Konditionsträning, muskelträning

V

Vanaviel

Nu är det så att min häst inte har världens bästa kondition. Har ni några tips på bra 'övningar' man kan göra för att ge honom en bättre kondition? :confused:
Sen så är min kompis ponny väldigt dåligt musklad. Bogen och ryggen har nästan inga muskler alls. Bra förslag på hur man ska bygga upp musklerna? :D

Ifall man vill konditionsträna har jag lärt mej att man ska ut å skritta - länge.
Tempoväxlingar i samma gångart ger väl rätt mkt muskler?? Tex 5 lite mer samlade galoppsprån å 5 framåt, 5 samlade osv. Klättra är också alltid bra för ryggmusklerna :)

Långa långsamma galopper, fungerar utmärkt på mina löphästar iaf. Någon/några dagar lägger jag även in tempoväxlingar i dessa långsamma galopper.

Skritta i terräng där hästen måste se var den går och lyfta benen över stock och sten. Ut i skogen, gå brevid stigarna eller inne riktigt i skogen om du har möjlighet.

Klättra upp och ner på olika höjder.

Trava upp och ner på stigar och vägar (grus, ej asfalt), både i form och på lösare tyglar.

Bra att trava med lösa tyglar eftersom då måste hästen hitta sin egen form och balans. Gäller att ryttaren har en bra balans så den inte stör med att "ramla" hit och dit i sadeln. Sitt i fältsits, rid lätt.

Långa galopper, både i form och med lösare tyglar. Inga snabba galopper utan det ska vara lugn och arbetande galopp.

Dessutom varva mellan med tömkörning, löslongering med inspänning.

Glöm inte att skritta hästen långa sträckor både före och efter passen. Stretcha gärna varje dag. Nästa gång du rider är hästen mer rörlig i bog och kan därmed röra sig och sätta mer muskler.

När jag skulle träna upp min häst (rider nästan bara i skog) så skrittade jag i tre veckor..en rätt lång tid men väldigt bra! Skrittade långa rundor. Sedan började jag trava lite smått. Långa tyglar är bra speciellt vid klättring så de kan söka sig neråt själva, då bygger de upp balans och bogmuskler. Bra att gå lite över stock och sten så de får lära sig sätta ner "fötterna" rätt. Även seg trava i uppförsbackar och klättra nerför är super :)

Det som också är bra att låta hästen både skritta, trava och galoppera på lösa tyglar är att de måste själva hitta balansen och korrdinera sina rörelser - inte bara vara beroende på stödet i bettet från ryttaren.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV