Sv: Kondition!
Det låter som man anklaggat dig och ridskolan för djurplågeri eller något ännu värre!
För det första allmänt om de flesta
ridskolorna Kan jag av erfarenheter se att det är dålig kontroll vid huthyrning.
tex för något år sedan fick en ridskolehäst avlivas pg foderförstoppning då man "glömt" att blöta kraften, en ridskolehäst fick knäfraktur och knäledsinflamationer och blev blockhalt pg för hård träning, ett tredje exempel är en gammal stackare runt
19år som blev stenhårt tränad hela sommaren! Har därför anledning att tycka som jag gör. Sedan finns det förstås människor som hyr som har insickt och ser till hästens bästa.
För ridskolorna är det främsta målet med att hyra ut att hästarna ska få några veckors vila med lite lugn skogsridning osv.
Undara lite angående det du påpekat.
Finns det folk som vill betala för att hyra en häst som ska gå och äta upp bete i tre veckor?!
Sedan undrar jag lite över hur man kan låta dessa hästar tävlas, vilket mig synes har dom inte den konditionen som behövs för det?!
"När skötarna har dem så konditionstränar dom (långa skrittpass). Rider mycket ute (då vi har dom hemma och inte vid ridhuset, hoppar ytterst sällan (endast inför tävling) och en del skruttrider mest."
Dessutom vill jag nog påpeka det att hästrna lyckas sätta ganska bra hull på tre veckor
"Mer synd om dem om de bara ska gå o käka dag som natt o bli feta = mer belastning på benen och sedan ridas igång för att gå lektion med den extra vikten."
Du har delvis rätt i att det är grymt att de blir belastade med extra vikt, men då måste man också tänka på att liganement, brosk och senor m.m. slits av all sorts träning därför är det nödvändigt med sammanhållande vila så hästkroppen får chans att vila upp sig! Får den inte denna vila kommer hästen inte att hålla så länge!
Har aldrig och inte nu heller anklagat din ridskola för något! Säger bara att generellt för ridskolehästar är det så här och att det ofta inte är det som hyr som gör fel, de har ofta bristande kunskaper och därför ligger ansvaret hos de som hyr ut!