Könsmogen?

T

Tripplenine

Hej!

Har en dansk/svensk gårdshund här hemma som är 1 år nu. Han har satt igång ett beteende som är riktigt enerverande och kanske är det för att han är könsmogen? Vad tror ni?

Det började i torsdags förra veckan. Vi var ute och gick en härlig promenad och möter en man med 2 taxar. 2 damer som löper...efter det mötet har den lille gått runt och varit helvetisk jobbig. Han gnyr och får ingen ro till sömn och står och trycker vid dörren hela tiden. Han går runt och gnyr verkligen HELA TIDEN.

Det är ju helt klart tecken på könsmognad, men...

...när han gnyr och jag inte bryr mig så lägger han sig i sovställning och börjar skaka precis som om han fryser. Och i hallen har vi ett klädskåp där det finns utrymme under, och där under kryper han under och trycker, och han kommer inte fram om jag går dit och lockar på honom utan jag får bära fram honom.

Ska jag vänta ut beteendet? Eller finns det något att göra åt saken? När vi är ute så är allt frid och fröjd men när vi ska gå in så lägger han sig platt fall på trottoaren och vägrar följa med. Då får vi släpa in honom eller bära in honom.

Hmm...nu kröp han under skåpet igen! 2:a gången idag...

Finns det någon som vet?

Hälsningar
Anna

Sv: Könsmogen?

Könsmogen bör han ha blivit för flera månader sedan. Det han "lider" av nu är ren och skär kå*het efter löptikarna :angel:
Du får nog räkna med att han kan bli på detta viset även i framtiden när det är löptikar i närheten..

Inte så ovanligt men kan vara väldigt jobbigt, blir det för jobbigt så finns det alt. kemisk kastration alt "vanlig" kastration.

För att ha en hanne som det blir kortslutning på så fort grannens tik löper skulle göra mig galen.

Tack för ditt svar! Jodå, könsmogen har han varit i flera månader. Jag uttryckte mig nog lite felaktigt och missvisande. Beteendet som han haft nu är däremot något helt nytt för mig, men det kanske är som du skriver, att det är ren kå*het.

Vi bor i stan med MÅNGA hundar omkring så är det något som fortsätter när det är löptikar i närheten så ska jag fundera och ta reda på mer om det blandrastik skriver om.

Hälsn
Anna

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 754
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?