Konservativ dressyr eller inte?

Fiorano

Trådstartare
På tävlingen idag fick en ryttare tillåtelse av ÖD att starta i ett träns med typ denna nosgrimman men med detta blinget på nosgrimman. Enligt ÖD är TR "luddigt på denna punkten kring vilken utsmyckning som är tillåten på tränset". Jag håller inte med. Alls.

Vad säger ni om detta? Ny trend som startas att ÖD kommer att ge lite vadsomhelst tillåtet att starta med? Denne ÖD tillät även en ryttare starta i tröja istället för kavaj (nej, det fanns ingen fysisk orsak hos ryttaren till detta). Och vad tycker då kollektiva Buke om att det luckras upp mer och mer? Vill vi hålla dressyren konservativ eller bör den öppnas upp mer?

(Observera att det verkligen inte är ett påhopp på ryttaren som hade denna nosgrimman, hon gjorde helt rätt i att fråga ÖD om hon fick ha den. Det är däremot ÖDs bedömning jag är mycket frågande till.)

Sv: Konservativ dressyr eller inte?

Nej. Det är för mig bland det absolut första man lärde sig på ridskolan när man skulle börja tävla dressyr. Är superskeptisk till ÖDs beslut.

Fast de där reglerna struntas det ju vilt i oavsett: pannband får vara "smyckat med diskret dekor"....
Förr i tiden innebar det en dekor i annan färg på lädret, flätning eller en plastkant i pannbandets mitt i avvikande färg och glans.
Idag rider väl 9 av 10 med blingpannband, och inga diskreta "några pärlor" direkt utan mycket stenar i olika färger.
Tillåter vi det så borde formuleringen "diskret dekor" strykas ur TR. Tycker jag.

Fast de där reglerna struntas det ju vilt i oavsett: pannband får vara "smyckat med diskret dekor"....
Förr i tiden innebar det en dekor i annan färg på lädret, flätning eller en plastkant i pannbandets mitt i avvikande färg och glans.
Idag rider väl 9 av 10 med blingpannband, och inga diskreta "några pärlor" direkt utan mycket stenar i olika färger.
Tillåter vi det så borde formuleringen "diskret dekor" strykas ur TR. Tycker jag.

Diskret är ju en tolkningsfråga. förr hade man ju inte så mkt bling kan jag tänka mig då var diskret nått helt annat än idag.
Idag är allt blingat känns det som, då det som är diskret idag var troligen överpimpat för 20 år sedan.

Jag kom ihåg bara för 15 år sedan, fanns inget bling, swarowskistenar på tränset fanns knappt. Någon sten här och där fanns.

Men dag är allt blingat, benlindor, träns, schabrak, förbyglar hjälmar tävlingskavajer osv.

Tycker TR ska va mer tydliga ist för en massa tolkningsfrågor så ska de stå.
Du får inte eller du får så man inte kan tolka saker olika.

Jag hade också reagerat

Nu har ju detta inte riktigt med just de du frågar efter men ändå lite till ämnet, när jag var och fotade hopptävling för några veckor sedan såg jag i alla fall två stycken som hade 3(!) st pannband på sina ponnysar, det var "helblingade" i olika färger, får man ha det? :confused:

Ja på hopptävlingar får du se ut hur som helst i stort sett.. Varför man inte får ha det i dressyren är för att ingen utsmyckning där får vara iögonfallande och dra blickar ifrån alla fel man gör hehe

Ja att pannbandets tillåtna dekor ska vara diskret tummas det på. Å andra sidan är det precis som Niela skriver en tolkningsfråga vad som är diskret. Jag kan faktiskt tycka att de superblingade pannbanden ändock är diskret då de visserligen glittrar i solen men annars ser tiex silverbling bara vitt ut på håll.

När det kommer till huvudlaget så står det i TR att huvudlaget ska vara i läder men annbandet får ha dekor. Mao kan det inte alls i mina ögon tolkas som att det öht får vara dekor på nosgrimman.

haha ja det måste nog vara så XD Men det var inge snyggt iaf, ponnysarna hade ju ingen panna kvar ju!

Lite lätt OT men jag hade ingen aning om att såna nosgrimmor fanns! Skulle ju vara något för mig som rider fjordingar med en massa pannlugg där snygga pannband är helt bortkastade (på ena skulle knappt en nosgrimma vara värt heller eftersom pannluggen nästan går ner över den också). :d

Sen när har ekipagets samspel och ryttarens kunskap påverkats av en tröja eller lite skit på tränset?

Tycker hela "dresscode" vid ridsporten är förkastlig och helt onödig.

Men du kan inte se ryttaren eller hästen om det är bylsiga kläder ivägen. Dressyren är dessutom för mig en mycket traditionell sport där klädseln har hyfsat historisk bakgrund som åtminstone jag tycker är bra att bevara. Lite som ett kulturarv. Dressyren ska vara snygg och stilren.

Vilka begränsningar är egentligen så himla förkastliga? Att man ska ha stövlar? Att man ska ridbyxor? Att man ska ha kavaj? Att man inte får rida på allehanda mumbojumbobett? Förkastligt är ett märkligt ordval i sammanhanget.

Bling på nosgrimman stör mig inte även om jag själv inte skulle ha de. Däremot tycker jag verkligen inte att man ska få tävla dressyr i något annat än kavaj, är ju omöjligt att se hur ryttare verkligen sitter då.

Jag bryr mig väl egentligen inte så mycket om blinget i sig, tränset var faktiskt riktigt snyggt;)! Men på tävling kan jag väl iofs tycka att det är overkill och jag håller i allra högsta grad inte med ÖDs beslut att det var tillåtet att rida med den. I synnerhet med motivationen att TR skulle vara luddigt på den punkten. TR må vara luddigt på många punkter men inte just i den frågan.

Man ska självklart hålla sig till TR, så det är lika för alla. Men jag tror inte att någon skulle få så mkt extra poäng för bling på nosgrimman att de skulle ge seger till ett medelmåttigt ekipage.

Jag kan hålla med om att ÖD inte skulle gett tillåtelse till varken tränset (nosgrimman) eller "tröjan"...

MEN kan faktiskt tycka att de kan ändra på TR så man får rida med "dekor" på nosgrimman med...

Minns när jag hade ett jättesnyggt (då ;) ) svart träns med vit fläta på både nosgrmma och pannband... Hade gärna tävlat med det, och ett annat träns hade gul och blå "fodring" på både nosgrimma och pannband..

Så just den delen är lite "overkill" spec som du har vissa som rider i så "blingade" pannband att du knappt ser nåt för de speglar så om det är soligt ute.

Vad gäller ryttarens klädsel skall det enl mej vara full utstyrsel, dvs kavaj och vita ridbyxor... Däremot för en fetknopp som jag själv skulle jag gärna se att man fick rida i "stövelliknande" shortshaps och jodpurs... (jag kommer inte i mina ridstövlar just nu :'( )

Men man får väl tävla i stövelliknande shortchaps? Eller har man fått det och så är det borttaget nu?

Det får man ju? Iaf på lokal och regional, vilket är allt jag haft anledning att oroa mig över... :D
MYCKET uppskattat av mig som Avskyr stövlar. Har ett par dyra, fina dressyrstövlar men känner mig som Riddar Klumpfot i dem. Rider helst i skor och strumpor, gillar inte alls att "sitta fast".

Men man får väl tävla i stövelliknande shortchaps? Eller har man fått det och så är det borttaget nu?

Bara i hoppning trodde jag ... MEN KOLLA :) :)
Vid inbjudnings- lokal- och regional tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar

Vintern är räddad !!! ;)

Liknande trådar

Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka