Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja så tänker jag också. Förstår inte hur det skulle ha bra (markant ökad) hållbarhet med mjölkproteinet kvar?Spontant tänker jag att det är ett missförstånd om vad ghee är...
Det finns inga testade recept för att konservera smör. Inte ens i tryckkonserverare hemma och alltså inget att rekommendera även om förekomst av botulism i svenskt köpt smör inte lär vara en speciellt stor risk. Metoden på bilden utan lock ser inte säker ut alls och "torr värme" gör inte mycket för hållbarheten alls.Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken.
Visa bifogad fil 137952
Någon här som vet mer om detta? Så många frågor...
Jag uppfattar det som ett sätt att förlänga hållbarheten på smör? Funkar det? Är det vettigt?
Ska det ändå förvaras kylt? Hur länge håller det?
Och vad är ghee? (orkar inte googla just nu )Spontant tänker jag att det är ett missförstånd om vad ghee är...
Smält, klarat smör där man häller av det smälta som sparas utan att proteinet följer med.Och vad är ghee? (orkar inte googla just nu )
Genom fortsatt uppvärmning? Det har jag svårt att se, det är inte så man skapar vakuum.Varför finns inte med i texten då den bryts där, men jag mistänker att det blir en vacum effekt.
Och vad är ghee? (orkar inte googla just nu )
Jag vet, men som sagt förklaringen kom inte med i texten. Kan ju även ha med sterilisering att göra ifall värmen höjs något.Genom fortsatt uppvärmning? Det har jag svårt att se, det är inte så man skapar vakuum.
Fortfarande absolut inte att rekommendera att försöka "konservera" (hermetiskt inkoka) någonting med torr värme.@Angel det står faktiskt nederst i texten att man skal torka kanterna och sätta dit lock och gummipackning när allt smör är smält och når upp till kanten.. Man skal sedan ställa makapärens timer på 45 min. Varför finns inte med i texten då den bryts där, men jag mistänker att det blir en vacum effekt.
Det här smöret är endast för matlagning och har lång hållbarhet både i kyl och matkällare utan att bli härsket.
Om jag fattar saken rätt, vidare i den aktuella tråden, så är burkarna öppna för att kunna fylla på med mer smör tills burkarna är fulla. Och sen skruva på lock och sen upphetta dem med lock på. När det kallnar blir det undertryck (vilket somliga vill kalla vakum) i burkarna och syrefri miljö - vilket torde göra att fettet inte härsknar lika fort. Eller?Spontant ser jag inte hur detta skulle förlänga hållbarheten. Man smälter smör ner i en ny behållare (glasburk). Vad har man förändrat?
Verkar som att personen missuppfattat vad skirat smör är för något.
Smör härsknar ju inte fort i vanliga fall ens?Om jag fattar saken rätt, vidare i den aktuella tråden, så är burkarna öppna för att kunna fylla på med mer smör tills burkarna är fulla. Och sen skruva på lock och sen upphetta dem med lock på. När det kallnar blir det undertryck (vilket somliga vill kalla vakum) i burkarna och syrefri miljö - vilket torde göra att fettet inte härsknar lika fort. Eller?
Hade ingen aning om att det finns risk för botulism i smör.
Det var @Jeffery som hade skapat tråden och jag tror han hann äta upp smöret innan det blev oätligt. Smör har mycket lång hållbarhet även i rumstemperatur vilket han visade.Smör härsknar ju inte fort i vanliga fall ens?
Fanns ju en tråd här på buke där någon provade att ha det i rumstemp och äta lite nån gång i veckan. Det gicknett antal vwckor innan det var oätligt.
Däremot slipper man kanske möjligen färgförändringen som kan bli längst utpå ytan efter ett tag? Bara en estetisk grej.
Jag hade inte velat värma upp smöret bara för att ändra hur det är förpackat.
Jag hade fryst smöret om jag var väldigt orolig för hållbarheten.
Sedan finns det en annan form av härskning än den som sker mha syre, men jag hittar ingen info om huruvida hydrolytisk härskning kan ske i smör eller ej.
Den som sker mha syre kallas oxidativ om någon undrar.
Tack, jag mindes verkligen inte vem det var.Det var @Jeffery som hade skapat tråden och jag tror han hann äta upp smöret innan det blev oätligt. Smör har mycket lång hållbarhet även i rumstemperatur vilket han visade.
Vi förvarar precis som i tråden som nämnts vårat smör i rumstemperatur (det som ska bres på macka) i en sk smörklocka med vatten där smöret är i en syrefri miljö. Har aldrig slängt smör men skär ibland bort en bit om det legat i kylen länge. Har aldrig kollat datum . Men det gör jag inte på mjölk eller andra mejeriprodukter heller utan går på lukt och smak.Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken.
Visa bifogad fil 137952
Någon här som vet mer om detta? Så många frågor...
Jag uppfattar det som ett sätt att förlänga hållbarheten på smör? Funkar det? Är det vettigt?
Ska det ändå förvaras kylt? Hur länge håller det?