konflikter

Sv: konflikter

I vårt stall har det vi varit oense fram tills nu, för nu är det människor med ungefär samma syn på hästhållning i stallet. Det är det viktigaste tycker jag. Har man helt olika syn på hur hästarna ska skötas så blir det konflikter.

Sen har jag en jättesmart ide som en utav stalltjejerna kom på. Vi har en Facebook-grupp där vi lägger in förslag och ändringar så att alla kan göra sin mening hörd. Då blir det inte samma konflikt som när man står och diskuterar.

haha, jag blir aldeles matt över FB förslaget.
I min erfarenhet så är alla regler som gäller i stallet öppna för diskussion så blir det ständig kaos.

Jag står i kollektiv och har stått där nu i fem år, och vi har, trots avsaknaden av en stallägare som lägger sig i de dagliga rutinerna, ett mycket tydligt uppsatt regelverk som gäller, som delges alla potentiella spekulanter, både skriftligen och muntligen, mkt nogsamt i förväg. Det har funkat mycket bra - man har som spekulant möjlighet att ta ställning till om reglerna känns som något man vill acceptera och som passar en i fråga om upplägg. Som påföljd så tackar man ja och blir erbjuden stallplats så har man även därmed godkänt regelverket.

har stått i kollektiv på andra ställen förr där regelverket varit öppet dvs varenda grej har kunnat vara öppen för diskussion och om modellerande av regler. Det har alltid lett till att grupper bildats och folk har jobbat hårt på att vinna majoritet, dvs få över anhängare till "sin" åsiktsgrupp. Ohållbart och otroligt påfrestande för alla involverade.

Jag hade aldrig aldrig aldrig, tyckt att ska saker diskuteras så ska vi göra det på FB. Aldrig! Måste saker diskuteras så ska man ta det sinsemellan live. Folk med en massa åsikter som de endast kan uttrycka när de själva inte behöver stå där face to face, vill jag vara utan till varje pris. I skrift där folk inte är face to face, kan mycket misstolkas och väldigt mycket bli onödigt tjafsande hit och dit. Dessutom så är det ju inte så att ni sen inte kommer måsta träffas och prata om reglerna sen i vilket fall. Blir jättekonstigt i min värld om man då inte hellre tar den diskussionen direkt med folk närvarande, utan gör det på internet.

Lavinia: har ni inget regelverk i ert stall ö.h.t? Det är ju självklart att det blir bråk om inga regler finns, folk blir ju som yra höns och klart det blir konflikt då.

alla stall jag ngnsin stått i har regel ang. whiteboarden i stallet och det är NOLL tolerans för medelanden som på ngt sätt kan uppfattas som personliga och otrevliga. Vita tavlan är till för ren fakta/info - INGET annat. Ever.

Senast ändrad:

Jag tyckte också det var en vansinnig ide i början. Men med tanke på att vi har ett litet stall och det är sällan vi ses allihop och har jättesvårt att ordna mötestider när alla kan så fungerar det alldeles perfekt.

Det finns ju andra beslut att ta än regler i stallet. Jag är "stallchef" i mitt stall och är det någon dispyt så har jag sista ordet men jag vill helst att alla för och nackdelar kommer fram innan man tar ett beslut. Då funkar FB perfekt men man behöver ju inte använda just den portalen.

Missförstå varandra kan man göra när man pratar också. Precis lika vanligt.
Som sagt detta system fungerar för oss. Vilken tur att du inte står i mitt stall :)

Senast ändrad:

Hej!

Vi har en bunt regler i stil med lämna inte bajs på volten, städa efter din häst i spolspiltan, såna regler, men eftersom vi nu bytt ut allt folk i vår stalldel tänkte vi att det kunde vara bra om vi ändrade om lite saker eftersom ingen ändå följde de gamla reglerna.

Tyvärr visade det sig att det är helt omöjligt att komma överens med folk som vägrar prata om saker och ting och som springer sin väg så fort det blir jobbigt och sen springer till alla andra i stallet och snackar skit om den/dom personerna som har andra åsikter än de personerna. Och när man då föreslår att de gamla (dåliga) reglerna ska gälla får man höra bakvägen att man bara vill bestämma allt..

Jahapp liksom.. Nån måste ju göra det.

Nu slipper jag i och för sej problemet i ett tag till eftersom fröken häst bor på konvalescentstall, men nån gång måste jag väl tillbaka.

Har svårt att förstå varför vissa tycker det är bättre att sprida en dålig stämning bakom ryggen på andra än att bara ta sina eventuella problem rakt och rättframt. *suck*

/Lavinia

Om ingen tar emot skitsnack utan tydligt och bestämt förklarar att de inte gör det, så tar det slut på skitsnacket ;)

Om ingen tar emot skitsnack utan tydligt och bestämt förklarar att de inte gör det, så tar det slut på skitsnacket ;)

Haha.. I know that. Jag gissar att alla andra också vet det, jag har tom tagit upp det på ett möte att det förekommer och är så tråkigt för stämningen i stallet. Tyvärr finns det vissa som uppenbarligen gillar att snacka skit.. Dom tycks vara svåra att "komma åt".

/Lavinia, som är så glad att hon slipper problemet just nu. Jag vet att dom snackar bakom min rygg, men jag är inte där och lider av det. Nu tänker jag satsa på att ha det bra och strunta i dom.

Fast är det bättre att sitta på internet och snacka skit om stallkollegor på ett diskussions forum tycker du? Det tycker faktiskt inte jag.

Jag tyckte också det var en vansinnig ide i början. Men med tanke på att vi har ett litet stall och det är sällan vi ses allihop och har jättesvårt att ordna mötestider när alla kan så fungerar det alldeles perfekt.

Det finns ju andra beslut att ta än regler i stallet. Jag är "stallchef" i mitt stall och är det någon dispyt så har jag sista ordet men jag vill helst att alla för och nackdelar kommer fram innan man tar ett beslut. Då funkar FB perfekt men man behöver ju inte använda just den portalen.

Missförstå varandra kan man göra när man pratar också. Precis lika vanligt.
Som sagt detta system fungerar för oss. Vilken tur att du inte står i mitt stall :)

Det finns två punkter jag gillar i det här inlägget.

1. Förslag sker skriftligt. Då kan man både skriva och läsa i lugn och ro och risken för missförstånd är (enligt mig) mindre.

2. En tydlig hierarki. Desto mer jag lär mig om människor desto mer tror jag att alla behöver få komma till tals men också att någon måste vara den som tar det slutgiltiga beslutet.

Speciellt i stall, där många tror sig veta mest, bäst och skall ha sista ordet. (Är min erfarenhet.)

Jag har stått i ett kollektivt stall med många olika viljor. Stallägaren var inte delaktig i något som skedde i stallet. Det var två tjejer som hade som mer "ansvar", i alla fall vid alla beslut.
Vi hade regelbundna möten för att gå igenom alla rutiner. När en hyresgäst ville ända något så pratade vi med alla och sen tog vi beslut efter majoritet.
Vi är ju bara människor så fel händer, man ger fel mat, tar på fel täcke osv. Händer det en gång okej inget hände. Alla försöker ju göra sitt bästa.
Att en hink inte var påfylld en gång är inget att hänga upp sig på tycker jag. Sen om samma individ alltid glömmer hinken så är det en annan sak men man pratar med varandra, inte beordrar. Finns ju bättre och sämre sätt att säga saker på, viktigt med bra kommunikation.
Det måste vara svårt att stå i ett stall där stallägaren vill ha allt på exakt sitt eget sätt! Vet inte alls hur jag skulle hantera det.

Vi löste passen som så att man tog antal pass efter antalet hästar man har. Jag hade 2 hästar installade en period och då tog jag dubbla antal pass/vecka. Vi hade 4 pass/dag, morgon, lunch, middag, kväll, 28/v. Delade 28 på antalet hästar, vid ojömnt antal hade vi rullande schema på de udda passen. kanske svårt att förstå hur jag menar då jag är dålig på att förklara. :o

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig!
Lycka till

Min erfarenhet av konflikter i stall har bottnat i bristande ledarskap samt människans oförmåga att låta andra få göra som dem vill med sina hästar (lägga sig i, ha åsikter om bakom folks rygg).

Har varit i en del stall genom åren som medryttare eller med egen häst. Min erfarenhet säger mig också att om ett stall skall drivas kollektivt krävs det väldigt engagerade hästägare som har ett gemensamt intresse av stallmöten och struktur alternativt en stallchef som tar huvudansvaret (styr upp i konflikter och ordningsfrågor).

Nu har jag mina hästar hemma. Om jag skulle hyra ut till någon, skulle jag presentera mina stallregler och rutiner skriftligt tillsammans med kontrakt. Tydlighet med vad som gäller från början gör det lättare att ta upp brister. Jag har ganska genomtänkta rutiner och har haft häst länge (vet hur jag vill ha det) och skulle inte ändra på det förrén någon hade tillräckligt vettiga argument som fick mig att ändra mig.

Jag skulle inte tycka att det var OK att missa fodring, felfodra hästarna eller att låta någon annan ovan person vara stand in om det inte fanns särskilda skäl. Kunskapsbrist är en stor risk kring hästar (vid ett tillfälle för länge sedan släpptes hästar i fel hage tillsammans med fel hagkompis, slutade inte så bra). För allas säkerhet.

Förutsättningen i slutändan för att lösa konflikter handlar ju om att någon tar i problemet. Och kan inte folk samsas så behöver en "chef" träda in och tala om vad som gäller.

Jag har stått i stall där stallägaren själv är involverad i hästarna, och i stall där stallägaren är en utomstående person som "bara" upplåter mark och byggnader. Det förstnämnda har utan tvekan fungerat allra bäst. För det första finns det inte samma risk att "struliga personer" får hålla på att terrorisera andra utan att stallägaren märker det, och det finns en person som ytterst är ansvarig för att reda upp situationen.

Vi har en almanacka där utsläpp och lunchfodringar anteckas (stallägaren sköter alla kvällsfodringar, alla tar in sina egna hästar) för att inget missförstånd ska komma där, och vi har en whiteboardtavla mitt i stallet där man får skriva upp om det är något som alla bör känna till (typ att hästen har boxvila eller något). Vi är bara två stycken hästägare förutom stallägaren, men stallägaren har fyra medryttare så det blir ju ändå lite folk i omlopp.

I mitt förra stall däremot var vi två familjer som hade häst från början, sista året tillkom ytterligare en person, vän till den andra familjen. Ägaren hade inget som helst med stallet att göra. Det var en fullkomlig katastrof. Dottern i den andra familjen mobbade mig i tre år, och fick sina föräldrar (:eek:) och den andra tjejen med sig så pass att de inte ens vågade prata med mig/knappt hälsa på mig om hon var där. Jag har egentligen inget negativt att säga om stallägaren, för han gjorde på ett mycket tidigt stadie klart för oss att han inte tänkte lösa några konflikter ute i stallet, så vi tyckte att vi gjorde det enkelt för oss och honom och flyttade till slut.

Konflikter blir det nog alltid förr eller senare i ett stall, det är i princip ofrånkomligt med alla dessa tjejer med egen vilja som vill sköta sina hästar på just sitt eget sätt. Men en stark ledare som tar tag i det är A och O. Kommunikation är också viktigt, tror jag, många missförstånd som leder till konflikter hade kunnat bromsas om man bara hade pratat med varandra.

Kl
Jag står i ett superstall. Ägs av tre familjer som bor på gården. Deras döttrar rider o tävlar hoppning. Finns även en mindre uppfödning. Stallet har full service, det är jag o en till inackordering.
Stämningen är jättebra, alla kommer bra överens.
Jag är ganska noga o brukar sköta städning av sadelkammaren, tycker det är kul.
Finns inga skrivna regler men det känns inte som det behövs heller. Sunt förnuft o fråga först, gör sen fungerar bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar