Könsbestämning

Mjuff

Trådstartare
Våran lilla kisse är en hankatt? Så sade i alla fall de vi köpte honom av. Men det kan ju vara svårt att se när de är så små. Och nu börjar vi undra om det inte är en honkatt ändå. Hur gamla är dom när man kan se det tydligare? När kommer pungen på en hankatt så att säga? ;)
Han är född den 25 oktober, och är alltså 5 mån.

Sv: Könsbestämning

Kulorna brukar vara nere redan när katten är 3-4 månader. Ta några rumpbilder och lägg upp! Honkatter har som ett i och hankatter ett : med pungen emellan. Mina ungar har varit lätta att se på från födseln och framåt, även om det givetvis går bättre nu när de är lite större, men det händer att katter säljs och tom ställs ut under fel kön innan man upptäcker det.

Några är lite luriga ;)

Min mamma köpte en hankatt från en van uppfödare. Det skämtades om att han var väldigt rultig. Hade inte sett katten på ett tag men när jag såg den slog det mig direkt, är ni säkra på att det inte är en hona?

Två dagar senare hade hon fått 4 ungar... Men hon heter fortfarande sitt han-namn :D

MissFideli skrev:
En raskattuppfödare????
Japp!

Just den här kullen var en miss då honan hade smitit ut, men uppfödaren föder upp skogisar.

Hihi... min allra första katt köpte vi som en hane & levde o god tro att så var fallet i sisådär 10 månader eller så... Plötsligt började "Micke" bete sig väldigt konstigt... & det visade sig att "han" var en "Mickelina" istället *s*.
& tur var det för annars hade jag inte haft mina underbara Oliver & Azlan idag :love: :love: :love:

*knapplån*

Är det väldigt svårt att bestämma könet på kattungar? Jag känner flera honkatter som fått pojknamn när de var små, men som senare visade sig vara lite fel.. :D Truls, Felix, Rambo, Mattson tex..

Om du tittar i "baken" på din kisse och lyfter svansen så har den "två hål" precis som människor. Om dom är nära varndra har du en hona, är dom långt ifrån varandra är det en hane. Eller jag tror det var i den ordningen..:angel:

Jag hade inga problem på min kull, men ibland är det svårt. Viss "byter kön" efter ett tag, dom ser ut som solklara hanar som små, men efter några veckor är dom honor. Eller tvärt om. Långhår är ju värre än korthår förstås.

Luras medvetet?

Jag undrar om inte en del luras medvetet, inte dom som føder upp
raskatter men andra p g a de flesta ønskar sig en hane. Oftast før
att det ær dyrare att kastrera en hona æn en hane, och før att gillar
att dom blir stora och kramgoa.
Uppfødaren vill ju bli av med alla ungar och så luras han...
Sjælv har jag aldrig sett fel på någon enda liten unge.
Det ær dærimot riktigt svårt då det gæller kaniner! Men det ær en annan historia...

jag har alltid haft lätt att se om det är en hona eller en han, kan se direkt när de föds *skryt*

Om man som uppfödare säljer en katt under fel kön kan man bli skyldig att ta tillbaks den halvvuxna katten och ersätta den med en unge av rätt kön, knappast något som lockar... Dessutom ska katten registreras om med alla det krångel det innebär. Alla uppfödare jag känner har mycket större efterfrågan på honor än på hanar till sällskapsköpare (fråga mig inte varför folk nödvändigtvis ska ha honor :confused: ) Jag har övertalat flera köpare att ta en hane istället om de bara ska ha den till sällskap, har fått 10 förfrågningar om honkatter men bara en om hane (och det var till en uppfödare).

Fast det tycker jag är underligt. De hanar jag mött har oftast varit mer gosiga och mysigare än honorna jag mött. Folk vill väl oftast ha en gosig katt?
Inget fel på honor alls men det är min erfarenhet, honorna är lite mer egna och vill inte bli klappade i tid och otid.

Jag tycker också det är konstigt, jag föredrar absolut hanar. Jag sitter som kattungeförmedlare för vår rasring, och nästan alla som hör av sig vill först och främst ha honor :confused:

Jag har haft 4 egna katter, alla honor. 2 av dom bor fortfarande här (den tredje är död och den fjärde är omplacerad). Jag ÄLSKAR honor! Just det där egna, allt sker på deras vilkor är nått jag verkligen gillar. Det är lättare att lära känna en hona, dom är mer öppna och ärliga och man får vekrligen lära sig hur en katt fungerar.
MEN! Jag måste erkänna att jag ibland går och drömmer om en hane som är sådär go och mysig som dom enligt utsago ska vara.

Jag har det näst bästa dock, en hona som alla tror är en hane (stor och krallig) och som är så genomsnäll och mysig så det är inte sant. Tror hon har fräst 2 ggr i sitt 2-åriga liv och aldrig sagt ifrån med tänderna.

Jag tror att många vill ha honor ifall det blir aktuellt med en kull i framtiden. Inte för att jag tycker det är rätt väg att gå, men jag tror att många resonerar så.

Frågar lite rakt ut, har nämligen samma problem. (Nån kanske minns mitt problem i vintras med vildkattan som lagt ungar, övergivit en som jag tog hand om. Senare flyttade hon tillbaka alla och jag stod med en flock otama katter. Vi sköt alla utom den jag tog hand om). Jag trodde först att det var en hona, men har trott att det var en hane i några månader...

Usch, vilken dålig koll. Iaf, kollade Sverker nyss och det verkar vara en Svea. Hur tidigt kan man sterilisera?? Vill ju ta det så snabbt som möjligt då vi inte vill ha kattungar. Eller det är P-pilller som gäller?
H*n borde vara 7-8 månader nu (vildkatt från början, höstunge).

//E

Även om det är en hane så bör du kastrera. Man bör kastrera både honor och hanar om de går utomhus.
Man kan kastrera(heter så på honor också numera då sterilisera är ett annat ingrepp) en katt från 6 månaders ålder.

Jo, självklart skulle den kastreras även om det var en hane, men om det är hona känns det mer bråttom eftersom den då bör ha löpt... Då kan jag alltså ringa veterinären nu då.

//E

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 102
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 486
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar