Sv: konflikter
Jag har stått i stall där stallägaren själv är involverad i hästarna, och i stall där stallägaren är en utomstående person som "bara" upplåter mark och byggnader. Det förstnämnda har utan tvekan fungerat allra bäst. För det första finns det inte samma risk att "struliga personer" får hålla på att terrorisera andra utan att stallägaren märker det, och det finns en person som ytterst är ansvarig för att reda upp situationen.
Vi har en almanacka där utsläpp och lunchfodringar anteckas (stallägaren sköter alla kvällsfodringar, alla tar in sina egna hästar) för att inget missförstånd ska komma där, och vi har en whiteboardtavla mitt i stallet där man får skriva upp om det är något som alla bör känna till (typ att hästen har boxvila eller något). Vi är bara två stycken hästägare förutom stallägaren, men stallägaren har fyra medryttare så det blir ju ändå lite folk i omlopp.
I mitt förra stall däremot var vi två familjer som hade häst från början, sista året tillkom ytterligare en person, vän till den andra familjen. Ägaren hade inget som helst med stallet att göra. Det var en fullkomlig
katastrof. Dottern i den andra familjen mobbade mig i tre år, och fick sina föräldrar (
) och den andra tjejen med sig så pass att de inte ens vågade prata med mig/knappt hälsa på mig om hon var där. Jag har egentligen inget negativt att säga om stallägaren, för han gjorde på ett mycket tidigt stadie klart för oss att han inte tänkte lösa några konflikter ute i stallet, så vi tyckte att vi gjorde det enkelt för oss och honom och flyttade till slut.
Konflikter blir det nog alltid förr eller senare i ett stall, det är i princip ofrånkomligt med alla dessa tjejer med egen vilja som vill sköta sina hästar på just sitt eget sätt. Men en stark ledare som tar tag i det är A och O. Kommunikation är också viktigt, tror jag, många missförstånd som leder till konflikter hade kunnat bromsas om man bara hade pratat med varandra.