Konditionsträna i ridhus?

Sv: Konditionsträna i ridhus?

Det är betydligt jobbigare att låta pulsen ligga kvar hyfsat högt än att släppa ned den helt. Vi menar nog olika slags intervallträning. Hiit är högintensivträning där man ger allt man har under viss tid, sen vilar man kort genom jogging innan man återigen ger allt - hjärtat & syresättning får jobba hårdare. Samma med min travtränare; släpper han ned hästens puls för långt så blir ju träningen inte alls lika jobbig som den borde vara för just den hästen på den nivån de befinner sig. För att maxa sin kondition och styrka gäller det ju att tänja på gränserna. Sen måste man hålla koll på sin egen eller hästens mjölksyratröskel om det ska ge optimalt resultat.

Exakt såhär jag har också lärt mig att jobba med intervallträningen. Pauserna skall vara max 60 sekunder, men optimalt runt 30.

Så. Intervallträning är för mig högintensiv och inget man gör om man sitter på en tjock otränad häst eller om man själv är otränad.

Jodå, för det är ju en så bra träningsmetod, men man måste börja mycket försiktigt som en del av den andra igångsättande träningen. Lägre tempo och färre intensivintervaller. Sedan ökar man försiktigt, försiktigt kraven. Viktigt att skynda långsamt och viktigt med muskelvila dagen efter.

Intervallträning som ni diskuterar här låter betydligt mildare än den som min tränare utsatte min kropp för en gång i tiden :p (och mkt mildare än vad travtränaren låter sin häst gå)

Ja, det låter så. Sedan är det ju skillnad på hur en travhäst grundtränas jämfört med hur en hopp/dressyrhäst grundtränas (samt deras dagliga arbetsuppgifter). Hur man använder intervallträningen, och vad man förväntar sig att få för effekt av den, skiljer sig därmed naturligt.

Ja, den högintensiva intervallträningen är nog inget för min pålle just nu men förhoppningsvis senare kanske ;)

Idag provade vi då intervallträning för första gången. Jag körde galopp 2 min, skritt 2 min, osv... Valde att köra 4 galoppass.

Ärligt talat vet jag inte hur bra kondis hästen har - jag har aldrig riktigt "pressat" honom på ngt hårt ridpass men han har mkt energi ute. Inne är han lugnare, även om han piggnar till i galoppen.

Av detta blev han normalt svettig, men då är han inte klippt. Verkade pigg och glad efteråt och i sista galoppen hade han fortfarande energi kvar.
Dock bytte han galopp mitt i passen - ett tecken på att det är jobbigt antar jag... jag valde att bara byta varv och strunta i det.

Lite svårt att hålla ett lugnt tempo, men det kanske han lär sig med tiden :p

Vad tycker ni, lät det lagom, för hårt eller för mesigt? Jag vill absolut inte pressa honom för mkt! :)

Jag brukade rida längst 4-kanten i ett högt men samlat tempo, bestämma mig för att rida x antal varv, sen skritt 1 varv t.ex. och fortsätta så.

Det gäller bara att hålla räkningen då :D Men det är ju också en bra variant :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka