ut och det kom typ nåt...ja jag vet inte om det var piss eller sperma men det droppade i mellan åt. kan han vara könsmogen?? vill nämligen kastrera så fort som mäjligt.

du kan ju känna om kulorna har trillat ner så att säga..

Har "kulorna" trillar ner går det bra att kastrera omgående!

Vänta inte om du bestämt dig, bara besvärligt och onödigt att ha hingst om man inte har för avsikt att få den godkänd för avel.

men hur känns det??jag vet att en kula har kommit ner vet såg det i aprilmhur stor chans är det att dom kan betäcka då??

Har det kommit ner en sten så kan han mycket väl betäcka. Låt de gå i olika hagar tills bägge är nere och kastrera då. Kan ibland dröja till båda kommer ner.Min ena hingst fick ner en sten som 1 åring,den andra som 3 åring... Men så är det ju inte oftast. :p

De kan mycket väl betäcka och få avkomma när de är ett även om de inte kan hela uppvaktningsritualen osv och är könsmogna i den bemärkelsen. Jag skulle inte låta mitt sto gå med en ett-årig hingst, utifallomatt.

Det KÄNNS inte när dom blir könsmogna....dom bara "blir det"...en ettåring skulle jag definitivt vara rädd att stoppa ihop med ett brunstigt sto...

Testiklarna kan falla ner redan vid 1-2 veckors ålder, så att om dom är nere är ingen indikation på könsmognad.

Tror inte att en hingst med endast en testikel blir godkänd för avel och varför avla på icke godkänd hingst?

Även om hästen är klapphingst, dvs en eller bägge stenarna inte finns i pungen så finns dom ju högre upp och hingsten kan vara fertil.

En ettåring är alldeles för gammal att gå ihop med ston. Även om man inte tycker att de verkar intresserade av stona så kan det komma snabbt och då är det stor risk att stoet blir betäckt innan man uppmärksammar det.

När det gäller kastrering i denna årstiden, måste man också tänka på vädret. Ta hänsyn till insekter och sk rötmånadsväder för att undgå problem och infektion.

nu är båda nere. men jag kan säga att där vi bor så är det absolut inte mkt flugor och insekter,mkt lite faktiskt,har inte hittat en enda fluga i stallet .

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 537
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka