Kondition!

Sv: Kondition!

visst jag kan hålla med om att ridskolehästar behöver få vila lite från lektionerna, men kan då inte säga att jag tkr det finns något spec bra sätt på de ridskolor jag vet iaf... de har ridläger alla veckor förutom typ 3-4 veckor, och på betet får ju hästarna gå och bli feta men sen börjar dom ju på gå på ridläger nästan på en gång, och då kanske om de har tur får de gå 1 vecka på ett nybörjar läger :crazy: Och på en annan ridskola gick hästarna på bete i 4 veckor och sen skulle de ridas igång utan att gå på läger, och då skulle hästarna komma igång på 1 vecka och ridas som vanligt efter det :eek: så då tkr jag det är bättre att de rids lite hela tiden och kanske står några dagar i rad i stället för att stå 3-4 veckor och bli feta som köttbullar.
jag tror iaf att (de flesta) ridskolehästar uppskattar att få vara privathästar några veckor.

Utan vidare kontroll?
Nu måste jag lägga ett inlägg.

Eftersom jag finns på samma ridskola som Emelie så kan jag uttala mig.
Emelie har ridit många år och tävlat aktivt i ett par av dem. Och att ridskolan hyr ut ponnyn till henne (som hon är skötare på annars) är faktiskt inte alls underligt.
Vi har full koll på vilka vi hyr ut hästarna till tack så mycket.

Hästen rids alltså 5 dagar i veckan. Ibland 2 lektioner på en dag (max 2 dagar)
Hästen har ALLTID en vilodag i veckan.
Måndagar- ponnyn går två lektioner med små barn som bara skrittar och travar.
Tisdag står han.
Onsdag- kanske en lektion vid 5 och en vid 7.
torsdag - en lektion
fredag - en lektion
lör/sön - emelie rider, dressyr, uteritt eller hoppning beroende på ridskolans schema samma vecka.

OM skötarna hyr sina hästar på sommaren så finns krav på MINST 3 veckors vila (gärna sammanhängande)
När skötarna har dem så konditionstränar dom (långa skrittpass). Rider mycket ute (då vi har dom hemma och inte vid ridhuset, hoppar ytterst sällan (endast inför tävling) och en del skruttrider mest.

Så skitsnack heller att de är synd om dem.

Mer synd om dem om de bara ska gå o käka dag som natt o bli feta = mer belastning på benen och sedan ridas igång för att gå lektion med den extra vikten.
Har man dessutom en ponny/häst som älskar det dom gör. Ja då är det värre att låta dom bara stå.

Det låter som man anklaggat dig och ridskolan för djurplågeri eller något ännu värre!

För det första allmänt om de flesta ridskolorna Kan jag av erfarenheter se att det är dålig kontroll vid huthyrning.
tex för något år sedan fick en ridskolehäst avlivas pg foderförstoppning då man "glömt" att blöta kraften, en ridskolehäst fick knäfraktur och knäledsinflamationer och blev blockhalt pg för hård träning, ett tredje exempel är en gammal stackare runt 19år som blev stenhårt tränad hela sommaren! Har därför anledning att tycka som jag gör. Sedan finns det förstås människor som hyr som har insickt och ser till hästens bästa.
För ridskolorna är det främsta målet med att hyra ut att hästarna ska få några veckors vila med lite lugn skogsridning osv.

Undara lite angående det du påpekat.

Finns det folk som vill betala för att hyra en häst som ska gå och äta upp bete i tre veckor?!

Sedan undrar jag lite över hur man kan låta dessa hästar tävlas, vilket mig synes har dom inte den konditionen som behövs för det?!

"När skötarna har dem så konditionstränar dom (långa skrittpass). Rider mycket ute (då vi har dom hemma och inte vid ridhuset, hoppar ytterst sällan (endast inför tävling) och en del skruttrider mest."

Dessutom vill jag nog påpeka det att hästrna lyckas sätta ganska bra hull på tre veckor ;)

"Mer synd om dem om de bara ska gå o käka dag som natt o bli feta = mer belastning på benen och sedan ridas igång för att gå lektion med den extra vikten."

Du har delvis rätt i att det är grymt att de blir belastade med extra vikt, men då måste man också tänka på att liganement, brosk och senor m.m. slits av all sorts träning därför är det nödvändigt med sammanhållande vila så hästkroppen får chans att vila upp sig! Får den inte denna vila kommer hästen inte att hålla så länge!

Har aldrig och inte nu heller anklagat din ridskola för något! Säger bara att generellt för ridskolehästar är det så här och att det ofta inte är det som hyr som gör fel, de har ofta bristande kunskaper och därför ligger ansvaret hos de som hyr ut!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar