konflikter

sommarminne

Trådstartare
Känns som att det alltid och kommer alltid att vara mycket konflikter i alla stall mer eller mindre. hur löser ni konflikter på bästa sätt i ert stall och hur noga är ni med att allt ska vara precis på ert sätt? kan ni tänka er att ändra på rutiner pga att en inhyrd inte tycker att det ni gör fungerar? tycker ni att det är hela världen om tex en vattenhink inte är påfyld en gång eller om någon missat ge kraftfoder?

Sv: konflikter

Nu har jag alltid varit inhysnigen men jag har ibland fått igenom mina ideer. Och det har inte varit billiga saker alla gånger, men till gagn för alla i stallet. Det gäller att säga det på rätt sätt antar jag.
I ett stall kom jag tillbaka efter några år och då hade allting ändrats till vad jag ville ha innan jag flyttade. Det behövdes någon sjuk häst först innan poletten ramlade ner.

Vad det gäller glömt vatten o fodring, en gång är ingen gång. Två gånger är slarv.

Men hur har ni löst det om man helt enkelt är oense om saker?
har ni fått en tillsägelse om saker som bara hänt en gång eller hur har ni gjort där?
hur har ni fördelat arbetet med in/utsläpp?

Stallägaren har ju veto rätt så det är ju alltid Han/hon som får sista ordet.
Glömmer man något medelviktigt så brukar vi påminna men som sagt en gång är ingen gång.
Viktiga saker som kan vara rena säkerhetsrisker om man missar tas på största allvar, oftast tar stallägaren första snacket även där om det inte händer precis framför näsan på någon, då tar man det givetvis direkt.

Vi hjälper till med insläpp och tar alla pass plus tar hand om stallägarens hästar om hon reser bort men annars så ingår alla fodringar samt utsläpp.
Insläppen delar vi upp som det passar bäst men minst ett per hästägare, alla får vara med och bestämma och vi bytar dagar vid behov.

Stallägarens sambo skulle fodra en kväll (han rör aldrig hästarna annars)
Min shettis fick halvblodets kvällshö dvs dagsgivan*2, han var nöjd minsann :d
Halvblodet fick sin frukostpåse så han led ingen nöd, jag skrattade mest!
Har pikat mannen i huset som är glad att jag tog det bra, hans er nu humorn i shettisen bakom ett berg av hö och lär nog tänka ett steg längre nästa gång.

Jag för min del står kollektivt, javisst händer det att konflikter blossar upp men har hittills löst sig. Dels genom att föreningen har regler som tillämpas på alla medlemmar, sedan har vi stallets rutiner och då tar vi till möten för att reda ut konflikterna. Så blir det omröstning och majoriteten avgör, det är ju självklart inte alltid som alla kan bli till 100 % nöjda men oftast hittar vi en väg som alla kan nöja sig med. Det händer ju lite då och då att någon vill bestämma över alla andra och att de då ska foga sig, vid dessa tillfällen blir det ett möte och vederbörande blir upplyst om vilka regler som gäller.:D

har ni fått en tillsägelse om saker som bara hänt en gång eller hur har ni gjort där?

Oense- stallägaren bestämmer.
Enstaka fel - den som gjort fel får veta det och sen är det inge mer med det. Jag har själv glömt att fodra en hage i somras och jag höll på att skämmas ihjäl mig så dom sa åt mig att ta det lugnt.:)
Utsläpp - stallägaren må-fre, helgen schema på alla inackorderade dvs 1 pass per månad. Insläpp- hästägarna som har inneboxar. (Resten 25 hästar på lösdrift.)

Jag för min del står kollektivt, javisst händer det att konflikter blossar upp men har hittills löst sig. Dels genom att föreningen har regler som tillämpas på alla medlemmar, sedan har vi stallets rutiner och då tar vi till möten för att reda ut konflikterna. Så blir det omröstning och majoriteten avgör, det är ju självklart inte alltid som alla kan bli till 100 % nöjda men oftast hittar vi en väg som alla kan nöja sig med. Det händer ju lite då och då att någon vill bestämma över alla andra och att de då ska foga sig, vid dessa tillfällen blir det ett möte och vederbörande blir upplyst om vilka regler som gäller.:D

Hur funkar regler, om det är majoritetsbeslut som gäller?

I min erfarenhet är det förödande i kollektiv stall att gå på majoritets beslut,det skapar bara grupperingar och en morot till folk att värva anhängare för att få majoritet. Det behöver finnas ett övergripande regelverk som gäller runt rutiner, och enda gången det ruckas på är om alla i kollektivet röstar för en ändring. aldrig annars.

Jag är i ett kollektivstall där det är väldigt lite konflikter. Att det är så tänker jag beror på att alla som står där är duktiga på att prata direkt med varandra istället för att gå bakom ryggen. Det är ungefär samma folk där hela tiden, det byts inte ut så många, så vi känner varandra väl och hjälps åt när det behövs. Alla är vuxna nog att bete sig. Nästan alla i stallet stod tidigare i ett stall där det var jättemycket konflikter och skitsnack, så alla är måna om stämningen i vårt stall. Veterinärer och hovslagare påpekar ofta den trevliga atmosfären!

Är vi oense diskuterar vi, hittills har allt löst sig med det. Stallägaren har hittills inte behövt lägga sig i någonting. Han är snäll och hjälper oss flytta rundbalar och skotta snö.

Gör någon bort sig vet den oftast om det! Men ingen tvekar att säga ifrån, och ingen tar det som en förolämpning att bli tillsagd om man gjort fel och tillsägelsen är befogad.

I stall där det har varit mycket konflikter tycker jag ofta det har handlat om att man inte vågar prata med varandra utan tar det med någon annan och så är bråket i full gång.

Det är 10 hästar i stallet och vi har rullande schema på utsläpp, lunch och kvällsfodring, det blir ungefär tre pass av vardera i månaden. Vi tar själva in våra egna hästar på kvällen eftersom några står och hoppar vid grinden redan kl 16 och några andra helst är ute till åtta. Kan man inte ber vi varandra om hjälp. Middagsfodring ute sköter den som råkar vara där, det är alltid någon där på eftermiddagarna. De flest av oss bor precis i närheten och några av oss är hemma dagtid så det finns alltid någon som kan hoppa in och hjälpa till om det blir något problem.

Att fylla vatten i hagarna har vi inget schema för utan det gör den som ser att det behövs. Det hade kunnat vara ett problem men har funkat jättebra i två år. Så har vi lite olika uppgifter beroende på vad vi är bra på, några ansvarar för att sladda ridbanan, en håller koll på staket, jag tömmer råttfällor och fixar boxskyltar, någon har hand om hindermaterialet, någon håller snyggt i sadelkammaren och så vidare. Stallet är ganska nybyggt och fint så det känns värt det att hålla snyggt där.

Jag är väldigt glad över att vara i det stallet!

Ja alltså i vårt fall så finns det regler som gäller själva hyrandet, och dessa är ställda av föreningen. Där är det bara att foga sig eller så väljer man ett annat stall, när det gäller våra rutiner i stallet så har vi det mer fritt att bestämma hur vi vill ha det och det är här som majoritets beslut kan gälla i övrigt inte.

Det finns rutiner ställda sedan tidigare, och sedan är det precis så att om man vill ändra så röstar man.

Jadå det finns exempel på att man prövat att värva anhängare till ett möte, men det har inte lyckats utan var och en röstar precis som de känner. Vi är såpass få i det stall jag står (8), så för vår del har det aldrig varit ett stort problem. Jag har bara upplevt en stor konflikt, och då ville man styra hela stallets efter egen hästs rutiner vilket inte funkade utan den flyttade. Däremot har det varit lite stökigare i ett annat av föreningens stall, men där är man fler och dessutom är det varierande inriktning samt olika typer av hästar. Men även där har man rett ut det genom möten, och utan problem.

Jag har hästen i kollektivstall och för oss fungerar det bra :)

Hos oss kan det bli lite fel då å då, men inget jätteallvarligt.
Vi är 4 st ink stallägaren som har hästar där, 1 av de andra hästägarna kan ibland vara lite väl löjlig och dra på onödigt stora växlar om/när ngt blir fel.

Oftast blir den hästägaren knäpp om Pålle fått det röda täcket med 200g fyllning istället för det blå med 300g fyllning och då kan jorden hålla på att gå under.
Den hästägaren får helt enkelt greja med sina täcken på egen hand numera och vill hon ha hjälp får hon vara extra tydlig och ta risken att det kan bli fel helt enkelt.

I övrigt har det väl hänt att ngn häst fått en lunchpåse istället för natthöt osv och det är ju ingen katastrof även om det kanske inte är bra.

Vi har helt enkelt gjort klart för varandra att shit happens, å det är ingen katastrof det får vi helt enkelt leva med alt göra jobbet själv.
Självklart säger vi till om vi märker att något blivit fel, hur ska den andre annars kunna bättra sig och göra rätt nästa gång?
Men alltid med en trevlig ton såklart.

Skulle vi bli riktigt oeniga bestämmer stallägaren.

Men vi alla 4 hästägare har i grund och botten samma syn på hästhållning och alla är ute efter att ha det så enkelt och effektivt som möjligt.

Oense- stallägaren bestämmer.
Enstaka fel - den som gjort fel får veta det och sen är det inge mer med det. Jag har själv glömt att fodra en hage i somras och jag höll på att skämmas ihjäl mig så dom sa åt mig att ta det lugnt.:)
Utsläpp - stallägaren må-fre, helgen schema på alla inackorderade dvs 1 pass per månad. Insläpp- hästägarna som har inneboxar. (Resten 25 hästar på lösdrift.)

Känns som att det alltid och kommer alltid att vara mycket konflikter i alla stall mer eller mindre. hur löser ni konflikter på bästa sätt i ert stall och hur noga är ni med att allt ska vara precis på ert sätt? kan ni tänka er att ändra på rutiner pga att en inhyrd inte tycker att det ni gör fungerar? tycker ni att det är hela världen om tex en vattenhink inte är påfyld en gång eller om någon missat ge kraftfoder?

Självklart hade jag blivit irriterad om någon glömt ge min häst kraftfoder eller inte fyllt på vatten till denne! Men jag hade inte gjort det till en big deal, enbart sagt till /eller skrivit en rad på tavlan som vi hade i vårt inackoderingsstall.
Vi hade inget bråk förrens det kom yngre genrationer som brydde sig mer om andras skötsel än sin egen(skulle lägga sig i det mesta)
Brukar bli gräl när det kommer omogna småtjejer(drar inte alla över en kant) till stall eller en och annan dam som inte kan hålla ögonen på sitt!!

Men överlag hade vi en bra gemenskap i vårt stall , saknar det lite grann faktiskt ! Vi turades om att köra och hämta spån och även hö när det behövdes. Vi drog ihop ett gäng från stallet och red skogsturer när man hade tid för det. Anordnade hoppträningar m.m. Tror man behöver göra lite sånt för att lära känna varandra lite mer och komma överrens. Var väl en / två stycken rötägg i vårt stall som man inte talade med allt förmycket!
Ibland hade vi även stallmöten för att få allt att funka .:)

Viktigast tycker jag, är att förebygga bråk och tjafs. Har stallägaren tydliga regler och rutiner brukar det gå bra. Har det väl börjat bli tjafsigt, skitprat och bråk är det ibland svårt att hitta tillbaka till en bra stämning. En stallägare som struntar i att ta ledarställning och överlåter åt de inhyrda att bestämma, ber om osämja. Tydliga regler, rutiner och ledarskap!
Visst kan det hända att man glömmer något någon enstaka gång. Då får man påminna, men om samma person glömmer gång på gång får mat vara tydlig med vad som gäller. Jag skulle inte acceptera det. Då skärper denne till sig eller flyttar sin häst.
Har ett halvstort stall i min närhet där det är majoritetsbeslut som gäller och det stallet är känt för att det alltid är bråk mellan hästägarna. Inte roligt alls. Det är alltid två läger med helt olika åsikter. usch så tråkigt för hästägarna!

Tänkte på det du tog upp här att stallägaren ska ha rutiner och så. Där vi var uppstallade var inte han som ägare ett dugg intresserad visst att han släppte ut och gav alla mat men inte mer. Tror inte att han ville vara med i några konflikter och det förstår man. Men om det skulle vara kris skulle man ju fått blanda in honom!!

Jag har stått i ett stall där ägaren inte hade häst och inte kunde något om hästar men han tyckte det var mysigt att fodra på morgonen.
Resten skötte vi kollektivt.
Det fungerade bra det med och stallägaren var noga med att inte lägga sig i om det blev konflikter mer än att påtala att det nog var dags för ett stallmöte (där han inte var närvarande).

Hej!

I stallet jag står nu verkar konflikter mest lösas medelst skitsnack bakom folks ryggar och att människor till slut inte orkar stå kvar utan flyttar.

Saker som missade pass verkar inte vara nåt stort problem, oftast är nån där som märker det och kan ringa och kolla. Och om nån häst glöms bort är det oftast ägarens/den glömskas..

Man kunde önska att mer kommunikation och mod fanns i stallet. Kan man inte säga vad man tycker rakt ut tycker jag att man gott kan vara tyst!

/Lavinia, trött på skitsnack och annat tramsande.

Det enklaste sättet är väl att ha riktigt klara regler eller att ägaren över stallet bestämmer, för när alla hästägare ska vara med och bestämma blir det lätt bråk. Jag blev väldigt upprörd när min häst inte fått vatten men om hästen ej fick mat nån enstaka gång dör h´n inte av.

Hej!

Det håller jag med om.

Tyvärr står jag ju i ett helkollektiv- ägaren till stallet är kommunen och helt ärligt tror jag inte kommunpamparna skulle bry sej ett skit om man kom dit och sa att stallet inte funkade. Och av nån orsak verkar många i detta stall vara så vana vid att det är såhär det funkar att dom inte bryr sej eller så vågar dom inte ta upp problemet och hoppas att det ska försvinna av sej självt (vilket det ju typ gör när folk flyttar).

Jag har stått i halvkollektiv tidigare där stallägaren mobbade vissa hyresgäster- det är inte heller ok!

Hade jag haft stall med inackorderingar hade jag haft som klar regel att allt skitsnack omgående innebär uppsägning. Har man nåt att säga kan man gott ta det med personen det gäller och vågar man inte det, då kan man hålla tyst!

Jag har faktiskt stått i ett stall där man blev glad av att komma till stallet och läsa på tavlan. Det stog alltid små glada trevliga meddelanden och hälsningar:-). (Samt viss nödvändig information).

/Lavinia, antar att hon får fortsätta leta efter det perfekta stallet..

Det är skittråkigt att det ska behöva bli konflikter. I vårat stall är det lite speciellt eftersom min pappa och hans syster (samt en bror till) delar på gården varav hans syster och jag och min syster har hästar. Detta har lett till jättemycket konflikter som har resulterat i att vi delat upp allt. Jag och min syster har gång på gång blivit överkörda eftersom vi inte anses ha lika stor rätt som dom, fastän att pappas del i gården tas ut av min och syrrans tre hästar. Vi har byggt egna boxar, gjort egna hagar osv. Vi kan inte ens dela hagar med dom längre för det slutar alltid med att dom sniker på vårat jobb & material och sen får vi tillbaka hagen när den är trasig.

För att dela på saker krävs strategi, något som inte funkar här iaf... Tragiskt hur vuxna människor kan bete sig ibland.

OM jag skulle hyra ut stallplatser skulle jag ha en del enkla basregler som var inskrivna i kontrakten och där det stor att om man upprepade gånger (tex tre ggr) bröt mot dessa så hade jag som stallägare rätt säga upp kontraktet med omedelbar verkan. ( Självklart med uppsägningstid enl vad som specifierats- för jag skulle inte vilja tvinga ut nån att hytta ny stallplats samma dag typ...ellerpå en veckas tid)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar